US-IQ-KP-SAD-DIPLOMACIJA-IRAK-Diplomacija-Ratovi-Obrana-Politika nj 18. I. SZ powell: ne prihvaćam priče o američkom imperijalizmu NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG18. I. 2003.Powell: "Ne smijete zazirati od presude samo zato što se
bojite""Američki ministar vanjskih poslova traži od međunarodne zajednice da zauzme jasan stav prema Iraku.- Žalite li što ste s problemom Iraka pristupili Ujedinjenim narodima? Da nema međunarodne zajednice, mogli ste već odavno biti u Iraku.= Ne žalimo baš ni zbog čega. Problem se sam postavio međunarodnoj zajednici te mu je zato i trebalo pristupiti na međunarodnoj razini. Zato je američki predsjednik George W. Bush podsjetio Ujedinjene narode na njihovu odgovornost: UN moraju provesti u djelo rezolucije koje je Irak desetak godina sustavno ignorirao.- Koliko Vam je važno uključivanje međunarodne zajednice u rješavanje tog problema?= Predsjednik je težio suradnji s međunarodnom zajednicom. Kada surađujete s međunarodnim tijelom, različite zemlje imaju različite stavove. Važno je da je rezolucija br. 1441 još uvijek na snazi. No, multilateralizam ne podrazumijeva da od pukog akcionizma ne možete više postići nikakav rezultat.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
18. I. 2003.
Powell: "Ne smijete zazirati od presude samo zato što se bojite"
"Američki ministar vanjskih poslova traži od međunarodne zajednice
da zauzme jasan stav prema Iraku.
- Žalite li što ste s problemom Iraka pristupili Ujedinjenim
narodima? Da nema međunarodne zajednice, mogli ste već odavno biti
u Iraku.
= Ne žalimo baš ni zbog čega. Problem se sam postavio međunarodnoj
zajednici te mu je zato i trebalo pristupiti na međunarodnoj
razini. Zato je američki predsjednik George W. Bush podsjetio
Ujedinjene narode na njihovu odgovornost: UN moraju provesti u
djelo rezolucije koje je Irak desetak godina sustavno ignorirao.
- Koliko Vam je važno uključivanje međunarodne zajednice u
rješavanje tog problema?
= Predsjednik je težio suradnji s međunarodnom zajednicom. Kada
surađujete s međunarodnim tijelom, različite zemlje imaju
različite stavove. Važno je da je rezolucija br. 1441 još uvijek na
snazi. No, multilateralizam ne podrazumijeva da od pukog
akcionizma ne možete više postići nikakav rezultat.
- Kako izgleda raspored rada nakon 27. siječnja, kada bi inspektori
UN trebali pokazati rezultat svog rada?
= Svaka od ukupno 15 članica Vijeća sigurnosti UN dobit će izvješće
i moći će formirati svoje mišljenje. Sjedinjene Države nisu dosada
zatražile novu rezoluciju. U svakom slučaju, na temelju onog što
smo dosada vidjeli, smatramo da Irak ne ispunjava obveze iz
rezolucije br. 1441. Irak je zakazao u suradnji. Zakazao je zato što
nije otvorio svoje arsenale kao što je od njega zatraženo. Ne
omogućuje pristup stručnjacima. Ometa uvid u dokumente. Navodi
inspektore u zabludu.
- Izrekli ste čitav niz optužbi.
= SAD i sve ostale članice Vijeća sigurnosti trebale bi 27. siječnja
postaviti same sebi jednostavno pitanje: je li suradnja Iraka u
skladu s rezolucijom 1441? ispunjava li Irak zahtjev međunarodne
zajednice za razoružanjem? Vijeće sigurnosti mora donijeti tu
presudu. Ne možemo se dovesti u situaciju da VS pri suočavanju s
takvim odbijanjem suradnje ne čini ništa i da u nedogled tolerira
takvo ponašanje Iraka.
- Ne postoji jasna definicija kršenja rezolucije VS. Gdje leži
prepreka sastavljanju takve definicije?
