DEARBORN, Michigan, 16. siječnja (Hina/AP) - Novi visokotehnološki uređaji koji današnje automobile pretvaraju u urede mogu negativno utjecati na sigurnost u prometu, upozorava šef američke Nacionalne uprave za sigurnost u cestovnom
prometu (NHTSA).
DEARBORN, Michigan, 16. siječnja (Hina/AP) - Novi visokotehnološki
uređaji koji današnje automobile pretvaraju u urede mogu negativno
utjecati na sigurnost u prometu, upozorava šef američke Nacionalne
uprave za sigurnost u cestovnom prometu (NHTSA). #L#
Proizvođači automobila moraju paziti da omogućavanjem pristupa e-
mailu, vijestima, vremenskim prognozama i burzovnim izvješćima
vozače ne dovode u opasnost, rekao je Jeffrey W. Runge na nedavno
održanom svjetskom kongresu proizvođača automobila.
"Jasno mi je da postoji jak tržišni pritisak da se u nove automobile
ugrađuju svakakve napravice, neke zbog sigurnosnih razloga, no
većina ipak radi povećanja udobnosti i privlačnosti", rekao je.
"Bilo da predstavljate proizvođače ili prodavače, morate
procijeniti potencijalne opasnosti" njihova korištenja u vožnji,
naglasio je.
Znanstvenici s Harvarda u studiji objavljenoj prošloga mjeseca
procijenili su da svaku 20. prometnu nesreću u Sjedinjenim Državama
uzrokuje vozač koji u vožnji koristi mobitel. Podaci o prometnim
nesrećama uzrokovanim korištenjem mobitela u vožnji još nisu
potpuni, a ne priznaju ih ni proizvođači mobitela.
Uređaji za bežičnu komunikaciju ugrađeni u automobile u Sjevernoj
Americi prisutni su u 90 modela automobila 19 različitih marki.
Prošlog proljeća, Savez proizvođača automobila sastavio je popis
23 neobvezujuća načela za smanjenje utjecaja tih uređaja na
vožnju.
Preporučuje se da nove tehnologije ne blokiraju vozaču pogled te da
ne smetaju drugim komandama u automobilu. Vozaču bi se moralo
omogućiti da se njima koristi samo uz letimične poglede, a zvukovi
ne bi smjeli biti preglasni.
Zagovornici sigurnosti misle da te smjernice ne idu dovoljo daleko
pa od saveznih vlasti traže nove propise. Dužnosnici NHTSA-e ističu
pak da nemaju namjeru propisima regulirati korištenje tih
uređaja.
Runge je prošle godine obišao nekoliko proizvođača automobila u
SAD, Europi i Japanu i impresioniran je tehnološkim naporima koji
se ulažu u sigurnost automobila.
Korporacija IBM u suradnji s proizvođačima automobila razvija
sustave koji mogu prepoznati uvjete u kojima uređaji za bežičnu
komunikaciju u automobilima ne bi smjeli raditi.
"Imamo sustave koji mogu prepoznati vozite li po snježnoj noći ili
zaleđenoj cesti", rekao je Jim Ruthven, direktor IBM-ova programa
za automobilistička i telekomunikacijska rješenja. "To sigurno
nije pravo vrijeme za slanje e-maila i telefonskih poziva", rekao
je.
(Hina) zt dgk