FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZLOŽBA NAJVEĆIH EL GRECOVIH DJELA U LONDONU

LONDON, 22. veljače 2004. (Hina/AFP) - Londonska Nacionalna galerija do 23. svibnja izlaže 58 najvažnijih djela Domenikosa Theotokopoulosa, zvanog El Greco (1541.-1614.), španjolskog slikara kretskog porijekla, koji je jedno vrijeme radio uz Tiziana.
vo LONDON, 22. veljače 2004. (Hina/AFP) - Londonska Nacionalna galerija do 23. svibnja izlaže 58 najvažnijih djela Domenikosa Theotokopoulosa, zvanog El Greco (1541.-1614.), španjolskog slikara kretskog porijekla, koji je jedno vrijeme radio uz Tiziana. #L# Izložba, prva tog opsega koja je ikad u Velikoj Britaniji posvećena ovom umjetniku, nakon tri mjeseca u njujorškom muzeju Metropolitan, nalazi se u krilu Sainsbury londonske galerije. El Greco je rođen 1541. na Kreti, koja je u to vrijeme bila protektorat Venecijanske republike. Obrazovao se na slikanju ikona, venecijansko-bizantinskom slikarstvu čistog, mističnog stila. Oko 1566. El Greco seli u Veneciju, gdje radi u Tizianovu ateljeu do 1570. godine. Njegov se rad stubokom mijenja tijekom boravka u Rimu, od 1570. do 1576., kad se družio s maniristima. Najkarakterističnije djelo tog perioda je "Krist koji tjera trgovce iz Hrama", ulje na drvu naslikano oko 1570., na kojem se prepoznaje utjecaj Michelangela i Rafaela. Istražujući ponovno temu pročišćenja hrama sredinom 1570-ih godina, na jednom ulju na platnu prikazuje Tiziana, Michelangela, Giulija Clovija i Rafaela kao svjedoke scene koji stoje u desnom donjem kutu slike. Istom temom bavit će se još dva puta, oko 1600. i ponovo 1610. godine. Starih talijanskih majstora više nema, kompozicija je jednostavna i lišena pravila perspektive i proporcija. Ova su četiri djela prvi puta okupljena u jednoj izložbi. "El Greco je želio prenijeti bit ili univerzalno značenje teme kroz proces usavršavanja i pojednostavljenja", kaže David Davies, kustos izložbe. "U Toledu mu je to uspjelo, kad je napustio renesansnu uzvišenost u korist promatranja i odabiranja prirodnih fenomena", objašnjava Davies. Nakon kratkog boravka u Madridu, El Greco dolazi u Toledo u proljeće 1577. i počinje raditi na prvim španjolskim narudžbama. "Krist kojem skidaju odoru" (El Espolio), naslikan 1577.-1579., druga je verzija slike koju je izradio za sakristiju katedrale u Toledu, kojoj su naručioci prigovorili da neke likove previše naglašava u odnosu na Krista. Ova je replika neko vrijeme bila u posjedu Delacroixa. El Greco je bio načitan slikar, prijatelj pjesnika Fraya Hortensija Felixa de Paravicina, čiji je portret naslikao oko 1609. godine. Slika "Pogled na Toledo" (1597.-1599.) s tamnim, prijetećim oblacima podsjeća na apokaliptičnu scenu. El Grecov rad ide prema sve većem pojednostavljenju i oslobađanju, koje je inspiriralo moderne umjetnike u transformiranju slikarstva 20. stoljeća. "Otvaranje petog pečata Apokalipse", naslikano između 1608. i 1614. za bolnicu Tavera u Toledu, inspiriralo je Picassa za njegove "Gospođice iz Avignona", dok je "Agonija u vrtu" s početka 1590-ih potakla Cezannea na stvaranje "Velikih kupačica". (Hina) xpgo ybnš

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