HR-turizam-Hrvatska-Turizam/ugostiteljstvo turistička 2002: nakon slabog početka, dobar završetak; 2003. još bolja? Piše: Tatjana MiščančukZAGREB, 27. prosinca (Hina) - Opća ocjena o turističkoj sezoni 2002. u Hrvatskoj, s kojom su se
po njenom završetku složili gotovo svi koji su je pripremali i odradili, je da je bila uspješna i dobra. Iako se tako nije činilo početkom i sredinom godine, do kraja godine Hrvatska je ipak uspjela privući pet posto turista više te zabilježiti i do 20 posto veće financijske rezultate nego lani odnosno, po procjenama, blizu 4,2 milijardi američkih dolara prihoda od turizma.
Piše: Tatjana Miščančuk
ZAGREB, 27. prosinca (Hina) - Opća ocjena o turističkoj sezoni
2002. u Hrvatskoj, s kojom su se po njenom završetku složili gotovo
svi koji su je pripremali i odradili, je da je bila uspješna i dobra.
Iako se tako nije činilo početkom i sredinom godine, do kraja godine
Hrvatska je ipak uspjela privući pet posto turista više te
zabilježiti i do 20 posto veće financijske rezultate nego lani
odnosno, po procjenama, blizu 4,2 milijardi američkih dolara
prihoda od turizma.#L#
Unatoč početnim problemima (nepripremljenosti smještajnih
kapaciteta, ranom Uskrsu, povećanju cijena u hrvatskom turizmu pa i
općoj krizi koja je krajem 2001. zahvatila svjetsku turističku
industriju), Hrvatska je uspjela ostvariti planirane ciljeve, a
Europsko udruženje putničkih agencija proglasilo ju je, uz
Bugarsku, dobitnikom sezone, budući su ove godine uz porast broja
turista ostvareni i značajni pozitivni pomaci u kvaliteti ponude.
Iako je početak ovogodišnje turističke sezone u Hrvatskoj,
tradicionalno vezan za Uskrs i 1. svibanj, pokazao pad broja
gostiju i turističkih noćenja u odnosu na isto doba u 2001., već u
prvom svibanjskom tjednu dogodio se 32 postotni porast broja
turističkih noćenja. Lošim startom sezone, po običaju, svi su bili
pomalo iznenađeni i razočarani, posebno ugostitelji i hotelijeri,
a lošije rezultate oni i drugi objašnjavali su "preranim"
ovogodišnjim Uskrsom, "nezgodnim" 1. svibnjem (u sredini tjedna),
zakašnjelim bookingom, posebno na stranim tržištima i slično.
Ministrica turizma Pave Župan Rusković pak izjavljivala je da je
takva situacija nije posebno iznenadila te je još u svibnju
napominjala da se početni "manjak" može nadoknaditi u glavnoj
turističkoj sezoni za nekoliko dana. To se i dogodilo. Ukazivala je
i na to da su domaćini, kao i prijašnjih godina, 'zatajili' dio
uskršnjih i prvosvibanjskih gostiju, i to možda i više nego što čine
u glavnoj sezoni kada se, po procjenama, 'zataji' odnosno
neregistrira oko 20 posto turista, posebno domaćih.
Stoga je, komentirajući ovogodišnju sezonu, ministrica istaknula i
neke pozitivne trendove ove godine u odnosu na prošlu, kao što je
ravnomjernije punjenje turističkih objekata duž cijele Jadranske
obale.
Cilj hrvatskog turizma, objašnjavala je, nije imati dobro
posjećene određene datume, nego cijela razdoblja, čime se sezona
produžuje i ostvaruju bolji turistički rezultati.
Upravo se nešto slično i dogodilo tijekom ove godine u Hrvatskoj, a
iz svih su jadranskih regija tijekom sezone, posebno u ljetnim
mjesecima, i sve do kraja listopada, stizali podaci o nešto više,
posebno stranih turista nego što ih je bilo prošle godine.
Inozemni su touroperateri, kao i hrvatske putničke agencije,
unatoč ovogodišnjem povećanju cijena smještaja od 20 do 60 posto
(zavisno i o podizanju kvalitete smještaja i usluga), također
zabilježili i do 20 posto bolju prodaju ljetnih i posezonskih
aranžmana. Za razliku od drugih mediteranskih destinacija Hrvatska
je i jedna od rijetkih koja je zabilježila porast dolazaka
njemačkih turista koji su ove godine zbog recesije njemačkog
gospodarstva, ali i poplava te straha od terorizma, više nego
prijašnjih godina godišnje odmore provodili u svojoj zemlji.
Sve to je dovelo i do svojevrsnih upozorenja strukovnih turističkih
udruga kako iduću 2003. sezonu, želi li se ostati konkurentnim,
treba pažljivije pripremati, više uložiti u promociju na euro
tržištima, i dalje podizati kvalitetu ponude, ali i što skorije
donijeti turističke zakona kako bi se što više smanjila crna
ekonomija, posebno u segmentu privatnog iznajmljivanja smještaja i
plovila.
Isto tako potrebno je na vrijeme otkloniti probleme koji su
opterećivali ovu sezonu, od građevinskih i cestovnih radova u
sezoni, neuređenih trajektnih pristaništa do nedovoljnog
angažmana lokalne uprave u pripremi same destinacije/turističkog
mjesta za boravak turista.
U prilog procjenama ministrice turizma da bi 2003. mogla biti još
jedna dobra turistička godina ide i povećanje sredstava iz državnog
proračuna za 2003. za oko 14 posto kao i (možda konačno) uvažavanje
turizma kao najznačajnije strateške grane hrvatskog gospodarstva i
njenog najboljeg izvoznog proizvoda. S tim u vezi najavljeni su i
dodatni poticaji države za izvoz i promet, posebno za organizirani
turistički promet.
Uz to, ove je godine hrvatska Vlada prihvatila i program
Ministarstva turizma o kreditiranju malog obiteljskog
poduzetništva u turizmu pod nazivom "Poticaj za uspjeh" kojim se u
iduće tri godine predviđa povećanje smještajnih kapaciteta za oko
100 tisuća novih, kvalitetnih kreveta, u pansionima i malim
hotelima, zapošljavanje oko 20 tisuća osoba te povećanje
turističke potrošnje za oko 1,5 milijardi eura. Za taj su program u
proračunu za 2003. godinu osigurana sredstva od oko 100 milijuna
kuna, a bude li potrebno - i više, budući za te projekte ima mjesta i
u Fondu za razvoj i zapošljavanje.
(Hina) tam db