Nadnaslov:Svjetski sajam automobila u Parizu nudi novitet
Naslov: 'Čisti' automobil čeka 'modu'
Podnaslov:Čini se da se vrijeme električnog automobila približava,
ako je suditi po Svjetskom sajmu automobila koji mu po
prvi put namijenjuje poseban prostor. Tehnički, "čisti"
automobil već je dorađen kod većine proizvođača, no ostaje
financijski problem - iako su proizvođači spremni
komercijalizirati ga za dvije do tri godine po cijeni
običnog automobila, poseban trošak predstavljat će
baterije.
Piše: Claude JUVENAL, AFP
PARIZ - Tehnički dorađen već prije pet godina kod gotovo svih
proizvođača automobila, električni automobil danas čeka "modu" i
financijski poticaj koji će omogućiti da krene ulicama.
Kao znak da se to vrijeme približava, Svjetski sajam automobila u
Parizu posvećuje mu prvi put poseban prostor veći od 4.000 m2.
Svi proizvođači sudjeluju u utrci, možda radi čiste savjesti suočeni
s porastom onečišćenja, te da dokažu da znaju napraviti, ako je
potrebno, "čisti automobil".
Trebalo ga je u prvo vrijeme napraviti uz niže troškove jer
neposredno nije postojalo tržište za taj tip vozila. To ih je nagnalo
da jednostavno uklone termički motor s najmanjeg vozila koji posjeduju
i zamijene ga električnim motorom, kojeg pokreću teške, skupe i
glomazne baterije.
Kad se zna da prosječno vozilo, u Francuskoj na primjer, u urbanim i
oko urbanih zona, napravi prosječno jedva nešto više od 50 km dnevno,
rezultat je bio tehnički uvjerljiv s vozilima u stanju da se održe u
prometu brzina od 80 ili 90 km/sat, s autonomijom od 80 do 100 km,
ovisno o prilikama i načinu vožnje.
Međunaslov: Peugeot najviše vjeruje u električni automobil
Financijski, naprotiv, demonstraciju tek treba napraviti, jer iako
proizvođači pokazuju spremnost da komercijaliziraju u dvije ili tri
godine električne automobile po cijeni običnih automobila, naglašavaju
da će to biti bez baterija. Dakle, ove će vjerojatno koštati između
10.000 i 20.000 FRF (1.800 do 3.700 dolara), ovisno jesu li od olova
ili nikla-kadmija.
Ta cijena, naglašavaju proizvođači, neće biti neizbježno
zastrašujuća, uzevši u obzir nisku cijenu električne struje, budući da
će punjenje "do vrha" električnog automobila (kompletno punjenje
baterije) stajati oko 7 FRF (1,3 dolara), za nešto manje od 100 km u
normalnim okolnostima. Osim toga, dodaju oni, može se zamisliti sustav
lokacije baterije čiji bi trošak nadomjestila niska cijena punjenja
strujom.
Francuski konstruktor Peugeot nesumnjivo je među konstruktorima onaj
koji najviše vjeruje u električni automobil. Upravo je razvio vozilo s
četiri sjedala nazvano "Ion", zamišljeno za električnu motorizaciju i
lakše za skoro 300 kg u odnosu na klasični mali automobil.
Drugi francuski konstruktori, kao Renault-Matra sa "Zoomom" ili
Citroen s "Citelom" već su se upustili u takvo što, ali je "Ion" prvi
primjer malog automobila koji bi mogao biti izgrađen, takav kakav
jest, i koji bi to doista trebao biti oko 1999. godine.
(Hina) bnš br
111046 MET oct 94
111046 MET oct 94
Davis Cup: Hrvatska povela 2-0
Odabrano osam predstava za 18. Malog Marulića
Trump i Netanyahu u utorak u Washingtonu na radnom sastanku i neformalnoj večeri
Hrvatski rukometaši doputovali u Oslo
Newcastle United i Aston Villa kažnjeni
Petrov: Odbijanje tužitelja u slučaju Golf Srđ pobjeda građana, a ne politike
Bundestag odbacio demokršćanski zakon o ograničenju useljavanja
Bez golova u susretu Istre 1961 i Gorice
Oštećen grob nedavno preminulog Jean-Marie Le Pena
Vlada: Ivica Budimir predložen za predsjednika Uprave HC-a do izbora novog