BONN, 12. listopada (Hina/AFP) - Osuđujući troškove proizvodnje koji su među najvišima na svijetu, velike njemačke industrijske grupacije sve više premještaju svoju proizvodnju u inozemstvo koristeći povoljne lokalne uvjete.
BONN, 12. listopada (Hina/AFP) - Osuđujući troškove proizvodnje koji
su među najvišima na svijetu, velike njemačke industrijske grupacije
sve više premještaju svoju proizvodnju u inozemstvo koristeći povoljne
lokalne uvjete. #L#
"Sve veći udio njemačkih ulaganja u inozemstvo nije više motiviran
kontrolom ili pristupom tržištu, već željom da se izbjegnu troškovi
proizvodnje u Njemačkoj", tvrdi predsjednik Udruge njemačke industrije
Hans-Olaf Henkel.
"U SAD-u i Velikoj Britaniji, troškovi rada dva puta su niži nego u
Njemačkoj, radno vrijeme 30% duže a porez na tvrtke 30% niži", otkriva
najnovije izvješće Instituta za njemačku ekonomiju (IWD) iz Koelna,
bliskog udruzi poslodavaca, objašnjavajući tendenciju prijenosa
proizvodnje prema gostoljubivijim predjelima.
Otežavajući faktori su, prema toj udruzi, strogi njemački propisi o
zaštiti okoliša, sindikalno povećanje plaća u proljeće te posebice
vrijednost marke posljednjih mjeseci.
Prema IWD između siječnja i lipnja 1995. godine njemački poslodavci
srušili su povijesni rekord uloživši skoro 27 milijardi maraka izvan
granica, to jest dvostruko više od ulaganja zabilježenog u prvih šest
mjeseci 1994. godine.
"Naravno, delokalizacija raste, ali nije svemu uzrok konkurentnost
Njemačke", primjećuje Joerg-Peter Weiss, ekonomist na berlinskom
institutu DIW, bliskijem sindikatima: "Dobra je strategija proizvođača
automobila, primjerice, koji se uključuju na tržišta u procvatu
Latinske Amerike ili Azije", kaže on, optužujući prešutno
industrijalce za ucjenu delokalizacijama radi dobijanja povlastica od
vlade.
Činjenica je da se svako treće vozilo njemačke marke već proizvodi u
inozemstvu, prema ispitivanju o automobilskoj industriji koju je u
rujnu provela Bank Gesellschaft iz Berlina.
Nakon Opela i Volkswagena koji već dugo proizvode svoju srednju klasu
u inozemstvu, Mercedes ubrzava korak. Da ne bi izgubio ljubitelje
njemačkih automobila, Helmut Werner, predsjednik upravnog odmora, već
iznosi potrebu "prijelaza s Made in Germany na Made by Germany".
Mercedes već ima tvornice ili projekte u Americi, Kini, Španjolskoj,
Indiji, Koreji i Francuskoj. Cilj tvrtke je proizvesti između 10 i 30%
svojih automobila izvan Njemačke krajem stoljeća, nasuprot sadašnjih
2%.
Kemija, nekada stjegonoša njemačke industrije, također razmišlja o
delokalizaciji radi izbjegavanja previsokih troškova. Troškovi rada,
već godinama nepovoljni za njemačke poslodavce, narasli su 1994.
godine brže nego igdje, tvrdi se u nedavnom izvješću udruge
poslodavaca u kemijskoj industriji.
Prošle godine, njemačka kemija držala je, i to premoćno, svjetski
rekord u troškovima rada: jedan sat rada radnika košta njegovog
poslodavca prosječno 62,71 marku, nasuprot manje od 35 u Velikoj
Britaniji ili SAD-u.
Jadikovke njemačkih industrijalaca ne mogu međutim potpuno prikriti
stvarnost: Njemačka ostaje usprkos svojih hendikepa vrlo konkurentan
gospodarski div. Za sedam prvih mjeseci 1995. godine njezin trgovinski
višak popeo se na 51,7 milijardi maraka, za 9,8 milijardi više u
odnosu na isto razdoblje prošle godine.
(Hina) bnš bnš
120356 MET oct 95