LONDON, 12. siječnja (Hina) - Naftne rafinerije na Mediteranu bilježe nestašicu sirove nafte jer turska sigurnosna ograničenja i loše vrijeme uzrokuju zastoje u prometu tankera koji prevoze rusku naftu kroz tjesnace Bospor i
Dardanele, piše The Financial Times.
LONDON, 12. siječnja (Hina) - Naftne rafinerije na Mediteranu
bilježe nestašicu sirove nafte jer turska sigurnosna ograničenja i
loše vrijeme uzrokuju zastoje u prometu tankera koji prevoze rusku
naftu kroz tjesnace Bospor i Dardanele, piše The Financial
Times.#L#
Gužva u tome području prijeti kolapsom ponude sličnom onome koji se
dogodio europskim rafinerijama tijekom prvog Zaljevskog rata.
Neki naftni operatori koji kupuju sirovinu za rafinerije u
Španjolskoj, Italiji, Francuskoj i Njemačkoj morat će smanjiti
svoje operacije, budući tankeri kasne od 20 do 25 dana, a dnevna je
pristojba za korištenje tankera 39.000 eura (50.000 dolara).
Gužva je prisilila ruske proizvođače da zaustave promet naftom kroz
jedan naftovod prema Crnome moru, jer su skladišta nafte puna, a
punjenje tankera kasni.
"Problem na Bosporu vrlo je težak", kazao je jedan naftni dužnosnik
u Španjolskoj. "Ukoliko tankeri jako kasne, program rada sistema
rafinerija je u poteškoćama. Morat ćemo kupovati naftu na spot
tržištu kako bismo popunili kapacitete, vjerojatno skuplju i niže
kvalitete".
Tranzitna ruta kroz tjesnace Bospor i Dardanele, jedna od
najvažnijih izvoznih ruta iz Rusije, najvećeg europskog
opskrbljivača, poznata je po problemima s kašnjenjem. No,
ovogodišnja kašnjenja poklopila su se s činjenicom da se rafinerije
više ne mogu osloniti na zamjensku iračku naftu, zbog problema s
tamošnjim naftovodima.
Ti problemi i više su nego utrostručili tankerske pristojbe, koje
se obično po danu kreću od 20 do 25 tisuća dolara. Rafinerije, pak,
jedva da si mogu priuštiti dodatne troškove na cijene sirove nafte
koje su trenutno i 50 posto više od dugoročnog prosjeka.
(Hina) sbo vmo