= Vijeće mora biti uvjereno da se Irak razoružao - to je prag
dokazivanja. Doduše, nije u pitanju legalističko podnošenje dokaza
kao što je slučaj na sudu. Presudu mora donijeti 15 članica Vijeća
sigurnosti. Irak je htio pokazati što je istina i ispuniti mandat -
zapravo, nije htio čekati da mu informacije budu iznuđene. Irak bi
trebao sve iznijeti na vidjelo: ovo smo radili, ovo su ljudi koji su
ranije radili na programima za proizvodnju oružja.
- Hoće li nakon podnošenja izvješća 27. siječnja biti novih
inspekcija?
= Najvažnije je pitanje kako će rezolucija br. 1441 biti provedena u
djelo. Vijeće sigurnosti prihvatit će izvješće i potom donijeti
presudu o nastavku rada inspektora.
Prije nekoliko dana glavni inspektor Hans Blix izjavio je da će
pričekati instrukcije VS UN - i to bi trebao i učiniti.
- Čini se ipak da Vaša vlada teži ratu i da nije spremna dati više
vremena inspektorima. Blix je kazao da bi njegovi ljudi mogli bolje
raditi kada bi imali više vremena. Sve vlade - uz izuzetak
Washingtona - čekaju dokaz da Irak raspolaže oružjem za masovno
uništenje. Takav dokaz zasada nije pronađen. Ostale vlade ne znaju
puno više od javno očitovanih optužbi koje su iznijele SAD i njihov
predsjednik.
- Ako tražite dokaze o oružju za masovno uništenje - mogu Vam
pokazati slike. Znamo da je to oružje u prošlosti upotrijebljeno
protiv samog iračkog naroda i protiv drugih država. I nema sumnje da
je Irak prije rata u Zaljevu razvijao atomsko oružje. Agencija za
atomsku energiju zaustavila je taj program. No, ne znamo što se
dogodilo tijekom četiri godine od trenutka kada je IAEA morala
napustiti Irak. Dakle, irački režim mora podastrti dokaz da ne
posjeduje oružje za masovno uništenje. Sljedećih dana podastrt
ćemo informacije koje potkrepljuju naš dojam i naš stav. Osim toga,
čekamo nalaze inspektora.
- Kao što je već rečeno, ono što je dosada pronađeno nije baš
dojmljivo.
= Mnogi ljudi ne žele znati ni za što osim za dokaze. Jednostavno se
ne žele suočiti s problemom. No, američki predsjednik i
predstavnici drugih nacija jasno su dali do znanja da će Irak biti
razoružan na ovaj ili onaj način. Okupljanje američkih i postrojbi
ostalih zemalja podupire diplomatski pritisak. Predsjednik još
nije donio odluku o ratu. Kazao je da želi riješiti problem na miran
način. Ne bude li problem riješen na miran način, predsjednik
smatra da je međunarodna zajednica obvezna silom razoružati Irak.
Ne bude li međunarodna zajednica spremna to učiniti, predsjednik
smatra da SAD trebaju zajedno s državama-istomišljenicama preuzeti
tu obvezu na svoja leđa.
- Hoćete li zatražiti novu rezoluciju?
= Kada bismo željeli da Vijeće sigurnosti UN djeluje jedinstveno,
da međunarodna zajednica, Ujedinjeni narodi djeluju jedinstveno,
nova bi rezolucija imala smisla. No, oduvijek smo jasno
signalizirali da će SAD djelovati i bez nove rezolucije budemo li
čvrsto uvjereni da Irak još raspolaže oružjem za masovno uništenje
odnosno da želi proizvesti novo takvo oružje. Za takav stav SAD
postoji dostatan temelj u međunarodnim zakonima. Taj se stav
oslanja na povrede rezolucija UN. Sasvim sam svjestan da mnoge
države svijeta žele novu rezoluciju u funkciji pravne osnove za
nove mjere i vrlo ozbiljno shvaćamo njihove dvojbe.
- Što će se dogoditi ako Vaša presuda ne bude jednoznačna?
= Ne treba zazirati od presude samo zato što strahujete da će
rezultirati potezima koje niste spremni tako brzo poduprijeti.
