ZAGREB, 12. svibnja (Hina - Srđan Baković) - O takozvanom japanskom
gospodarskom čudu govorilo se i govori doista puno. Često su te priče
bez stvarnog osnova. Stga je bilo osobito zanimljivo neposredni uvid u
japansko gospodarstvo steći u jednom od divova - Toyoti.
"Dobro razmišljanje-dobri proizvodi", slogan je najveće japanske
tvrtke za proizvodnju automobila, punim imenom "Toyota Motor
Coorporation", čije je sjedište u gradiću Toyota, 250 kilometara
jugozapadno od Tokija.
Tvrtka je nastala iz "Toyoda Automatic Loom Works Ltd", a kao
službeni datum "rođenja" uzima se 28. kolovoza 1937. godine.
Danas ta tvrtka ima oko 70.000 zaposlenih u domaćim pogonima, uredima
te u istraživačkim centrima. Tijekom 1994. godine Toyota je proizvela
2.769.359 osobnih vozila i 739.097 kamiona i autobusa. Netto prihod od
prodaje u razdoblju od srpnja 1993. godine do lipnja 1994. godine bio
je 1,044 milijarde dolara (po tečaju iz 1994. godine kada je dolar
vrijedio 106 jena).
Toyota i u inozemstvu ima 34 tvrtke za proizvodnju vozila i određenih
dijelova. Moderna proizvodnja automobila je industrija u kojoj se
kombinira i integrira široki spektar tehnologija. tako za Toyotu mnoge
sastavne dijelove proizvodi 14 kompanija udruženih u "Toyota Group", a
postoji i organizacija dobavljača raznih komponenti koja broji 320
tvrtki.
Za plasman svojih vozila i ostalih proizvoda Toyota koristi 310
predstavnika za prodaju koji imaju oko 5.500 prodajnih mjesta i
servisa.
Toyota se uz proizvodnju automobila bavi i proizvodnjom industrijskih
vozila (viličara), transportnih uređaja, dijelova i komponenti za
zrakoplovnu industriju te izgradnjom i prodajom stambenih i uredskih
zgrada.
Kakav je položaj zaposlenih u tom divu automobilske industrije? Prema
riječima Toyotinog glavnog upravitelja za odnose s javnošću Yasua
Sasakija, svaki kandidat za radno mjesto mora prvo postati član
sindikata radnika "Toyote". Radni tjedan je 40-satni a dnevno se radi
po 8 sati.
Priče o Japancima koji imaju samo 10 dana godišnjeg odmora i pritom
ga ne žele koristiti u Toyoti padaju u vodu. Prema najnovijim podacima
radnik ima pravo na dva slobodna dana tjedno, po 10 plaćenih dana
odmora u proljeće, ljeto i za vrijeme novogodišnjih praznika. Uz tih
30 plaćenih dana postoji i dodatnih 20 dana plaćenog odmora koji se
mogu koristiti u bilo kojem trenutku po osobnoj želji. Ako nakon toga
i ne žele iskoristiti onih 10 dana iz priče o Japancima-radoholičarima
- pravo im budi.
Još jedna od predrasuda o Japanu je ekstenzivna robotizacija
proizvodnih pogona koja bi radnike mogla ostaviti bez posla. Yasuo
Sasaki tvrdi da u Toyoti ne postoji takva opasnost. Naime, on kaže da
robotizaciju traže sami radnici putem sindikata. Kao primjer navodi
pogone za bojanje i zavarivanje automobilskih karoserija u tvornici u
Toyoti koji su od sindikata proglašeni nehumanima i štetnima za
zdravlje radnika, pa su robotizirani 100 posto odnosno 95 posto.
Što se događa s radnicima koji su radili u tim pogonima?
Toyota to rješava svojim programom stručnog osposobljavanja tako da
svaki radnik, po riječima Sasakija, može obavljati skoro sve poslove u
tvornici. Radnici koji su ranije radili na bojanju i zavarivanju sad
mogu raditi na održavanju robota koji obavljaju posao što su ga oni
ranije radili. Uprava Toyote smatra da njihova tvrtka može napredovati
i biti stabilna samo ako su radnici koji rade na osnovnom proizvodu
zadovoljni i privrženi tvrtki. Ako djeluje načelo "svi mogu raditi
sve", tada je osigurana fleksibilnost u proizvodnji a radnici su
sigurni da evenualnim zatvaranjem jednog pogona ne dolazi u opasnost i
njihova egzistencija.
Prema podacima iz brošure o Toyoti, prosječna satnica radnika,
uredskog i tehničkog osoblja iznosi 4.080 jena (oko 49 dolara ako
računamo po sadašnjem omjeru dolara i jena koji iznosi oko 1:83).
Omjer prosjeka plaće radnika i člana uprave je oko 1:2,5 a omjer plaće
radnika i predsjednika Toyote 1:7. Premda takvi podaci zvuče
nevjerojatno, gospodin Sasaki nas uvjerava da je to još jedan od
pokazatelja da u Toyoti rad shvaćaju kao usku suradnju radnika i
managementa, te da je to odraz vjerovanja kako je ljudski čimbenik
glavna vrijednost poslovnog poduzeća.
Misli li Toyota na budućnost? Naravno, jer pet posto od ukupnog
prihoda ulaže se na istraživačke projekte. U duhu slogana: "Dobro
razmišljanje - dobri proizvodi", svaki djelatnik može dati prijedlog
za uvođenje promjena u radnom procesu koje će rezultirati smanjenjem
troškova proizvodnje ili poboljšanjem uvjeta rada. Godine 1993.
podnijeto je ukupno 929.257 takvih prijedloga a u Toyoti tvrde da ih
je usvojeno oko 99 posto.
Radi se također i na istraživanju raznih pogonskih goriva,
prvenstveno plina, te motora koji bi mogli koristiti više vrsta goriva
(zasad se takvi motori pokusno ugrađuju samo na veća vozila kao što su
kamioni i autobusi).
Toyota nema namjeru u skorije vrijeme uložiti veće napore u
proizvodnju i razvoj automobila na električni pogon. Iako je
proizvedeno oko 120 električnih automobila za potrebe javnih službi u
Tokiju, u Toyoti smatraju da takav tip automobilskog pogona u Japanu
nema neku budućnost. Osim problema vezanih za glomazne akumulatore
relativno malog kapaciteta, električni automobil u Japanu ima još
jednu zapreku. Naime, oko 60 posto električne energije u toj se zemlji
dobija iz termoelektrana koje za gorivo koriste naftne derivate, pa bi
bilo krajnje neekonomično naftu pretvarati u električnu energiju a
zatim tako proizvedenom energijom pokretati automobile.
U Toyoti kažu da je njihova primarna zadaća zadovoljiti korisnike u
cijelom svijetu proizvodnjom vozila koja ispunjavaju uvjete
sigurnosti, kontrole zagađenja te što bolje iskoristivosti energije.
Da bi ostvarili taj cilj oni namjeravaju, kao i dosad, proizvoditi
vozila visokog stupnja pouzdanosti i prihvatljivosti u odnosu na sve
zahtjeve njihovih korisnika.
(Hina) sb
121225 MET may 95
121225 MET may 95
Trump kaže da carine Meksiku i Kanadi možda neće uključivati naftu
Remili: U prvom poluvremenu kao da uopće nismo igrali
Najava događaja - fotografije - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 31. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - svijet - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 31. siječnja
Šah - Šesta pobjeda prvog nositelja
ATP Montpellier: Rezultati