LONDON, 22. veljače 2004. (Hina/AFP) - Londonska Nacionalna galerija do 23. svibnja izlaže 58 najvažnijih djela Domenikosa Theotokopoulosa, zvanog El Greco (1541.-1614.), španjolskog slikara kretskog porijekla, koji je jedno vrijeme
radio uz Tiziana.
vo
LONDON, 22. veljače 2004. (Hina/AFP) - Londonska Nacionalna galerija
do 23. svibnja izlaže 58 najvažnijih djela Domenikosa Theotokopoulosa,
zvanog El Greco (1541.-1614.), španjolskog slikara kretskog porijekla,
koji je jedno vrijeme radio uz Tiziana. #L#
Izložba, prva tog opsega koja je ikad u Velikoj Britaniji posvećena
ovom umjetniku, nakon tri mjeseca u njujorškom muzeju Metropolitan,
nalazi se u krilu Sainsbury londonske galerije.
El Greco je rođen 1541. na Kreti, koja je u to vrijeme bila
protektorat Venecijanske republike. Obrazovao se na slikanju ikona,
venecijansko-bizantinskom slikarstvu čistog, mističnog stila. Oko
1566. El Greco seli u Veneciju, gdje radi u Tizianovu ateljeu do 1570.
godine.
Njegov se rad stubokom mijenja tijekom boravka u Rimu, od 1570. do
1576., kad se družio s maniristima. Najkarakterističnije djelo tog
perioda je "Krist koji tjera trgovce iz Hrama", ulje na drvu naslikano
oko 1570., na kojem se prepoznaje utjecaj Michelangela i Rafaela.
Istražujući ponovno temu pročišćenja hrama sredinom 1570-ih godina, na
jednom ulju na platnu prikazuje Tiziana, Michelangela, Giulija Clovija
i Rafaela kao svjedoke scene koji stoje u desnom donjem kutu slike.
Istom temom bavit će se još dva puta, oko 1600. i ponovo 1610.
godine. Starih talijanskih majstora više nema, kompozicija je
jednostavna i lišena pravila perspektive i proporcija. Ova su četiri
djela prvi puta okupljena u jednoj izložbi.
"El Greco je želio prenijeti bit ili univerzalno značenje teme kroz
proces usavršavanja i pojednostavljenja", kaže David Davies, kustos
izložbe.
"U Toledu mu je to uspjelo, kad je napustio renesansnu uzvišenost u
korist promatranja i odabiranja prirodnih fenomena", objašnjava
Davies.
Nakon kratkog boravka u Madridu, El Greco dolazi u Toledo u proljeće
1577. i počinje raditi na prvim španjolskim narudžbama. "Krist kojem
skidaju odoru" (El Espolio), naslikan 1577.-1579., druga je verzija
slike koju je izradio za sakristiju katedrale u Toledu, kojoj su
naručioci prigovorili da neke likove previše naglašava u odnosu na
Krista. Ova je replika neko vrijeme bila u posjedu Delacroixa.
El Greco je bio načitan slikar, prijatelj pjesnika Fraya Hortensija
Felixa de Paravicina, čiji je portret naslikao oko 1609. godine. Slika
"Pogled na Toledo" (1597.-1599.) s tamnim, prijetećim oblacima
podsjeća na apokaliptičnu scenu. El Grecov rad ide prema sve većem
pojednostavljenju i oslobađanju, koje je inspiriralo moderne umjetnike
u transformiranju slikarstva 20. stoljeća.
"Otvaranje petog pečata Apokalipse", naslikano između 1608. i 1614.
za bolnicu Tavera u Toledu, inspiriralo je Picassa za njegove
"Gospođice iz Avignona", dok je "Agonija u vrtu" s početka 1590-ih
potakla Cezannea na stvaranje "Velikih kupačica".
(Hina) xpgo ybnš