Nadnaslov:Planovi novih puteva europskog prometnog krvotoka
Naslov: Zagreb ulazi u europsku cestovnu mrežu
Podnaslov:Baveći se pitanjima bolje prometne povezanosti Zapada
sa srednjom i istočnom Europom obzirom na postojeće ratne
prilike na prostoru bivše Jugoslavije, talijanski tisak
piše o najnovijim europskim planovima razvitka prometne
mreže prema kojima bi i Zagreb u najskorije vrijeme trebao
biti bolje prometno povezan sa zapadnom Europom
Piše: Nevio LUKŠIĆ, AR
RIM - Prema najnovijim europskim planovima razvitka prometne mreže i
Zagreb bi u najskorije vrijeme trebao biti povezan suvremenom
auto-cestom i željezničkom prugom sa zapadnim dijelom Europe. O tome
je ovih dana pisao talijanski list "Sole 24 ore".
Rat u bivšoj Jugoslaviji znatno je izmijenio europski prometni
krvotok. Budući da je Srbija pod embargom glavni promet iz Grčke i
Turske ide preko Italije. Trajektima se prevoze vlakovi i kamioni do
talijanske luke Brindisi, koji zatim nastavljaju put prema Europi
Apeninskim poluotokom. Zbog toga se predviđa daljnja modernizacija
cestovne i željezničke mreže od Brindisija do pravca
Torino-Milano-Trst. Taj pravac T-M-T će biti budućom osovinom novog
zapadno-istočnog europskog pravca.
"Padska nizina će biti velika osovina Zapad-Istok za kopneni promet.
Ta osovina će biti povezana s najvažnijim lukama u blizini srednje
Europe. Posebno su zanimljivi planovi razvitka auto-cesta", piše "Sole
24 ore". Iz Trsta bi se pravac nastavljao preko Slovenije do
Madžarske.
Zapravo bi ta padska osovina trebala podnijeti dva glavna pravca,
kako piše talijanski list.
"Prvac Zapad-Istok povezuje Španjolsku, Francusku, Italiju,
Sloveniju, Madžarsku i Rusiju. Pravac Sjever-Jug povezuje Njemačku,
Austriju, Sloveniju, Rumunjsku, Bugarsku i Tursku", piše "Sole 24 ore"
dodajući da talijanski, njemački i austrijski stručnjaci izrađuju plan
korisnosti. Iz ovog se vidi da je iz projekta isljučena Srbija, što
znači da europski industrijalci predviđaju da se još za duže vrijeme
ne računa na ulazak te države u europske tokove. A, evo gdje se prema
tim planovima nalazi Hrvatska.
Međunaslov: Osovinom Torino-Milano-Trst ka srednjoj i istočnoj Europi
"U svojim osnovnim crtama plan predviđa korištenje nekih postojećih
autocestovnih pravaca, oko 90 kilometara u Sloveniji, i od dijela
pravca Trst-Ljubljana išlo bi se s jednim krakom prema Austriji, a
drugim prema Zagrebu, kako bi se došlo do Beča s jedne i Budimpešte s
druge strane. Zatim bi se nastavilo prema Kijevu", piše "Sole 24 ore"
dodajući da je u Italiji za izradu plana iskoristivosti cesta kroz
Sloveniju izdvojeno dvije milijarde lira, te iz europskih fondova još
400 milijardi ECU-a.
Prema pokazateljima iz 1990. godine, odnosno prije izbijanja rata u
bivšoj Jugoslaviji, koji se uzimaju kao vjerodostojniji jer će po
završetku sukoba na tome prostoru najvjerojatnije promet doći ponovo
na tu razinu, pravcem preko Slovenije išlo je 4,9 milijuna tona robe,
od kojih samo za prostor današnje Slovenije čak dva milijuna tona.
Kada se znaju ti podaci onda je vrlo lako shvatljivo i zašto
talijanska diplomacija nastoji iz balkanskog kaveza izvući Sloveniju i
Hrvatsku. I iza ponašanja diplomacije treba tražiti neke gospodarske
razloge. Nije Italija sada postala glavnim posrednikom u privlačenju
Hrvatske i muslimansko-hrvatskog dijela Bosne samo pod utjecajem
SAD-a, već je tu ulogu preuzela, vjerojatno, i po nagovoru svojih
privrednika.
Ne samo što će osovina Torino-Milano-Trst pokretati veliki privredni
stroj toga prostora, nego će preko nje talijanski poduzetnici moći
prodrijeti prema zemljama središnje i istočne Europe gdje se otvara
golemo tržište. Tvrtke kao što je Fiat, koji osim automobila proizvodi
i vlakove velikih brzina, pruge itd., itekako su zainteresirane za
projekte prometnog razvitka.
Sadašnji ministar vanjskih poslova Italije, Beniamino Andreatta,
premda je iz Bologne, kandidira se na parlamentarnim izborima što će
se održati 27. ožujka u regiji Furlaniji-Julijskoj krajini, dakle onoj
koja ima naveći interes za suradnju sa Slovenijom i Hrvatskom. Otuda,
vjerojatno, i sve veća Andreattina pažnja prema tim državama i
nastojanje da one postanu europskijima.
(Hina) br
251133 MET feb 94
251133 MET feb 94
Bez većih promjena u broju i iznosu izdanih računa u odnosu na prošlu subotu
Pavić: Navijači su nas pogurali prema pobjedi
Šah: Pobjednik Marin Grgantov
Engleska: Liverpool na plus devet
Najviše cijene za 40 novih proizvoda ne odnose se na sniženja - ministarstvo
La Liga: Villarreal uvjerljiv protiv Valladolida
Mostovi Novoga Sada u višesatnim blokadama
WTA Linz: Aleksandrova protiv Jastremske za naslov
Makedonija: U najvećim trgovačkim lancima promet prepolovljen zbog bojkota
Italija: Monza i Venezia u sve težoj situaciji