FR-US-znanstvenici-Tržište/cijene-Društvo-Vlada fr liberation 31.12.02. o globalizaciji i znanosti kao novoj religiji FRANCUSKALIBERATION31. XII. 2002.Povratak Svetog Carstva"Zadnja sjednica skupine G8 u Kananaskisu (Kanada) od 25. do
27. lipnja 2002. svjedoči da se neslužbeni susret šesterih zemalja 1975. u Rambouilletu pretvorio u godišnji forum svjetske uprave. To više nije tek obična kontaktna sjednica kakvu je htio predsjednik Valery Giscard d'Estaing, jedan od glavnih državnika u svijetu. Danas G8 znači povratak obliku vladavine koja nosi oznaku svetosti: Sveto Carstvo službeno je ukinuto 1806., kada se Franjo II., pod Napoleonovim pritiskom, odrekao carske krune. G8 ga je oživio ponovno otkrivši njegovo nadahnuće.Sveto Carstvo seže u noć 2. veljače 962, kada je Oton u Rimu okrunjen za cara. Car vlada nekolikim kraljevstvima čiji je razlog postojanja ista katolička vjera i ista želja da se bore za nju. Sveto je Carstvo nastavak, na drukčiji način, Rimskog Carstva koje se obnovilo i promijenilo zahvaljujući njemačkoj tradiciji izbora vođe. Početkom XIV. stoljeća Dante definira Sveto Carstvo kao vlast koja duhovno, a to je papino područje, odjeljuje od svjetovnog, koje pripada caru. Caru vlast, papi ugled.
FRANCUSKA
LIBERATION
31. XII. 2002.
Povratak Svetog Carstva
"Zadnja sjednica skupine G8 u Kananaskisu (Kanada) od 25. do 27.
lipnja 2002. svjedoči da se neslužbeni susret šesterih zemalja
1975. u Rambouilletu pretvorio u godišnji forum svjetske uprave. To
više nije tek obična kontaktna sjednica kakvu je htio predsjednik
Valery Giscard d'Estaing, jedan od glavnih državnika u svijetu.
Danas G8 znači povratak obliku vladavine koja nosi oznaku svetosti:
Sveto Carstvo službeno je ukinuto 1806., kada se Franjo II., pod
Napoleonovim pritiskom, odrekao carske krune. G8 ga je oživio
ponovno otkrivši njegovo nadahnuće.
Sveto Carstvo seže u noć 2. veljače 962, kada je Oton u Rimu okrunjen
za cara. Car vlada nekolikim kraljevstvima čiji je razlog
postojanja ista katolička vjera i ista želja da se bore za nju.
Sveto je Carstvo nastavak, na drukčiji način, Rimskog Carstva koje
se obnovilo i promijenilo zahvaljujući njemačkoj tradiciji izbora
vođe. Početkom XIV. stoljeća Dante definira Sveto Carstvo kao vlast
koja duhovno, a to je papino područje, odjeljuje od svjetovnog,
koje pripada caru. Caru vlast, papi ugled.
Danas je svijet ponovno ujedinjen kao u doba srednjega vijeka.
Različite su se države našle u nekoj vrsti nejasne konfederacije
koju predvode Sjedinjene Države. Nju, koja je na vrhuncu moći,
simbolizira G8 okupljen oko 'cara' raznih, najbogatijih monarha u
svijetu. No što radi Sveto Carstvo u klubu koji je vrlo ograničen?
Ne treba zaboraviti drugu stranu Svetog Carstva koju zastupa
papinstvo. Danas je gospodarska znanost zamijenila religiju.
Religija je ujedno i moral, tumačenje svijeta i potvrda da je ovaj
svijet dolje podložan višem, nevidljivom svijetu. Gospodarska
znanost s apologijom tržišta kao najizvrsnijeg regulatora života
udaljuje se od vjere. Moral? Zarada je ta po kojoj se razlikuju
najbolji i koja je njihova nagrada. Tumačenje svijeta? Ne daje ga
više providnost, već tržište. Nije li Dante 1309. rekao u 'Gozbi' da
je 'providnost prema nama često tajnovita, budući da ljudsko
djelovanje često skriva svoje nakane od samih ljudi'. Kako u tome ne
prepoznati nevidljivu ruku Adama Smitha? Taj gospodarstvenik u
'Bogatstvu naroda' iz 1776. kaže da svakog pojedinca 'nevidljiva
ruka vodi ka ispunjenju cilja koji nipošto nije i njegov plan.
Tražeći samo vlastiti probitak on često puno uspješnije radi za
dobrobit društva a da tomu zapravo i ne teži'. Za pristaše tržišnog
evanđelja, ljudi ne shvaćaju što rade, njihovo djelovanje, a da
toga nisu svjesni, pridonosi ispunjenju većeg plana.
To nam kaže i Hayek, otac neoliberalizma, kada nastoji na
otkrivanju nepoznatih mogućnosti koje tržište nudi. On misli da je
tržište red nastao sam od sebe, s nepredvidljivim, ali uvijek
zadovoljavajućim rezultatima. Tržište je igra s pobjednicima i
gubitnicima. Pravila igre ista su za sve. Ne možemo otkriti nikakvu
nepravdu, jer društvo ne želi nanijeti štetu. Nezgodno je što u tom
obrambenom govoru tržište ima ulogu providnosti: ono što se
dogodilo, moralo se dogoditi. Tržište je poput prirodnog odabira
vrsta i ne da se pobiti, budući da se ne dade ni dokazati. Ako je
preživljavanje jedino mjerilo za prosudbu teorije o odabiru vrsta,
onda je doista nepobitno. Ta se teorija ne može pobiti vlastitim
mjerilima. Mjerilo tumačenja pripada teoriji. Filozof Karl Popper
jako je isticao taj aspekt u definiranju znanstvene teorije. To
ozakonjenje tržišta više pripada vjeri negoli znanstvenoj istini.
U srednjem vijeku trebalo je osloboditi Svetu zemlju i osigurati
slavodobitnu pobjedu Svete Biblije. Danas se svijet oslobodio od
komunizma, a tržišna se radosna vijest može slobodno širiti. Kao i u
Svetom Carstvu, zadaća je novog cara osigurati pobjedu Riječi. Ona
nije izgubljena: gospodarska znanost sačuvala ju je u obliku
slavljenja tržišta. Tako je nevidljivi svijet tržišnih zakona
vrjedniji od zamaljskog svijeta. Globalizacija je nova nada koja se
smiješi svima, pa i Africi. Ne zaboravimo ipak da su u Svetom
Carstvu dva atributa potvrđivala svezu između duhovnog i
svjetovnog - Mir i Pravda. Jesu li oni tu?", pita se Jean-Gabriel
Bliek.