Nadnaslov: Najveća talijanska tvornica automobila kreće s masovnim
otpuštanjima
Naslov: FIAT u teškoj krizi
Podnaslov: Unatoč izlasku na tržište novog modela automobila "punto",
pokazalo se da pad prodaje jedne od najznačajnijih tvornica
automobila nije zaustavljen, rezultat čega su i masovna
otpuštanja koja su upravo otpočela. Pad potražnje za novim
automobilima u EU, snažna konkurencija Japanaca na europskom
tržištu te nerazvijenost potražnje na ogromnom potencijalnom
tržištu istočnoeuropskih zemalja neki su od osnovnih razloga
krize automobilske industrije.
Piše: Nevio LUKŠIĆ, AR
RIM - Ni izlazak na tržište novog modela, nazvanog "punto" (točka),
nije zaustavio pad prodaje automobila najveće talijanske, i jedne od
najznačajnijih u svijetu, tvornice vozila FIAT.
Uoči njegova izlaska na tržište bilo je onih koji su s nešto
optimizma, a više nade, govorili kako će on označiti "točku" i
prelazak na novo razdoblje veće proizvodnje i prodaje automobila.
Međutim, sada kada se vidi da je potražnja za novim automobilima u
Europskoj uniji pala u 1993. godini za dva milijuna u odnosu na
prethodnu godinu spustivši se na 11,5 milijuna novoprodanih, ocjenjuje
se da će i ova godina biti loša, pa čak da će potražnja pasti na
razinu iz 1975. od 10,5 milijuna automobila.
Te su sedamdesete godine bile teške za Zapadnu Europu zbog izbijanja
naftne krize. Istina, i početak osamdesetih bio je težak za
automobilsku industriju, no razlog tome bio je prelazak tvornica na
robotiziranu proizvodnju, početak njihove modernizacije te je, kao
prilikom svakog prestrukturiranja osnovnih sredstava, bilo izvjesnih
poteškoća.
Automobilska kriza koja se sada uočava i zbog koje su u FIAT-u - no
ne samo u tom talijanskom gigantu s više od 200.000 zaposlenih, već i
u njemačkom Volkswagenu i drugdje - odlučili smanjiti broj zaposlenih,
nastala je ovoga puta zbog vanjskog čimbenika, ukupne gospodarske
krize ili psihoze krize.
Naime, ne može se kazati da je kriza golema kada istovremeno iznos
štednje raste. Jednostavno, ljudi su oprezni i ne mijenjaju ili ne
kupuju novi automobil ukoliko to doista nije potrebno. U Italiji je
nakon dužeg vremena prodano u jednoj godini manje od dva milijuna
automobila. Najteže je prošao FIAT, kojem je prodaja opala za više od
20 posto.
Međunaslov: Prijete sve brojniji socijalni prosvjedi
Uprava ove torinske tvornice donijela je odluku o upućivanju
zaposlenih na plaćeni, ali vjerojatno bespovratni odmor.
Prva otkazna pisma počela su ovih dana stizati na adrese zaposlenih u
FIAT-u, a po prvi put su usluge otkazane ne samo radnicima, nego i
službenicima. Oko 1800 službenika ili zaposlenih s bijelim
okovratnicima, kako ih nazivaju u Italiji, dobilo je otkaz zajedno s
još 4500 radnika.
Ti će ljudi dobivati određenu minimalnu plaću (oko milijun lira), ali
nemaju izgleda da se vrate na radna mjesta, kao što je to ranije bivao
slučaj kada su zaposleni bili udaljavani s posla samo na određeno
vrijeme, dok kriza ne prođe.
Mjesecima su trajali pregovori između sindikata i vrha tvornice. U
pregovore je bila uključena i vlada, ali se, barem do sada, nije
postigao valjani sporazum.
Suglasje u pregovorima postignuto je, primjerice, za radnike
kompjuterske tvrtke "Olivetti", koja je također trebala otpustiti oko
2500 zaposlenih. Oni će biti na prisilnom plaćenom odmoru. No za FIAT
nije iznađeno rješenje, premda vlada i dalje inzistira na nastavku
pregovora između poslodavaca i sindikata.
U međuvremenu je odaslano prvih 110 otkaznih pisama, a sindikati
organiziraju štrajkove. Više stotina radnika u FIAT-ovu pogonu "Sevel"
u Pomoglianu, pokraj Napulja, u utorak je čak iz prosvjeda zaustavilo
promet na autocesti Napulj-Bari.
Socijalnih prosvjeda biti će sve više, jer se za sada ne vidi
mogućnost brzog oporavka tržišta automobila.
S jedne strane, europskim su proizvođačima veliku konkurenciju nabili
japanski proizvođači, koji su otvorili pogone u zemljama Europske
unije. S druge strane, nije se u očekivanoj mjeri razvila potražnja za
automobilima u bivšim socijalističkim zemljama.
U Italiji, ali i u drugim zapadnoeuropskim državama na prosječno 1,5
osobu dolazi jedan automobil. U istočnoeuropskim zemljama jedan
automobil dolazi na svaku desetu, a ponegdje i više, osobu. Radi se,
dakle, o golemom tržištu, ali je ono, zbog još uvijek niskog standarda
ljudi, nesposobno apsorbirati veliki broj automobila.
FIAT stoga cilja na električni automobil. Talijanska vlada je voljna
s povlasticama i na druge načine pomoći FIAT-u u daljem razvoju
proizvodnje automobila s pogonom na akumulatore. Stotinjak takvih
malih automobila već se nalazi u prometu, a FIAT i francuski PSV
dogovaraju zajedničku proizvodnju novog elektroautomobila kojim bi se
prebrodila sadašnja kriza.
(Hina) br
210651 MET jan 94
2172
Makedonija: U najvećim trgovačkim lancima promet prepolovljen zbog bojkota
Italija: Monza i Venezia u sve težoj situaciji
Bundesliga: Pobjede Bayerna i Borussije (D)
Najmanje 54 poginulih u napadu na tržnici u Sudanu
Jadranska liga: Primorje EB - Mladost 10-12
Moldavija šalje plin u Pridnjestrovlje uz pomoć EU-a
HNL: Remi Šibenika i Slaven Belupa na Šubićevcu
Davis Cup: Hrvatska - Slovačka 3-1
HAK: Zbog prometne nesreće na A6 u smjeru Zagreba vozi se jednim trakom
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 2. veljače