FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Ankete ne mogu zamijeniti izbore

ZAGREB, 14. siječnja 2005. (Hina) piše: Dragutin Lučić - Predsjedničkiizbori u Hrvatskoj i rezultati prvog kruga otvorili su pitanjevjerodostojnosti ispitivanja javnoga mnijenja o raspoloženju biračkogtijela, ali i pitanje kako se u zakonodavstvima EU-a i kodeksimaponašanja europskih medija tretiraju takve ankete.
ZAGREB, 14. siječnja 2005. (Hina) piše: Dragutin Lučić - Predsjednički izbori u Hrvatskoj i rezultati prvog kruga otvorili su pitanje vjerodostojnosti ispitivanja javnoga mnijenja o raspoloženju biračkog tijela, ali i pitanje kako se u zakonodavstvima EU-a i kodeksima ponašanja europskih medija tretiraju takve ankete.

Prema riječima istraživača Europskog instituta za medije Christophorosa Christophoroua, ankete su postale dostupne u mnogim oblicima i njima se obilno služe i političari i mediji. To je, po njegovu mišljenju, razlog svih, uglavnom neuspješnih pokušaja da se ograniči njihovo objavljivanje.

Ankete su postale i jedno od glavnih obilježja predizbornih utrka, te se ne mogu zanemariti, no Christophorou smatra da se općim pravilima mora utvrditi identitet, izvor i naručitelj ankete kako bi se građanima pomoglo u procjeni vrijednosti ankete. "Tim se pravilima nastoji onemogućiti da se rezultati istraživanja uzdignu na razinu izbornih rezultata, što je čest slučaj", zaključuje Christophorou.

Guy S. Goodwin-Gill u knjizi "Free and Fair Elections: International Law" upozorava da vlasti u zemljama EU nameću različita ograničenja u objavljivanju anketa. Tako su u nekim zemljama one zabranjene dan uoči izbora, a negdje dva ili čak četiri tjedna prije izbora.

Italija je jedna od malobrojnih zemalja u kojima se zabranjuje objavljivanje rezultata ispitivanja javnog mnijenja u razdoblju od petnaest dana prije izbora. Uz to, propisani su i "obvezatni uvjeti" pod kojima se prije tog perioda ankete mogu provoditi i objavljivati.

U Kodeksu ponašanja BBC kaže se da ankete mogu pridonijeti vrijednosti programa i unaprijediti novinarstvo, ali da se njima ne smije "sugerirati stajalište". Novinare se upozorava da anketama ne daju veću vjerodostojnost no što zaslužuju, jer, napominje se, ankete "sugeriraju", ali "ne dokazuju" i "ne pokazuju".

Osim anketa, javna i komercijalne televizije u Hrvatskoj sve češće posežu za telefonskim glasovanjem publike, a da pri tom izostaju informacije i upozorenja gledateljstvu o ograničenosti takvog načina ispitivanja javnog mnijenja.

Za telefonskim glasovanjem posežu i najrazvikaniji elektronički mediji u medijski najrazvijenijim zemljama Europske unije. Međutim, pitanje je kako i pod kojim uvjetima se poseže za takvim tipom anketiranja i objavljivanja rezultata.

Telefonsko glasovanje, za razliku od telefonskih anketa koje provode profesionalci, oslanja se na publiku koja glasuje putem telefona.

U studiji Pertti Suhonena "Mediji, ankete i politički proces", objavljenoj 1997. u "European Journal of Communication", stoji da se takva anketa najtočnije može opisati kao "opipavanje bila". Suhonen napominje da voditelji koje žele telefonsko glasovanje u svojim emisijama moraju voditi računa o ozbiljnim ograničenjima takvog anketiranja.

Naime, takvo glasovanje ne nudi primjereni uzorak mišljenja nego je puko sredstvo uz pomoć kojega se u nekoj radijskoj ili televizijskoj emisiji "ilustrira određeno stajalište" i na to treba upozoravati publiku. "Ako glasovanje potraje neko vrijeme, moguće je da pojedinci kojima je do nečega osobito stalo, opetovano glasuju", upozorava Suhonen.

Prema Kodeksu ponašanja BBC-a, u radijskim i televizijskim emisijama telefonsko se glasovanje nikada ne smije koristiti kao sredstvo za prikupljanje ozbiljnih podataka o podršci političkim strankama.

Ponajprije zato jer telefonska glasovanja ni izdaleka ne ocrtavaju široko javno mnijenje, pa se ne smije takvim ni prikazati. Preporuka je da se u informativnim emisijama BBC-a, u pravilu, ne objavljuju rezultati telefonskih glasovanja.

Gotovo ista načela vrijede i za tzv. panel rasprave kakvih je napretek na javnoj i komercijalnim televizijama u Hrvatskoj.

Po mišljenju Jamesa Benigera, publiciranom 1992. u časopisu "Journal of Public Opinion Research", bilo bi neprimjereno sugerirati da gledišta javne tv-debate, ma kako pažljivo sudionici bili izabrani, može odražavati mišljenje cijele populacije. Na tu bi činjenicu, smatra on, voditelji također trebali upozoravati svoje gledateljstvo ili slušateljstvo.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