BA-samoodređenje-Glasila/mediji-Politika bih-dnevni list-26.I.s.kukić: zreća republika BIHDNEVNI LIST26. I. 2003.Dr. Slavo Kukić, član inicijativne skupine za treću republiku: U trećoj republici je budućnost BiHRazgovarao: Ivica
GlibušićDayton nije omogućio ostvarivanje temeljnih ljudskih i građanskih prava, nije omogućio ostvarivanje nacionalnih i kulturnih prava čovjeka, skupina itd. I stoga je taj ustroj koji je bio uspostavljen Daytonskim sporazumom jedan neuspio povijesni eksperimentZadnjih dana bh. javnost se suočila s jednom novom idejom za Bosnu i Hercegovinu - treću republiku. U BiH je opasno spominjati nešto što je treće, tako je i spomenuta ideja dovela do zabune jer se odmah pomislilo da se radi o trećem entitetu koji Hrvati priželjkuju, ali o njemu nikako da javno i jasno progovore. U BiH se već duže vrijeme javljaju ideje o nekom novom ustroju od kantonizacije do potpune centralizacije, jer očito je da daytonski ustroj BiH nije donio brz napredak, kako u ljudskim pravima tako i u gospodarskom smislu. O ideji treće republike razgovarali smo s prof. dr. Slavom Kukićem, članom inicijativne skupine za treću republiku.Hoće li ideja o trećoj republici dovesti do sazivanja neke nove
BIH
DNEVNI LIST
26. I. 2003.
Dr. Slavo Kukić, član inicijativne skupine za treću republiku: U
trećoj republici je budućnost BiH
Razgovarao: Ivica Glibušić
Dayton nije omogućio ostvarivanje temeljnih ljudskih i građanskih
prava, nije omogućio ostvarivanje nacionalnih i kulturnih prava
čovjeka, skupina itd. I stoga je taj ustroj koji je bio uspostavljen
Daytonskim sporazumom jedan neuspio povijesni eksperiment
Zadnjih dana bh. javnost se suočila s jednom novom idejom za Bosnu i
Hercegovinu - treću republiku. U BiH je opasno spominjati nešto što
je treće, tako je i spomenuta ideja dovela do zabune jer se odmah
pomislilo da se radi o trećem entitetu koji Hrvati priželjkuju, ali
o njemu nikako da javno i jasno progovore. U BiH se već duže vrijeme
javljaju ideje o nekom novom ustroju od kantonizacije do potpune
centralizacije, jer očito je da daytonski ustroj BiH nije donio brz
napredak, kako u ljudskim pravima tako i u gospodarskom smislu. O
ideji treće republike razgovarali smo s prof. dr. Slavom Kukićem,
članom inicijativne skupine za treću republiku.
Hoće li ideja o trećoj republici dovesti do sazivanja neke nove
mirovne konferencije o BiH?
Ne, nikako. Mi smo uvjerenja da je Daytonski mirovni sporazum imao
svoje povijesno značenje. Zaustavio je rat, ali je uspostavio
ustavno uređenje što sedmogodišnje iskustvo pokazuje da je
neostvarivo i neodrživo. Mislimo da to ustavno uređenje nije
osiguralo ništa što čovjek u jednom demokratskom društvu može i
treba imati. Dayton nije omogućio ostvarivanje temeljnih ljudskih
i građanskih prava, nije omogućio ostvarivanje nacionalnih i
kulturnih prava čovjeka, skupina itd. I stoga mislimo da je
naprosto taj ustroj koji je bio uspostavljen Daytonskim sporazumom
jedan neuspio povijesni eksperiment. Osim toga, mislimo da se ne
možemo vratiti ni na tipove ustroja koje smo imali u prošlosti.
Imali smo SR BiH koja nije izdržala test vremena. Da je izdržala,
danas ne bi o ovom razgovarali. Imali smo postdaytonsku BiH koja
također nije izdržala test vremena. Drugim riječima, mi smo
naprosto radi sebe samih bili prisiljeni, da tako kažem, tražiti
modus vivendi koji odgovaora svima zajedno i svakomu pojedinačno.
Prisiljeni smo tražiti novi tip zajedničkog života. Bit zahtjeva za
BiH - trećom republikom je upravo u toj prisiljenost da tražimo novi
modus vivendi za sve nas u BiH.
S obzirom da su Srbi u BiH dobili državu u državi, teško se može
očekivati da će ideja o trećoj republici biti prihvaćena u većinski
srpskom entitetu. Kako Vi gledate na to?
Ne treba a priori o tome suditi. Nisam siguran da su s postojećim
rješenjem zadovoljni ti građani u tom dijelu BiH. Uostalom, što oni
od toga imaju osim "velike ideje", tako da ne bih a priori o tome
govorio. Dapače, ovo uređenje je po sebi nepravično i ne može
izdržati duže vrijeme. Ono mora voditi jednom od mogućih ishoda,
ili će zadržavanjem statusa quo voditi definitivnoj disoluciji BiH
ili ćemo, dok još ima vremena, morati sami nešto učiniti.
Opredijelili smo se za nešto drugo.
S obzirom da su na vlasti nacionalne stranke, koje su u biti
kreatori ovakvog ustroja BiH jer su potpisali Daytonski mirovni
sporazum, može li se očekivati da će za njihova mandata moći
zaživjeti ova ideja?
Istina je da je na političkoj pozornici BiH masa onih imena koja su
zapravo obilježila zadnjih deset godina bh. političke povijesti. U
tom smislu ima mjesta za bojazan da ta politička imena i te
političke filozofije nisu pristaše promjena u pravcu treće
republike. Mi, međutum, smatramo da, ukoliko našu ideju podupre
jedan respektabilan broj pojedinaca, dakle bh. građana, svojim
potpisima u svim dijelovima BiH i svim etnicitetima, to će biti
činjenica koja ima političku snagu pred međunarodnim institucijama
s obzirom da se mi obraćamo Glavnoj skupštini Vijeća sigurnosti i
Europskom parlamentu i Vijeću Europe. Mi se tim institucijama
obraćamo, a obraćamo se i građanima BiH. Nama je posve jasno da oni
koji su sve ovo zakuhali nisu spremni na rješenja koja omogućuju
drukčiji politički ambijent. Ali, njima se u tom smislu i ne
obraćamo.
Koji su daljnji koraci u vezi s inicijativom za treću republiku?
Ovo je tek prvi dokument. Obratit ćemo se sada jednom broju
nevladinih organizacija i institucijama civilnog društva BiH sa
zamolbom da nam se pridruže da eventualno taj dokument u nekim
dijelovima dograde te da taj dokument bude proizvod nekakvog
društvenog konsenzusa, a onda nakon toga, nakon njegovog
filtriranja, ponudit ćemo ga na potpis građanima BiH. Ukoliko za
takav dokument dobijemo adekvatnu potporu među građanima BiH,
ukoliko takav dokument podupre nekoliko stotina tisuća građana
svojim potpisima, onda će to biti znak da smo na dobrom putu i da
naše uvjerenje dijeli znatan dio populacije BiH. Vjerujemo da smo
na pravom putu i na njemu treba ustrajati.