HR-US-radio-Diplomacija VOA 2. 1. 2003. Osvrt NATO-Hrvatska VOICE OF AMERICA - VOA2. I. 2003.Osvrt na 2002: NATO savez i HrvatskaPrilog Lade Stipić NiseteoSummit NATO saveza u Pragu, studeni 2002. NATO savez je na svome summitu u
Pragu, u studenom prošle godine, pozvao u članstvo još sedam država srednje Europe. U čekaonici za ulazak ostali su aspiranti Makedonija, Albanija i Hrvatska. Hrvatska je tek u svibnju 2002. formalno proglašena aspirantom, dakle kandidatom, a u rujnu je predala svoj godišnji plan priprema za članstvo u NATO savezu. Hrvatska je prema tome za kratko vrijeme prešla dugačak put. Nedugo nakon izbora i pobjede demokratske opcije, u svibnju 2000. godine, ušla je u Partnerstvo za mir, godinu kasnije otvoren je takozvani "intenzivirani dijalog", a u svibnju 2002. počeo je pripremni proces za članstvo, startom prvog Provedbenog plana za članstvo (Membership Action Plan). Time je Hrvatska, od zemlje neformalno angažirane u radu tzv. Vilnuske skupine kandidata za NATO, postala kandidatom ili, rječnikom Sjeverno-atlantskog saveza "aspirantom". Vilnuska se skupina u međuvremenu raspala, jer je sedam njezinih članica pozvano u Sjeverno-atlantski savez, tako da su od nje ostale samo
VOICE OF AMERICA - VOA
2. I. 2003.
Osvrt na 2002: NATO savez i Hrvatska
Prilog Lade Stipić Niseteo
Summit NATO saveza u Pragu, studeni 2002.
NATO savez je na svome summitu u Pragu, u studenom prošle godine,
pozvao u članstvo još sedam država srednje Europe. U čekaonici za
ulazak ostali su aspiranti Makedonija, Albanija i Hrvatska.
Hrvatska je tek u svibnju 2002. formalno proglašena aspirantom,
dakle kandidatom, a u rujnu je predala svoj godišnji plan priprema
za članstvo u NATO savezu. Hrvatska je prema tome za kratko vrijeme
prešla dugačak put. Nedugo nakon izbora i pobjede demokratske
opcije, u svibnju 2000. godine, ušla je u Partnerstvo za mir, godinu
kasnije otvoren je takozvani "intenzivirani dijalog", a u svibnju
2002. počeo je pripremni proces za članstvo, startom prvog
Provedbenog plana za članstvo (Membership Action Plan).
Time je Hrvatska, od zemlje neformalno angažirane u radu tzv.
Vilnuske skupine kandidata za NATO, postala kandidatom ili,
rječnikom Sjeverno-atlantskog saveza "aspirantom". Vilnuska se
skupina u međuvremenu raspala, jer je sedam njezinih članica
pozvano u Sjeverno-atlantski savez, tako da su od nje ostale samo
tri države, uz obećanje s Praškog summita da proširenje NATO saveza
ne prestaje s 2002. godinom.
Sjedište NATO saveza u Bruxellesu
Između provedbe Membership Action Plana i ulaska u NATO savez nema
nekih novih etapa. Zemlja?aspirant ispunjava svoj jednogodišnji
plan priprema prilagođavajući se njime zahtjevima i uvjetima nove
integracijske zajednice. Poziv za članstvo u 2002. godini Hrvatska
nije mogla očekivati. Nedugo prije summita u Pragu, Hrvatska je
predala tek svoj prvi godišnji provedbeni plan, čekaju je još dva
ciklusa, što bi značilo da Hrvatska na red za pozivnicu dolazi tek
kada uspješno završi i proceduru i proces, dakle 2005. godine. Sve
prije toga nerealno je.
Kao što je to i s Europskom unijom i NATO savez će čekati da se uvjeri
da su procesi demokratizacije u Hrvatskoj nepovratni. Činjenica je
da su u Pragu u NATO pozvane zemlje od kojih su tek jedna, možda i
dvije, ali ne više, vojno bolje pripremljene i opremljene od
Hrvatske. No, Hrvatskoj manjka onaj značajan politički element. U
NATO se pozivaju demokracije i zemlje s riješenim problemima.
Proces priprema za članstvo nije jednostavan kako bi se možda
pretpostavljalo, budući da u NATO ne ulaze vojske nego društva, što
je najkraći, najjednostavniji i najbolji opis biti cijelog
procesa. Članstvo u NATO-savezu podrazumijeva veoma širok prostor
promjena. MAP, Provedbeni plan za članstvo, ima pet poglavlja
unutarnje politike, što znači obrađuje gospodarska i poltička
pitanja, obranu i vojsku, financiranje, sigurnosna i zakonodavno-
pravna pitanja.
Svaka zemlja koja želi u NATO mora mu prilagoditi vojsku,
standarde, zakone, osigurati demokratski nadzor nad oružanim
snagama, konačno i provesti sve zakonske izmjene koje će joj
omogušiti ulazak i uklapanje u Savez. Plan je značajan stoga što ga
svaka zemlja određuje za sebe - ona ističe što želi i u plan stavlja
što može, dakle apsirant se trenira dugoročno planirati, a njegov
kredibilitet ovisi i o tome koliko je planiranoga ispunjeno ali i
koliko je plan ambiciozan.
S MAP-om kompletna reforma obrane postaje čišća, jasnija i
preglednija. I, poslovi zacrtani MAP-om, dakle reforme, izmjene,
prilagođavanje ne prestaju ulaskom u NATO-savez, oni se
nastavljaju i nakon trenutka u kome se u krugu zastava na ulazu u
glavno sjedište NATO saveza, ovdje u Bruxellesu, svečano podiže
zastava nove članice Saveza.