- Dosada je stav SAD bio jako neprijateljski, ratoboran, a jezik SAD
denuncijantski. Svijet je stekao dojam da su Sjedinjene Države već
donijele odluku o invaziji ali istodobno nisu uvjerile svijet u
argumente u prilog ocjeni da Irak predstavlja jasnu i snažnu
prijetnju. U tom je kontekstu izvrnut mehanizam dokazivanja.
Naime, optuženi mora dokazati svoju nevinost. Irak tvrdi da nema
oružje a gospodin Blix nije dosada pronašao ništa spomena
vrijedno.
= Posrijedi nije sudski postupak. Suočeni smo s neodlučnim
svjedokom, neposlušnim isporučiteljem dokaznog materijala koji je
koristio svaku priliku da prikrije svoja djela i da navede
inspektore na pogrešan trag. Istodobno tvrdi da ne raspolaže
sredstvima za masovno uništenje. Ako Iračani ne raspolažu oružjem
za masovno uništenje, obvezni su reći: okay, iz sljedećeg razloga
možemo ustvrditi da više nemamo takvo oružje. Nije u pitanju
nikakava povreda propisa. Suočeni smo sa zločinačkom državom koja
je upotrijebila to oružje i skriva ga već 15 godina.
- Upadljiva je neravnoteža u usporedbi sa Sjevernom Korejom. Zašto
su SAD oštre prema Iraku a diplomatski blage prema Sjevernoj
Koreji? Ne potkopavate li vlastitu vjerodostojnost?
= S Irakom 12 godina pokušavamo ostvariti napredak na diplomatskoj
razini. No, Irak je naučio zloupotrebljavati diplomaciju. Sa
Sjevernom Korejom smo osam godina pregovarali i potom je pronađeno
političko rješenje u vidu okvirnog sporazuma. Osam je godina
međunarodna zajednica vjerovala da smo zlog duha vratili u bocu.
Nismo znali da postoji druga boca i drugi duh: Sjeverna Koreja
obogaćivala je uran iako su postrojenja s plutonijem bila pod
međunarodnim nadzorom. Nismo htjeli proizvesti krizu u vezi s tim
pitanjem. Ne želimo rat. Nemamo neprijateljskih namjera u odnosu
prema Sjevernoj Koreji. No, istodobno smo jako zabrinuti što je
Sjeverna Koreja prekršila svoje obveze iz okvirnog sporazuma i u
odnosu prema međunarodnoj zajednici. Stoga pokušavamo riješiti taj
problem diplomatskim putem.
- Pronalaženje dokaza u Sjevernoj Koreji čini se jednostavnijim -
Irak nas još uvijek nije uvjerio. Još je teže razumjeti zašto SAD
Irak smatraju tako opasnom prijetnjom. Neprekidno govorite o
nejavnim dokazima. Imate li u rukavu još kakvo tajno oružje?
= Ne znam ništa ni o kakvom tajnom oružju koje bimso mogli izvući iz
dossiera. No, kada budemo raspravljali o tome nakon 27. siječnja,
pokazat ćemo informacije i cijelom svijetu. Inspektori će moći
izvijestiti o nedostatku suradnje i možda će dotada pronaći nešto
što će sve zadovoljiti u funkciji konkretnog dokaza. Vjerujemo da
će na kraju mjeseca biti podastrt uvjerljiv dokaz o iračkoj
nesuradnji.
- Čemu takva žurba? Zašto si ne uzmete još godinu dana vremena za
pronalaženje dokaza. Glavni tajnik UN Kofi Annan založio se za
polagan nastup. Blix govori o rezoluciji br. 1284, koja previđa
godinu dana za takav proces. Tjera li Vas na žurbu izborni
kalendar?
= Na kakav kalendar mislite? Kod nas su upravo održani izbori a
sljedeći su na redu tek za dvije godine.
- No, kandidati za predsjedničku dužnost krenut će u uvodnu fazu
predizborne kampanje već ove godine.
= Ne, to nema nikakve veze s američkom unutrašnjom politikom.
