ZAGREB, 13. siječnja (Hina) - Pet najvećih hrvatskih brodogradilišta samo će ove godine trebati oko 1.500 novih radnika, no u evidenciji Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) nema dovoljno stručno osposobljenih radnika za
zadovoljenje tih potreba, procjena je koju je na nedavnom skupu o potencijalima zapošljavanja u brodogradnji iznio ministar gospodarstva Ljubo Jurčić.
ZAGREB, 13. siječnja (Hina) - Pet najvećih hrvatskih
brodogradilišta samo će ove godine trebati oko 1.500 novih radnika,
no u evidenciji Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) nema
dovoljno stručno osposobljenih radnika za zadovoljenje tih
potreba, procjena je koju je na nedavnom skupu o potencijalima
zapošljavanja u brodogradnji iznio ministar gospodarstva Ljubo
Jurčić.#L#
Prošle su godine tako brodogradilišta HZZ-u prijavila potrebe za
2.408 radnika, a zaposleno ih je 71,6 posto ili njih 1.724, dok je
gotovo trećina potreba ostalo nepopunjeno.
I prema do sada prijavljenim potrebama za radnicima hrvatskih
brodogradilišta u ovoj godini, jasno je da su zanimanja vezana uz
brodogradnju posebno deficitarna u Hrvatskoj.
Tako su, primjerice, prijavljene potrebe za 350 elektrozavarivača
u brodogradnji, a na evidencijama HZZ-a ih je odmah raspoloživo tek
61. Procjenjuje se da će školovanje za to zanimanje ove godine
završiti 10 učenika, što znači da će hrvatskim brodogradilištima
nedostajati još 279 stručno obrazovanih elektrozavarivača, a
slično je i u ostalim specifičnim zanimanjima vezanim uz
brodogradnju.
Brodogradilišta ove godine trebaju i 228 brodomontera i
brodocjevara, kojih na evidencijama Zavoda za zapošljavanje ima
ukupno 70. I dok će školovanje za brodomontera ove godine u
Hrvatskoj završiti tek dva učenika, hrvatski obrazovni sustav ove
godine neće "izbaciti" niti jednog brodocjevara. Dakle, već sada se
zna da će 156 novih radnih mjesta u brodogradnji, ne "stvore" li se
adekvatni kadrovi ostati nepopunjena ili će za njih morati biti
zaposleni strani radnici.
HZZ je izradio i analizu dosadašnjeg i trenutnog stanja i promjena u
zaposlenosti i zapošljavanju u brodogradnji, a koja je pokazala da
je danas u šest hrvatskih brodogradiliša i ostalim kooperantskim
tvrtkama zaposleno oko 15.439 osoba, dok ih je 1990. godine bilo
prosječno 21.900.
Velik je broj zaposlenih u brodogradnji završilo na evidenciji
nezaposlenih nakon što su provedena restrukturiranja u
brodogradilištima. Istodobno se zbog tog procesa, koji je uključio
i modernizaciju poslovanja, dakle nova znanja, pojavio nedostatak
odgovarajućeg kadra, a dodatni je nedostatak nastao i zbog odlaska
kvalitetne radne snage na rad u inozemstvo.
Ipak, u HZZ-u drže kako je proces rješavanja viška radnika uglavnom
pri kraju te je na redu strateško pozicioniranje na tržištu.
Slično je najavio i ministar Jurčić. On, naime, drži kako hrvatska
brodogradnja budućnost treba tražiti u promjenama u proizvodnoj
strukturi. Proizvodnju jeftinih brodova, čija cijena uključuje
gotovo samo cijenu sirovine treba zamijeniti proizvodnja
složenijih, a ujedno i skupljih brodova koji će osim brodogradnje
uposliti i vezanu industriju - proizvodnju namještaja za putničke
brodove, proizvodnju elektroničke oprema i sl.
Zaustavljanje brodogradnje u Hrvatskoj ne može biti izbor, drži
Jurčić, budući da će to samo značiti prebacivanje svih izdanih
jamstava za isporuku brodova na teret državnog proračuna.
Proizvodnja se mora nastaviti, ali se mora promijeniti,
prilagoditi svjetskim standardima, zajedno sa ljudskim
potencijalima, inače sama po sebi neće preživjeti.
(Hina) rub ds