FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

USTAVNI SUD RH ODBIO ZAHTJEVE ZA OCJENU USTAVNOSTI ODREDBI DVA IZBORNA ZAKONA

ZAGREB, 20. listopada (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske donio je Odluku kojom odbija zahtjev za ocjenu ustavnosti Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske. Ustavni sud također je donio Odluku kojom odbija zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom RH odredbi članaka 5. i 9. Zakona o izbornim jedinicama za Zastupnički dom Sabora RH. Oba je zahtjeve podnijela trećina zastupnika Županijskog doma Sabora. Ustavni Sud donio je i Rješenje kojim odbacuje zahtjev za utvrđenje osobne odgovornosti predsjednice Županijskog doma Sabora RH dr. Katice Ivanišević, koji je Ustavnom sudu također podnijela trećina zastupnika Županijskog doma (iz redova oporbe).
DVA IZBORNA ZAKONA ZAGREB, 20. listopada (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske donio je Odluku kojom odbija zahtjev za ocjenu ustavnosti Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske. Ustavni sud također je donio Odluku kojom odbija zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom RH odredbi članaka 5. i 9. Zakona o izbornim jedinicama za Zastupnički dom Sabora RH. Oba je zahtjeve podnijela trećina zastupnika Županijskog doma Sabora. Ustavni Sud donio je i Rješenje kojim odbacuje zahtjev za utvrđenje osobne odgovornosti predsjednice Županijskog doma Sabora RH dr. Katice Ivanišević, koji je Ustavnom sudu također podnijela trećina zastupnika Županijskog doma (iz redova oporbe). #L# Kako se ističe u obrazloženju Odluke o odbijanju zahtjeva za ocjenu ustavnosti Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izborima zastupnika u Sabor RH, Ustavni je sud pojedinačno analizirao sve razloge iznijete u zahtjevu i ocijenio da nisu osnovani. U obrazloženju Odluke Ustavni sud ističe da odredba članka 28. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izborima zastupnika u Sabor RH, kojom je određeno da Zakon stupa na snagu danom objave u "Narodnim novinama", nije protivna odredbama Ustava, jer članak 90. stavak 1. Ustava propisuje obvezu objave zakona u "Narodnim novinama" prije stupanja na snagu. S obzirom da je spomenuti Zakon objavljen u "Narodnim novinama" prije stupanja na snagu, Ustavni je sud ocijenio da je postupljeno u skladu s navedenom ustavnom odredbom. Odredbom članka 28. osporenog Zakona, ističe se nadalje u obrazloženju Odluke Ustavnog suda, nije Županijskome domu uskraćeno pravo suspenzivnog veta, kako to navode podnositelji zahtjeva, jer se prema odredbi članka 77. Ustava oba doma Sabora RH mogu raspustiti odlukom većine svih zastupnika svakog doma, a to ovlaštenje domova nije vezano uz rok. Zastupnički dom Sabora RH postupio je na temelju tog ovlaštenja donijevši Odluku o svom raspuštanju većinom glasova svih zastupnika i stoga slijedi da je "nastupanjem posljedice ostvarenja ustavnoga prava jednog doma Sabora, prestala mogućnost ostvarenja ustavnoga prava drugog doma, odnosno više nije bila moguća primjena članka 81. alineja 4. Ustava o suspenzivnom vetu Županijskoga doma", ističe se u obrazloženju Odluke Ustavnog suda RH. U svezi s tvrdnjama podnositelja zahtjeva o materijalnoj protuustavnosti, Ustavni sud u obrazloženju Odluke ističe da Ustav RH propisuje da je biračko pravo (aktivno i pasivno) opće i jednako i imaju ga svi državljani RH s navršenih 18 godina, dakle imaju ga i hrvatski državljani sa stalnim prebivalištem u inozemstvu. To se njihovo pravo razrađuje izbornim zakonodavstvom i nije ograničeno samo na glasovanje, kako to navode podnositelji zahtjeva. Iz tih razloga navodi se u obrazloženju Odluke Ustavnog suda osporena odredba članka 