BEOGRAD, 11. veljače 2004. (Hina/dpa) - Američki biznismen koji je donio Yugo u SAD u 1980-ima odustao je od pokušaja da taj automobil ponovno distribuira u Ameriku, ali kraj četvrt stoljeća duge priče o malom srpskom automobilu nalik
na kutiju još nije na vidiku.
industrija-Promet
BEOGRAD, 11. veljače 2004. (Hina/dpa) - Američki biznismen koji je
donio Yugo u SAD u 1980-ima odustao je od pokušaja da taj automobil
ponovno distribuira u Ameriku, ali kraj četvrt stoljeća duge priče o
malom srpskom automobilu nalik na kutiju još nije na vidiku.#L#
Malcolm Bricklin, koje je prije dvadesetak godina osmislio dovođenje
jeftinog jugoslavenskog automobila na američko tržište, izvijestio je
kragujevačku tvornicu autmobila "Zastavu" da zamršena vlasnička
pitanja i politička situacija u Srbiji onemogućavaju novi posao,
javljaju lokalni izvjestitelji.
Bricklinova kompanija "Newcaro" i "Zastava" ušli su u zajednički
projekt, nazvan "Zastava Motor Works" (ZMW), 2002. s ciljem ponovnog
izvoza srpskog automobila u SAD.
U pet godina prije no što je doživio neuspjeh 1989., Yugo America
prodan je u najmanje 150.000 primeraka, za oko 4.500 dolara po
automobilu. Bricklin je nedavno tvrdio da je prodano oko 190.000
"najbrže razvijenog automobila ikad izvezenog iz Europe".
Bricklin je rekao da u novom projektu neće biti samo Yugo, "Zastavin"
obiteljski auto s klasičnim motorom 1,1 i 55 konjskih snaga, već nešto
veći i moderniji model Florida s pet vrata, osmišljen 1987. te njegova
'pick-up' verzija.
No, njegova ideja da će "Newcaro" moći kontrolirati "Zastavu" s oko
175 milijuna dolara investicija kroz ZMW očito nije imala temelja.
Tako je tvornica automobila u "Zastavinoj" grupaciji, koja izrađuje i
oružje i specijalna vozila, ostala u praznini koja ju je zadesila
raspadom bivše Jugoslavije i gubitkom velikog, uvelike zaštićenog
tržišta.
Njezin oslonac, Yugo, koji je na području bivše države prodan u
stotinama tisuća komada, s najboljom prodajom 1989. (118.237 komada),
ostao je bazično nepromijenjen, osim nekoliko plastičnih poboljšanja
unutrašnjsti vozila u odnosu na prototip iz 1980.
Prije bricklina, "Zastava" je pokušala 'koketirati' s "Daewoom" i
"Hyundaijem", "Fiatom" i "Peugeotom", no pregovori su uvijek propadali
jer "Zastava", pod jakim socijalnim pritiskom, nije bila osposobljena
suočiti se s dramatičnim promjenama tržišnih uvjeta.
Bez većih promjena i investicija na vidiku, preostale opcije bile su
nastaviti kao do sada ili 'ključ u bravu'.
"Zastavini" automobili danas zadovoljavaju tek neke sigurnosne,
ekološke i komforne standarde. Yugo je prošloga tjedna na internetskoj
anketi proglašen najgorim automobilom ikad proizvedenim, značajno
potukavši Forda Pinta i više drugih automobila.
Modeli Yuga izrađeni između 1988. i 1992. bolje su kvalitete i
pouzdanosti od onih proizvedenih ranije. Novi Yugo još uvije košta oko
4.500 dolara, dok se tražena cijena za "dobro očuvani" Yugo iz 1990.
kreće oko 2.750 dolara.
(Hina) xtr ytr