Aktualna su zbivanja povezana s prijetnjom koja godinama nije
ozbiljno shvaćana. Želimo spriječiti da Irak iznenada počne s nama
igrati igrice koje će svijet potaknuti na sljedeće razmišljanje:
pustite ih na miru, ne smetaju nam. Rezolucija br. 1284 usvojena je
1999. u drugačijim vremenima, u drugačijim okolnostima. Ona
zahtijeva sastavljanje popisa nedovršenih zadaća. No, kako ćete
sastaviti taj popis ako Irak uopće ne surađuje? Naravno,
raspravljat ćemo o tome kako će Blix i šef IAEA Mohammed El-Baradei
nastaviti svoj rad nakon 27. siječnja. Tog će datuma podastrti
jedino izvješće, zatraženo rezolucijom br. 1441. Moguće je da će
Vijeće sigurnosti UN naložiti dvojici inspektora da dva tjedna
kasnije podastru još jedno izvješće.
- Što mislite o opisu po kojem Vi činite lojalnu oporbu unutar
Bijele Kuće? Kada biste za svaki opis koji Vas predstavlja kao
disidenta u vladi dobili po pet dolara - bili biste bogati poput
Billa Gatesa.
= Ne mislim tako. U vladi imamo jak team stručnjaka za sigurnost i
iznosimo predsjedniku naše mišljenje. Imamo sreću da imamo jakog
predsjednika koji sasluša mišljenja drugih i potom donosi odluku.
Politiku aktualne vlade ne određuje ministar vanjskih poslova ni
ministar obrane već sam predsjednik. Kada bih bio disident, morao
bih negdje zatražiti azil.
- Mnoge zemlje nisu pretjerano spremne slijediti Vaš primjer. To
posebno vrijedi za Njemačku koja će u veljači predsjedati Vijećem
sigurnosti UN. Biste li zastupali svoju dosadašnju politiku čak i
kada biste bili usamljeni, riskirajući pri tome potporu
prijatelja?
= Nije nam namjera proizvoditi napetosti u vladama drugih zemalja.
Želimo samo jedno: razoružati Irak. Svih 15 članica Vijeća
sigurnosti UN očitovalo je rezolucijom sljedeći stav: slažemo se da
Irak mora surađivati. Upravo nas je taj pritisak na Irak doveo do
aktualne pozicije. Taj pritisak treba očuvati. Nadam se da će se
moje kolege u VS UN pokazati doraslima toj odgovornosti. I nadam se
da će svojim biračima moći posredovati zašto je to važno.
Sjedinjene Države ne teže novom ratu. No, hoćemo li odustati od
rezolucije iako nismo postigli njezin cilj? Bio bi to strašan
udarac za Ujedinjene narode. Zato bi svaka zemlja trebala
podvrgnuti Irak pritisku. Sve bi države trebale biti u kontaktu s
iračkom vladom.
- Uznemiruje li Vas protuameričko raspoloženje u svijetu? Povezano
s predodžbom o američkom imperijalizmu, takvo raspoloženje čini
lošu mješavinu.
= Postoji određena doza protuameričkog raspoloženja. Nailazi u
valovima i ponovno jenja. Pomagali smo zemljama koje su htjele biti
slobodne i nezavisne. Mogli smo nastupati imperijalistički nakon
prvog ili nakon drugog svjetskog rata. No, samo smo tražili priliku
da pojedinim zemljama pomognemo na putu prema demokraciji i
slobodi. Tražili smo zemlju samo kako bismo mogli pokopati svoje
mrtve. Zato neću prihvatiti priče o imperijalizmu. To ne spada u
našu povijest u proteklih 100 godina. U proteklih deset godina
američke su postrojbe oslobodile Kuvajt. Oslobodili smo Kosovo -
islamsku zemlju. Oslobodili smo Afganistan totalitarnog režima i
terorističke organizacije. Ne želimo ostati ni u jednoj od
navedenih zemalja. Želimo vratiti odgovornost građanima tih
zemalja. Naša je bilanca jasna.