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izborima zastupnika u Sabor RH nije protivna smislu ustavnih odredbi. Ustavni je sud također ocijenio i da zakonska odredba o prohibitivnoj klauzuli nije u suprotnosti niti jednoj od najviših ustavnih vrednota, posebno ne višestranačkom demokratskom sustavu, kako to navode podnositelji zahtjeva. Neosnovanim je ocijenjen i dio zahtjeva kojim podnositelji upućuju na neustavnost odredbe članka 27. Zakona o izmjenama i dopunama kojim je u Zakonu o izborima zastupnika u Sabor RH, ispod podnaslova "Prijelazne i završne odredbe", dodan novi članak, a kojim se određuje privremeno (do objave rezultata popisa pučanstva RH) neprimjenjivanje odredbi Zakona o izborima zastupnika u Sabor RH kojima je regulirana zastupljenost pripadnika etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Saboru. U obrazloženju Odluke Ustavni sud ističe da je uzrokom unošenja te prijelazne i završne odredbe u navedeni Zakon, Ustavni zakon o privremenom neprimjenjivanju pojedinih odredbi Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina. Ustavni sud Republike Hrvatske donio je i Odluku kojom odbija zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbi članka 5. i 9. Zakona o izbornim jedinicama za Zastupnički dom koji je Ustavnom sudu podnijela trećina zastupnika Županijskog doma. Člankom 5. utvrđeno je da 12 zastupnika u Zastupnički dom Sabora RH biraju hrvatski državljani koji imaju prebivalište izvan RH, a odredbom članka 9. utvrđeno je da taj zakon stupa na snagu danom objave u "Narodnim novinama". Podnositelji zahtjeva smatraju da je članak 5. nejasan jer je riječ o biračima koji imaju prebivalište izvan teritorija RH, a ne zna se kojoj izbornoj jedinici pripadaju. Ta je odredba po njihovom mišljenju u nesuglasju s odredbom članka 1. stavka 2. hrvatskog Ustava, zato što smatraju da hrvatskim državljanima zbog prebivanja izvan RH ne pripada pravo na vlast u RH, te oni ne mogu imati biračko pravo u izborima za Sabor RH. U obrazloženju Odluke Ustavni sud citirajući Ustav navodi da biračko pravo, opće i jednako, imaju svi državljani RH s navršenih 18 godina, a to je pravo osigurano i onim hrvatskim državljanima koji se u doba izbora zateknu izvan granica RH, bez obzira da li imaju ili ne prebivalište na području RH. U članku 5. stavku 3. navedenog Zakona utvrđeno je da birači koji nemaju prebivalište na području RH biraju zastupnike u Zastupnički dom na temelju posebnih lista. U obrazloženju se navodi da u opsorenoj odredbi članka 5. nije riječ o utvrđivanju izborne jedinice, već se tom odredbom određuje broj zastupnika koje u Zastupnički dom biraju hrvatski državljani koji imaju prebivalište izvan RH. Ustavni sud Republike Hrvatske donio je i Rješenje kojim odbacuje zahtjev za utvrđenje osobne oodgovornosti predsjednice Županijskog doma Sabora dr. Katice Ivanišević koji je Sudu podnijela trećina zastupnika Županijskog doma. Svoj zahtjev podnositelji temelje na tvrdnji da je predsjednica Županijskog doma ne postupajući po prijedlogu trećine zastupnika tog Doma za vraćanje na ponovno odlučivanje Zastupničkom domu naprijed navedenih zakona, povrijedila odredbe članka 81. alineja 4. Ustava RH te je odgovorna u smislu odredbe članka 20. Ustava RH. Kako se navodi u obrazloženju Rješenja taj "zahtjev nije dopušten". "Nadležnost Ustavnog suda RH utvrđena je u članku 125. Ustava RH. Zahtjev za utvrđenje odgovornosti predsjednice Županijskog doma Sabora RH pred Ustavnim sudom RH nije utemeljen ni na odredbama Ustava RH niti na odredbama Ustavnog zakona o Ustavnom sudu RH i stoga Ustavni sud RH nije nadležan za odlučivanje o tom zahtjevu". (Hina) sšh ds 201723 MET oct 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