IT-DE-FR-integracije, gospodarstvo-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Burze/dionice it - 20. I. la stampa - eu, gospodarstvo ITALIJALA STAMPA20. I. 2003.EU, budućnost je u socijalnom tržišnom gospodarstvu"Činjenica da se Francuska i
Njemačka predlažu za 'motor Europe' gotovo da predstavlja skandal. Jer od stare osovine sada ostaju samo dvije stare zahrđale zemlje, koje se brinu za obranu svojih povlastica. Želimo li rabiti prave riječi? To su dvije zemlje koje se brinu međusobno se štiti, s obzirom da u tome same ne bi uspjele. Ne znam je li u pravu The Economist kada nedavni francusko-njemački prijedlog reforme europskih institucija naziva 'receptom za zamršenu i slabu vladu', točno ono 'što bi čelnici dvije najvažnije nacionalne vlade Unije mogli željeti: stalnu prazninu na vrhu u Bruxellesu'. Može biti. No ono što se čini nespornim je da se i u radovima Konvencije, i iz njihovog prijedloga nazire jasna želja za očuvanjem nacionalnih brana spram ujedinjavajuće uloge slobodnog tržišta u Europi. Ni Francuska ni Njemačka ne žele biti lišene moći i jamstava u nadzoru velikih industrijskih i financijskih grupa. Koje to rezultate nosi trebalo bi biti jasno: dva najveća europska gospodarstva imaju rast koji je mnogo ispod razine njihovog potencijalnog rasta. U slučaju Njemačke rast u potpunosti
ITALIJA
LA STAMPA
20. I. 2003.
EU, budućnost je u socijalnom tržišnom gospodarstvu
"Činjenica da se Francuska i Njemačka predlažu za 'motor Europe'
gotovo da predstavlja skandal. Jer od stare osovine sada ostaju
samo dvije stare zahrđale zemlje, koje se brinu za obranu svojih
povlastica. Želimo li rabiti prave riječi? To su dvije zemlje koje
se brinu međusobno se štiti, s obzirom da u tome same ne bi uspjele.
Ne znam je li u pravu The Economist kada nedavni francusko-njemački
prijedlog reforme europskih institucija naziva 'receptom za
zamršenu i slabu vladu', točno ono 'što bi čelnici dvije najvažnije
nacionalne vlade Unije mogli željeti: stalnu prazninu na vrhu u
Bruxellesu'. Može biti. No ono što se čini nespornim je da se i u
radovima Konvencije, i iz njihovog prijedloga nazire jasna želja za
očuvanjem nacionalnih brana spram ujedinjavajuće uloge slobodnog
tržišta u Europi. Ni Francuska ni Njemačka ne žele biti lišene moći
i jamstava u nadzoru velikih industrijskih i financijskih grupa.
Koje to rezultate nosi trebalo bi biti jasno: dva najveća europska
gospodarstva imaju rast koji je mnogo ispod razine njihovog
potencijalnog rasta. U slučaju Njemačke rast u potpunosti
izostaje. (...) Ta zemalja, njezine obitelji i tvrtke, povukla se
kao rijetko kada u povijesti zapadnih demokracija. Je li to bila
epidemija općeg nepovjerenja? Je li to bila kriza alergije spram
vlade? Je li to krivnja eura i njegovih poskupljenja? Sve je to već
razmatrano no nije dobiven zadovoljavajući odgovor. Pokušajmo onda
razmisliti o jednom drugom vidu: po prvi je puta Njemačka svoj
razvoj povjerila burzi, kvota obitelji uključenih u dioničarsko
ulaganje udvostručila se u roku od četiri godine i utrostručila u
odnosu na razdoblje od prije 10 godina, čak je i berlinska vlada
donijela jednu socijalnu reformu usmjerenu na privatne mirovinske
fondove koji su jedan dio svojih sredstava ulagali u dionice. Sve je
to bilo praćeno čudotvornim obećanjem new economyija u kojega se
cijela zemlja bacila. No sve je to nestalo u roku do nekoliko
mjeseci. Dionice Deutsche Telekoma, prvih narodnih dionica,
izgubile su i 90 posto svoje vrijednosti. Neuer Markt, kovačnica
tehnoloških snova, čak je i zatvoren. Same osiguravajuće tvrtke
nisu mogle održati svoja obećanje o prihodima polica i upale su u
duboku krizu. Je li to krivnja pogrešne ekonomije? Je li to kriza
povjerenja u stranke? Ili, zamislimo, krivnja eura? Nikako. To je
krivnja nestabilnosti i hiperopojne osobnosti Wall Streeta i
njegovih europskih oponašatelja. (...)
Stvar koja najviše iznenađuje jest da Nijemci i dalje vjeruju u
burzu. Broj ulagača još je uvijek blizu 18 posto stanovništva. 13,4
milijuna, čiji se broj, na iznenađenje, povećao za 600.000 osoba u
posljednjih šest mjeseci, unatoč toga što je index frankfurtske
burze pao za 44 posto u 2002.. To povjerenje, gotovo nevjerojatno,
jest otpor dioničarske kulture, i to su elementi koji opisuju jedno
društvo mnogo različitije od klišea, a koje političari ne bi
trebali zanemariti. Upravo u izgradnji premisa kapitalizma općeg
sudjelovanja, stabilnijeg i ravnopravnijeg od onog američkog,
krije se u stvari misija novog 'socijalnog tržišnog gospodarstva',
recepta koji je u prošlosti velikim učinio njemačko gospodarstvo. A
je li tako? Jesu li to uzeli u obzir u Berlinu ili Parizu? Nimalo,
Schroeder razmišlja o uvođenju novog poreza na imovinu koji će
neizbježno pogoditi burzovne ulagače i namjerava zajedno s Parizom
svoju sklonost visokim porezima proširiti na cijelu Europsku
Uniju. I radi toga se njemačko-francuska ambicija vođenja Europe
čini tek nešto više od loše podvale", piše Alexander Weber.