Nadnaslov:Istočna Europa na putu ka tržišnom gospodarstvu
Naslov: Spor ali siguran reformski korak
Podnaslov:Unatoč spoznaji - nakon početne euforije - da će istočnoj
Europi trebati godine dok dostigne Zapad, već sada je očito
da su istočnoeuropske zemlje na dobrom putu, makar i
neujednačenim korakom, da postanu tržišna gospodarstva.
Piše: Jonathan LYNN, Reuter
BEČ - Sve je počelo euforijom; nakon nje, polako je došlo do spoznaje
da će istočnoj Europi trebati godine, možda čak i generacije, da
dostigne zapadnoeuropski svijet.
No iako je put dugačak i još uvijek pun prepreka, već je sada očito
da su nakon samo pet godina zemlje istočne Europe (osim bivšeg SSSR-a)
dobrano zakoračile na put tržišnog gospodarstva.
Neki od najočitijih znakova napretka su i sporazumi koje su nedavno
potpisale Poljska i Bugarska, zemlje na koje je međunarodna
financijska zajednica gledala sa prezirom, glede preraspoređivanja i
reguliranja otplate njihova međunarodnog duga.
Još jedan od znakova napretka je i činjenica da se na ovo područje
više ne gleda kao na monolitni blok; razvoj svake od zemalja odvija se
na drugačijoj razini.
"Sada, nakon što je prošlo pet godina, zemlje srednje i istočne Europe
znantno se razlikuju jedna od druge po razini na koju su uspjele
institucionalizirati slobodno društvo i tržišno gospodarstvo", kaže
češki premijer Vaclav Klaus.
"No ukupno gledano, njihov je razvoj bio iznenađujuće brz", izjavio
je nedavno Klaus za "Economist".
Općenito govoreći, ističu se tri skupine.
Prva je skupina zemalja srednje Europe koje su nekada bile dijelom
austrougarskog carstva, a koje u nekim slučajevima imaju industrijsku
tradiciju kojom se diče kao bilo koja zemlja zapadne Europe.
Te zemlje, od kojih su neke već zatražile da budu do kraja stoljeća
primljene u EU jesu Poljska, Mađarska, Češka, Slovačka te Slovenija.
Sve nabrojene zemlje pokazuju jasne znakove oporavka nakon prijelaza
s centraliziranog planskog na tržišno gospodarstvo, iako blagodati tog
oporavka narod u ovim zemljama tek treba osjetiti.
Nakon toga dolaze balkanske zemlje, Bugarska i Rumunjska, koje su
nekada pripadale otomanskom carstvu a u kojima su bivši komunisti
zadržali dio svog utjecaja u vladi.
U tim zemljama obnova je više provizorna, dok je inflacije
tvrdokornija.
Međunaslov: Programi masovne privatizacije
Treću skupinu čine zemlje bivše Jugoslavije, koje su 1990. godine
pokazivale znakove uspješne i brze tranzicije, iako su mnogi
ekonomisti sumnjičavo gledali na neke od reformi, postavljajući
pitanje njihove održivosti.
No rat u Hrvatskoj i Bosni umanjio je nadu za postizanje brzog
blagostanja u svim republikama osim u Sloveniji koja se uspjela
prilično bezbolno odvojiti.
Pa ipak, prirodna bogatstva kao i turizam, te tradicija trgovanja sa
zapadnom Europom mogli bi Hrvatskoj i Srbiji biti garancijom prilično
brzog oporavka u slučaju zaključivanja mira - što još uvijek izgleda
veoma daleko.
Iznimku predstavlja Albanija, najsiromašnija europska zemlja koja je
prošla kroz razdoblje snažne recesije nakon pada komunizma, no koja je
prošle godine zabilježila rast od 11 posto u azijskom stilu, što
predstavlja daleko najbrži rast u Europi.
