Nadnaslov:Hoće li kradljivci automobila uskoro ostati bez posla?
Naslov: Odzvonilo kradljivcima automobila
Podnaslov:Po svemu sudeći unosnom poslu s krađama automobila,
koji u europskim državama u pravilu ima iza sebe dobro
uigranu organizaciju što brine i za njihovu prodaju
uglavnom na arapsko tržište, bliži se kraj. Tvornice
automobila spremaju se od 1995. godine uvesti
kompjutoriziranu opremu koja će onemogućiti pokretanje
automobila u slučaju da bude ukraden.
Piše: Nevio LUKŠIĆ, AR
RIM - Hoće li kradljivci automobila uskoro ostati bez posla? Koliko se
god usavršavali sustavi za čuvanje automobila toliko se usavršavaju i
kradljivci, no čini se da će od slijedeće godine tvornice tome
doskočiti ugrađujući u najskuplje automobile sustave koje ni
najsuvremeniji lopovi neće moći "provaliti".
Krađa automobila velik je međunarodni posao. U svim europskim
državama krađe automobila organizira posebna organizacija, koja se
brine i za njihovu prodaju, uglavnom ih prevozeći i lansirajući na
arapsko tržište.
Samo u Rimu, primjerice, svakoga dana biva ukradeno u prosijeku 772
automobila, a u cijeloj Italiji ih se godišnje ukrade 282.000, odnosno
jedan automobil na 159 u prometu. No, Italija nije prva u Europi po
krađi automobila. Englezi, za koje se drži da su gentlemani, daleko su
veći kradljivci od Talijana. U Velikoj Britaniji se godišnje ukrade
jedan automobil na 44 u prometu, dakle četiri puta više nego u
Italiji. I u Francuskoj su lopovi automobila "marljiviji" od onih u
Italiji. Na svakih 79 u prometu Francuzi ukradu jednoga.
Među kradljivcima u Italiji najcjenjeniji automobil je "Lancia
Thema", kojih je prošle godine ukradeno nešto manje od 10.000, zatim
dolaze Fiat Crome, pa Mercedesi 250, kojih je ukradeno više od 2.000
od 74.000 koliko u Italiji ima takvog modela.
Postoji prava multinacionalna kompanija za krađu i preprodaju
ukradenih automobila. Sistem krađe sada je uglavnom razrađen tako da
se neki automobil ukrca na kamion, gdje ga se "uredi" za prodaju na
Srednjem istoku, ili ga se rastavi i zatim djelove upotrijebi kao
rezervne.
Međunaslov: Ulazak visoke tehnologije u automobilsku industriju
Kakva iznenađenja kradljivcima pripremaju tvornice automobila?
Domenico Bordone, jedan od direktora talijanske tvrtke "Magneti
Marelli" koja opskrbljuje tvornice automobila elektro opremom i
elektronikom, kaže da je u pripremi kompjutor protiv krađa i da će od
1995. biti ugrađivan u automobile veće jačine.
"Sustav protiv krađe djelovat će tako da se motor više neće moći
staviti u pogon nakon što automobil netko pokuša ukrasti i ponovno će
ga moći osposobiti za vožnju jedino tvornica u kojoj je proizveden.
Više neće postojati daljinski upravljači i slični sustavi protiv
krađe. Nemoguća je bilo kakva manipulacija. Istina, sam automobil moći
će se ukrasti, ukrcati u neki kamion, ali ga se nikad neće moći
staviti u pogon. To će biti moguće samo pod uvjetom da je organizacija
kradljivaca povezana s tvornicom automobila i da ima na raspolaganju
najsuvremeniju tehnologiju. A, ta će kombinacija biti nemoguća", kaže
Bordone.
No, inženjer ove talijanske tvrtke otkriva da će do 2000. godine,
najvjerojatnije od 1998., u automobile biti ugrađivani radari protiv
sudara. Sustav će djelovati tako da će radar uočiti da se automobil
prevelikom brzinom približava drugom automobilu, nekom zidu i slično,
te će poruku prenijeti vozaču, ali i motoru koji bi automatski trebao
usporiti. Biti će sve više elektronike u automobilima, ali ipak,
mišljenja je Bordone, neće doći dan kada će se oni moći kretati sami,
bez vozača.
Zanimljivo je da ulazak visoke tehnologije u automobilsku industriju
neće izazvati veliki porast cijene automobila. Istina, početna
ulaganja će biti velika, ali će cijena zatim padati, kao što pada i
kompjutorima. Osim toga, po mišljenju Bordonea, automobilske
industrije morat će međusobno surađivati u proizvodnji elektronike,
čime će znatno smanjiti cijenu tih proizvoda, a time i automobila.
Očito se priprema automobil trećeg tisućljeća, dok će u ovom stoljeću
prvi napad automobilske industrije biti onaj na kradljivce automobila
- na radost njihovih vlasnika, ali i osiguravajućih tvrtki.
(Hina) br
140758 MET jul 94
14HHMM MET jul 94
Sudac privremeno onemogućio Trumpu zamrzavanje saveznog financiranja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 1. veljače
Najava događaja - sport - za subotu, 1. veljače
Najava događaja - kultura - za subotu, 1. veljače
Najava događaja - Hrvatska - za subotu 1. veljače
Najava događaja - svijet - za subotu, 1. veljače
Euroliga - Poraz Real Madrida, Hezonja isključen
Postignut dogovor o formiranju belgijske vlade nakon višemjesečnih pregovora
Pregled teniskih turnira - rezultati
Šah - Favoriti prema planu