FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA ITALIJA-FIAT

Nadnaslov: Najveća talijanska tvornica automobila kreće s masovnim otpuštanjima Naslov: FIAT u teškoj krizi Podnaslov: Unatoč izlasku na tržište novog modela automobila "punto", pokazalo se da pad prodaje jedne od najznačajnijih tvornica automobila nije zaustavljen, rezultat čega su i masovna otpuštanja koja su upravo otpočela. Pad potražnje za novim automobilima u EU, snažna konkurencija Japanaca na europskom tržištu te nerazvijenost potražnje na ogromnom potencijalnom tržištu istočnoeuropskih zemalja neki su od osnovnih razloga krize automobilske industrije. Piše: Nevio LUKŠIĆ, AR RIM - Ni izlazak na tržište novog modela, nazvanog "punto" (točka), nije zaustavio pad prodaje automobila najveće talijanske, i jedne od najznačajnijih u svijetu, tvornice vozila FIAT. Uoči njegova izlaska na tržište bilo je onih koji su s nešto optimizma, a više nade, govorili kako će on označiti "točku" i prelazak na novo razdoblje veće proizvodnje i prodaje automobila. Međutim, sada kada se vidi da je potražnja za novim automobilima u Europskoj uniji pala u 1993. godini za dva milijuna u odnosu na prethodnu godinu spustivši se na 11,5 milijuna novoprodanih, ocjenjuje se da će i ova godina biti loša, pa čak da će potražnja pasti na razinu iz 1975. od 10,5 milijuna automobila. Te su sedamdesete godine bile teške za Zapadnu Europu zbog izbijanja naftne krize. Istina, i početak osamdesetih bio je težak za automobilsku industriju, no razlog tome bio je prelazak tvornica na robotiziranu proizvodnju, početak njihove modernizacije te je, kao prilikom svakog prestrukturiranja osnovnih sredstava, bilo izvjesnih poteškoća. Automobilska kriza koja se sada uočava i zbog koje su u FIAT-u - no ne samo u tom talijanskom gigantu s više od 200.000 zaposlenih, već i u njemačkom Volkswagenu i drugdje - odlučili smanjiti broj zaposlenih, nastala je ovoga puta zbog vanjskog čimbenika, ukupne gospodarske krize ili psihoze krize. Naime, ne može se kazati da je kriza golema kada istovremeno iznos štednje raste. Jednostavno, ljudi su oprezni i ne mijenjaju ili ne kupuju novi automobil ukoliko to doista nije potrebno. U Italiji je nakon dužeg vremena prodano u jednoj godini manje od dva milijuna automobila. Najteže je prošao FIAT, kojem je prodaja opala za više od 20 posto. Međunaslov: Prijete sve brojniji socijalni prosvjedi Uprava ove torinske tvornice donijela je odluku o upućivanju zaposlenih na plaćeni, ali vjerojatno bespovratni odmor. Prva otkazna pisma počela su ovih dana stizati na adrese zaposlenih u FIAT-u, a po prvi put su usluge otkazane ne samo radnicima, nego i službenicima. Oko 1800 službenika ili zaposlenih s bijelim okovratnicima, kako ih nazivaju u Italiji, dobilo je otkaz zajedno s još 4500 radnika. Ti će ljudi dobivati određenu minimalnu plaću (oko milijun lira), ali nemaju izgleda da se vrate na radna mjesta, kao što je to ranije bivao slučaj kada su zaposleni bili udaljavani s posla samo na određeno vrijeme, dok kriza ne prođe. Mjesecima su trajali pregovori između sindikata i vrha tvornice. U pregovore je bila uključena i vlada, ali se, barem do sada, nije postigao valjani sporazum. Suglasje u pregovorima postignuto je, primjerice, za radnike kompjuterske tvrtke "Olivetti", koja je također trebala otpustiti oko 2500 zaposlenih. Oni će biti na prisilnom plaćenom odmoru. No za FIAT nije iznađeno rješenje, premda vlada i dalje inzistira na nastavku pregovora između poslodavaca i sindikata. U međuvremenu je odaslano prvih 110 otkaznih pisama, a sindikati organiziraju štrajkove. Više stotina radnika u FIAT-ovu pogonu "Sevel" u Pomoglianu, pokraj Napulja, u utorak je čak iz prosvjeda zaustavilo promet na autocesti Napulj-Bari. Socijalnih prosvjeda biti će sve više, jer se za sada ne vidi mogućnost brzog oporavka tržišta automobila. S jedne strane, europskim su proizvođačima veliku konkurenciju nabili japanski proizvođači, koji su otvorili pogone u zemljama Europske unije. S druge strane, nije se u očekivanoj mjeri razvila potražnja za automobilima u bivšim socijalističkim zemljama. U Italiji, ali i u drugim zapadnoeuropskim državama na prosječno 1,5 osobu dolazi jedan automobil. U istočnoeuropskim zemljama jedan automobil dolazi na svaku desetu, a ponegdje i više, osobu. Radi se, dakle, o golemom tržištu, ali je ono, zbog još uvijek niskog standarda ljudi, nesposobno apsorbirati veliki broj automobila. FIAT stoga cilja na električni automobil. Talijanska vlada je voljna s povlasticama i na druge načine pomoći FIAT-u u daljem razvoju proizvodnje automobila s pogonom na akumulatore. Stotinjak takvih malih automobila već se nalazi u prometu, a FIAT i francuski PSV dogovaraju zajedničku proizvodnju novog elektroautomobila kojim bi se prebrodila sadašnja kriza. (Hina) br 210651 MET jan 94 2172

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