WASHINGTON, 27. studenoga (Hina/AFP) - Još s ostacima ohlađene tradicionalne purice u kućama od Thanksgivinga (Dan zahvalnosti), Amerikanci su u subotu požurili u prodavaonice i trgovačka središta u kojima su ovog vikenda počele
rasprodaje uoči mjeseca proslava, tradicionalnog razdoblja frenetične potrošnje.
WASHINGTON, 27. studenoga (Hina/AFP) - Još s ostacima ohlađene
tradicionalne purice u kućama od Thanksgivinga (Dan zahvalnosti),
Amerikanci su u subotu požurili u prodavaonice i trgovačka središta u
kojima su ovog vikenda počele rasprodaje uoči mjeseca proslava,
tradicionalnog razdoblja frenetične potrošnje. #L#
Oko 40 posto maloprodaje ostvarit će se u razdoblju od Thanksgivinga
(23. studenog) do Božića, s prodajom igračaka koja dostiže 60 posto
godišnje prodaje. Sveukupno, Amerikanci bi trebali potrošiti oko 450
milijardi dolara, od čega 120 milijardi samo putem kreditnih kartica.
U cijeloj zemlji počele su velike rasprodaje s popustima do 70 posto,
a prodavaonice su se u petak ponegdje otvarale prije zore za potrošače
koji ustaju još ranije. Posvuda su kupci čekali na hladnoći u dugim
redovima prije otvorenja. Neki kupci su pričali, iscrpljeni ali
oduševljeni, o maratonskoj utrci od jedne do druge prodavaonice kako
bi razgrabili najbolje prije dolaska "gomile".
Odjeća, igračke, pokućstvo, donje rublje, hi-fi, sve kao da je bilo
na rasprodaji ovog vikenda, a istodobno su prodavana tek prva božićna
drvca. Tako je jedna prodavaonica u Columbusu (sav. država Ohio)
otvorena u petak prije 5 sati i 30 minuta, a počela je prodavati prva
božićna drvca.
U nastojanju da privuku kupca, nakon relativno sumorne godine
(maloprodaja pala za 0,2 posto u listopadu, ali ostaje u porastu za
tri posto na dvanaest mjeseci), trgovačka središta već su ukrašena za
Božić, a natjecala su se u maštovitosti: u predgrađu Chicaga golemo
trgovačko središte Gurnee Millsa ('mall') ponudilo je potrošačima
odjel za relaksaciju, s masažom i aromaterapijom.
U Texasu i Kentuckyu, Garden Ridge, lanac prodavaonica
specijaliziranih za unutarnju dekoraciju ostao je neprekidno otvoren.
Drugi lanac, Target Stores, predvidio je 700.000 sklopivih ležaja za
najupornije kupce, uz piće, vitamine i bonove za sniženja svake vrste.
Mnoge su prodavaonice organizirale animaciju kupaca, darove i
promidžbe. Neki trgovci na malo čak su radili na Dan zahvalnosti,
tradicionalni dan u godini kad 'staje život' u zemlji.
Nije moguće izbjeći groznicu: novine i televizija utrošili su
stranice i sate objašnjavajući gdje i kako sklopiti najbolji posao,
istodobno ističući opasnost od financijskog kraha koji prijeti previše
impulzivnim kupcima.
Prema American Express Retail Indexu, američki potrošači spremaju se
potrošiti oko 1160 dolara po kućanstvu do Božića, od čega tri
četvrtine na darove.
Amerikanci sami sebe smatraju pak razumnima: samo 15 do 23 posto
njih, ovisno o regijama, misli potrošiti više nego prošle godine za
svoju kupnju prije novih rasprodaja, predviđenih odmah nakon Božića.
(Hina) bnš bnš
271142 MET nov 95