Ministar financija Ivan Šuker uvodno je pojasnio da je, kroz izmjene i dopune Zakona o posebnim porezima na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove, predloženo 25 postotno povećanje trošarina na osobne automobile, što će prihode državnog proračuna povećati za oko 220 milijuna kuna na godišnjoj razini.
Naglasio je da je posljednjih godina u Hrvatskoj zabilježena ekspanzija uvoza osobnih automobila, što je, kaže, pogodovalo bankama, ali štetilo, ionako negativnoj platnoj, bilanci RH.
Predloženim zakonskim izmjenama predviđena je i porezna olakšica za plovila koja se koriste za obavljanje registriranih djelatnosti, što će, očekuje Šuker, pomoći u borbi protiv 'crnih čartera'.
Predviđeno je i plaćanje trošarina na plovila dužine do osam metara s neugrađenim i izvanbrodskim motorom, bez obzira uvoze li se zajedno ili odvojeno.
Višestruke pozitivne učinke, a pogotovu one fiskalne, Šuker očekuje od povećanja trošarina na duhanske proizvode, od kojega bi država na godišnjoj razini uprihodovala dodatnih 440 milijuna kuna.
Kao poseban problem naveo je sivo tržište, kojem pogoduje meka granica s BiH i znatno niže trošarine na duhan u toj državi.
Najavio je da će se rješenje tog problema tražiti bilateralno, odnosno da će se, u slijedećih nekoliko dana, sastati radne skupine ministarstava financija Hrvatske i BiH, koje će pokušati pronaći način za suzbijanje šverca cigareta.
Oporbeni klubovi izrazili su sumnju u pozitivne učinke predloženih povećanja trošarina.
Damir Kajin (IDS) posebno je upozorio na činjenicu da će više poskupjeti jeftiniji, a manje skuplji automobili.
"To je kao iz stripa Alan Ford, kad Superhik uzima siromašnima da bi dao bogatima, ili neoliberalizam na hrvatski način", rekao je.
Umjesto da, u trenutku kad je Hrvatska stekla status kandidata za punopravno članstvo u EU, Vlada pred Sabor dođe sa strateškim razvojnim odrednicama, Vlada krpa proračun većim trošarinama, ustvrdio je Mato Crkvenac (SDP), koji očekuje povećanje trošarina na naftu te participacije za lijekove i zdravstvene usluge.
Zbog potreba proračuna, u opasnost dolaze i nulte stope PDV-a, uvjeren
je Crkvenac.
Najavio je i da će SDP amandmanom zatražiti da se za automobile od 1000 do 1200 kubičnih centimetara radnog obujma motora ne povećavaju trošarine, ocjenjujući da se takvi automobili ne mogu smatrati luksuzom.
Željko Pecek (HSS) raspravu je iskoristio da od Vlade još jednom zatraži nultu stopu PDV-a na poljoprivredne i prehrambene proizvode, a Tonči Tadić (HSP) smatra da Vlada predloženim povećanjem trošarina na osobne automobile želi kompenzirati gubitak prihoda zbog prošlogodišnjeg ukidanja carina na uvoz automobila iz EU.
Njegovu stranačkom kolegi Peri Kovačeviću bilo je nejasno zašto se, uz trošarine na cigarete, ne povećavaju trošarine na cigare i cigarilose. "Je li to zato što je premijer Ivo Sanader u stanci saborske sjednice pušio cigarilose", upitao je.
Osmu sjednicu Sabor će nastaviti danas, raspravom o Konačnom prijedlogu izmjena Zakona o zemljišnim knjigama.