Svi su stanovnici istočne Europe bili suočeni sa istim problemima
kada su krenuli s reformama: prikrivenom inflacijom, precijenjenom
valutom, neefikasnom državnom industrijom, nepostojećim financijskim
sektorom i drugima.
Prva zadaća, obavljena sa raznolikim uspjehom bila je oslobađanje
vanjske trgovine i cijena, te suočavanje s rezultatima te mjere.
Jedna od najznačajnijih dugoročnih reformi je privatizacija.
Sve zemlje u kojima se sprovode reforme, uvele su ili planiraju
uvođenje masovne privatizacije, prodajući na tisuće poduzeća,
zasjenjujući slične zapadne programe.
U različitim programima privatizacije, reformatori su morali
razmotriti pitanje ne samo učinkovitosti i prihoda, nego i pravednosti
u odlučivanju o tome da li dozvoliti postojećim upravama poduzeća,
često postavljenim od strane bivšeg komunističkog režima, da kupuju
dionice po povoljnijim uvjetima.
Zbog privatizacije porastao je i strah od nezaposlenosti, koja se u
ovom području znantno povećala, s izuzetkom Češka koja je jedina u
potpunosti primjenila masovnu prodaju dionica.
Privatizacija je olakšala osnivanje burzi u svim zemljama, osim u
Rumunjskoj i Albaniji.
Međunaslov: Uključivanje u EU - povratak tržištu i demokraciji
Usprkos tim trima grupacijama koje su se pojavile, zemlje istočne
Europe dijele mnogo zajedničkih obilježja.
Najočitije od njih, izuzimajući tragičan primjer područja bivše
Jugoslavije, je politička stabilnost.
Ne samo da je tranzicija sprovedena na miran i organiziran način, već
je u nekim zemljama, kao što je Poljska, Mađarska i Slovačka, promjena
dovela na vlast reformirane komuniste, koji svi izražavaju svoju
privrženost reformama.
Zemlje istočne Europe također dijele želju uključivanja u EU, koja je
za mnoge od njih najviši cilj. Za istočne Europljane, uključivanje u
EU rezimira čitavu ideju vraćanja tržišnom gospodarstvu i političkoj
demokraciji.
Postoje i praktičniji razlozi za uključivanje u EU.
Manje zemlje istočne Europe od članstva u EU očekuju zaštitu od
mogućeg novog ruskog ili sovjetskog carstva.
Zemlje istočne Europe bile su izrazito pogođene kolapsom
trgovinske skupine istočnog bloka "Comecon" 1990-91. godine, koja je
prekinula njihove vanjskotrgovinske poslove i okončala opskrbu
jeftinim sovjetskim sirovinama.
Kao rezultat, ove zemlje su bile prisiljene preorijentirati svoju
vanjsku trgovinu na zapadnu Europu.
No protekcionistički odnos koji EU zauzima prema mnogima od
najkonkurentnijih proizvoda istočne Europe, kao što su hrana i čelik,
uzrokom je razočarenja istočne Europe glede EU, a oklijevanje
Bruxellesa da odredi fiksan datum primanja u članstvo ukazuje na
činjenicu da mogu proći još godine prije nego li se okonča prijelazno
razdoblje.
(Hina) gm br
020715 MET oct 94
02HHMM MET oct 94
Davis Cup: Hrvatska povela 2-0
Odabrano osam predstava za 18. Malog Marulića
Trump i Netanyahu u utorak u Washingtonu na radnom sastanku i neformalnoj večeri
Hrvatski rukometaši doputovali u Oslo
Newcastle United i Aston Villa kažnjeni
Petrov: Odbijanje tužitelja u slučaju Golf Srđ pobjeda građana, a ne politike
Bundestag odbacio demokršćanski zakon o ograničenju useljavanja
Bez golova u susretu Istre 1961 i Gorice
Oštećen grob nedavno preminulog Jean-Marie Le Pena
Vlada: Ivica Budimir predložen za predsjednika Uprave HC-a do izbora novog