FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

WASHINGTON NAJAVLJUJE SNAŽAN TRGOVINSKI UDARAC TOKIJU

WASHINGTON, 11. svibnja (Hina/AFP) - Nakon neuspjeha japansko-američkih pregovora o otvaranju japanskog tržišta automobila, Washington se priprema zadati veliki udarac nizu japanskih proizvoda koji se izvoze u SAD, a čija vrijednost se kreće između jednog i pet milijardi dolara. Kaznene mjere protiv Tokija, koje bi se sastojale u velikom povećanju carinskih pristojbi na ciljani uvoz, priredilo je u subotu u Bijeloj kući Vijeće za nacionalno gospodarstvo, a u nedjelju su podnesene na odobrenje predsjedniku Billu Clintonu. Predsjednik Bill Clinton ovlastio je u srijedu Mickeya Kantora, američkog dužnosnika za trgovinu, da poduzme mjere spram Japana, izjavio je u Moskvi predstavnik za novinstvo Bijele kuće Michael McCurry, da bi potom, poslijepodne u Washingtonu, Kantor objavio pokretanje mehanizma sankcija protiv Japana. Uz ove unilateralne mjere, istodobno je najavljeno i obraćanje multilateralnim instancama Svjetske organizacije za trgovinu (WTO) kao i ulaganje tužbe protiv Japana kod ove organizacije, koje bi moglo uslijediti u sljedećih 45 dana. Popis proizvoda koji bi mogli biti obuhvaćeni sankcijama bit će, kako je najavljeno, objavljen sljedećih dana, nakon čega će, u skladu s američkim trgovinskim zakonodavstvom, tijekom 30 dana biti na javnoj raspravi da bi se potom utvrdio konačni popis. Prema riječima dužnosnika Grupacije američkih proizvođača automobila (American Automobile Manufakturers Association, AAMA) kao i prema izvoru bliskom administraciji, japanski automobili vrhunske kvalitete kao što su Lexus (Toyota), Acura Legend (Honda) te Infiniti, vjerojatno su oni koje administracija ima u vidu. Također je moguće, ali manje vjerojatno, da japanski obiteljski kombiji, među kojima prvenstveno Previa, budu isto tako zahvaćeni mjerama. Na te bi kombije carinske pristojbe mogle bi iznositi od 2,5% do možda 20%. Neuobičajena strogost tih mjera mogla bi prekinuti prodaju luksuznih modela u SAD, koja predstavlja tržište od skoro pet milijardi dolara za japanske konstruktore, s oko 200.000 izvezenih vozila 1994. godine, što je 12,2% od ukupnog broja japanskih vozila izvezenih u tu zemlju prošle godine (1,64 milijun). Ako bude potvrđena, strogost tih sankcija pokazala bi ogorčenost Washingtona nakon dvadeset mjeseci jalovih rasprava o otvaranju japanskog tržišta automobila, odgovornog za skoro 60% američkog trgovinskog deficita s Japanom (više od 65 milijardi dolara 1994.). Predsjednik Bill Clinton obećao je još prošlog četvrtka zadati snažan udarac u slučaju neuspjeha posljednjih pregovora Kantora i japanskog ministra međunarodne trgovine i industrije Ryutara Hasimota u Kanadi. SAD se nadaju, vršeći pritisak na japanske proizvođače automobila, već prikliještene precjenjivanjem jena naspram dolara, da će ih natjerati da ovi izvrše pritisak na vladu radi postizanja kompromisa. Takva trgovinska strogost spram Japana, posebno glede luksuznih modela, može uostalom samo politički koristiti Billu Clintonu među američkom srednjom klasom koja mu je prijeko potrebna za reizbor 1996. godine. Naprotiv, okomiti se na japanske obiteljske kombije koji konkuriraju Chrysleru i Fordu moglo bi se okrenuti protiv administracije. Ta vozila su vrlo popularna kod prosječne američke obitelji. Japan je upozorio da će, u slučaju da SAD odluče pribjeći sankcijama, i on taj problem postaviti pred Svjetsku organizaciju za trgovinu. Iako je Kantor uvjeren da će dobiti 'parnicu' u WTO zbog očitog zatvaranja japanskog tržišta, Japanci se nadaju da SAD neće moći nametnuti svoje sankcije jednostrano bez zelenog svjetla Organizacije. (Hina) bnš br 111316 MET may 95 111316 MET may 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