ZAGREB, 9. siječnja (Hina) - Svjetska turistička industrija i industrija putovanja u zadnjih su godinu i pol dana doživjele i preživjele najveću krizu otkako se intenzivno razvijaju u zadnjih 50-ak godina.
ZAGREB, 9. siječnja (Hina) - Svjetska turistička industrija i
industrija putovanja u zadnjih su godinu i pol dana doživjele i
preživjele najveću krizu otkako se intenzivno razvijaju u zadnjih
50-ak godina.#L#
Kao direktna posljedica terorizma u svijetu od jeseni 2001. do
kraja 2002. zabilježen je pad turističkog prometa od oko 7 posto te
gubitak oko 10,5 milijuna radnih mjesta. Ipak, turizam se krajem
2002. u svijetu stabilizira te se iduće 2003. očekuje ponovni,
blagi rast prometa od oko 4 posto.
Podaci su to i naznake za 2003. Svjetske turističke organizacije
(WTO) o situaciji u svjetskoj turističkoj industriji, a temeljene
na blagom oporavku gotovo svih svjetskih tržišta krajem prošle
godine.
Kriza je u svjetskoj turističkoj industriji počela u rujnu 2001.
godine terorističkim napadima na Ameriku, a nastavila se razvijati
eskalacijom terorizma u raznim destinacijama svijeta u prošloj
godini. Uz to, važnu je ulogu "odigrala" i recesija u
gospodarstvima većine europskih zemalja, nastala i uvođenjem eura,
kao i katastrofalne poplave koje su tijekom prošlog ljeta "harale"
Europom.
Unatoč zabrinutosti većine najznačajnijih svjetskih organizatora
putovanja ipak se pokazalo da je turistička industrija žilava i
otporna te da se može nositi sa svjetskim problemima kao i
strahovima ljudi od putovanja.
S tim u vezi su i očekivanja za predstojeću 2003. godinu, za koju
stručnjaci iz turističke branše generalno procjenjuju da će biti
jednako teška kao i 2002., ali i da je moguće očekivati ponovni, ne
veliki, ali ipak rast turističkog prometa.
Na turističkom tržištu Europe već je od kolovoza do listopada
prošle godine došlo do umjerenog poboljšanja u odnosu na prvi dio
godine, a još se bolji rezultati očekuju krajem godine. S tim u
vezi, i svjetski su touroperatori ponovo postali optimistični,
posebno oni u Velikoj Britaniji i Njemačkoj, koji u svijetu i vode
najviše ljudi na putovanje i koji su i imali posebno tešku godinu.
Posebno im je opala prodaja paket aranžmana te avio karata što je
stvorilo dodatne troškove.
Ti produkti sada postaju još jeftiniji što znači da će i ljudi koji
nisu putovali sada o tome početi spontano razmišljati, procjenjuju
stručnjaci WTO-a. Putovanje više nije luksuz, svaki sloj
stanovništva, ako želi, može si ga priuštiti, a kao novost je
istaknuta i promjena ponašanja putnika koji postaju sve većim
individualcima tj. sami si kreiraju i organiziraju putovanja. To im
omogućava bolji protok informacija, raznim kanalima, a kao sve
dominantniji izdvojen je Internet putem kojega se jednostavno može
rezervirati "sve što vam u životu treba". Sve više je novih, ali i
klasičnih agencija koje svoju ponudu oglašavaju na Internetu te će,
kako se procjenjuje, u 2003. dominirati trend "više kvalitete za
manje novca".
(Hina) tam ds