WASHINGTON, 11. svibnja (Hina/AFP) - Nakon neuspjeha
japansko-američkih pregovora o otvaranju japanskog tržišta automobila,
Washington se priprema zadati veliki udarac nizu japanskih proizvoda
koji se izvoze u SAD, a čija vrijednost se kreće između jednog i pet
milijardi dolara.
Kaznene mjere protiv Tokija, koje bi se sastojale u velikom povećanju
carinskih pristojbi na ciljani uvoz, priredilo je u subotu u Bijeloj
kući Vijeće za nacionalno gospodarstvo, a u nedjelju su podnesene na
odobrenje predsjedniku Billu Clintonu.
Predsjednik Bill Clinton ovlastio je u srijedu Mickeya Kantora,
američkog dužnosnika za trgovinu, da poduzme mjere spram Japana,
izjavio je u Moskvi predstavnik za novinstvo Bijele kuće Michael
McCurry, da bi potom, poslijepodne u Washingtonu, Kantor objavio
pokretanje mehanizma sankcija protiv Japana. Uz ove unilateralne
mjere, istodobno je najavljeno i obraćanje multilateralnim
instancama Svjetske organizacije za trgovinu (WTO) kao i ulaganje
tužbe protiv Japana kod ove organizacije, koje bi moglo uslijediti u
sljedećih 45 dana.
Popis proizvoda koji bi mogli biti obuhvaćeni sankcijama bit će,
kako je najavljeno, objavljen sljedećih dana, nakon čega će, u skladu
s američkim trgovinskim zakonodavstvom, tijekom 30 dana biti na javnoj
raspravi da bi se potom utvrdio konačni popis.
Prema riječima dužnosnika Grupacije američkih proizvođača automobila
(American Automobile Manufakturers Association, AAMA) kao i prema
izvoru bliskom administraciji, japanski automobili vrhunske kvalitete
kao što su Lexus (Toyota), Acura Legend (Honda) te Infiniti,
vjerojatno su oni koje administracija ima u vidu.
Također je moguće, ali manje vjerojatno, da japanski obiteljski
kombiji, među kojima prvenstveno Previa, budu isto tako zahvaćeni
mjerama. Na te bi kombije carinske pristojbe mogle bi iznositi od 2,5%
do možda 20%.
Neuobičajena strogost tih mjera mogla bi prekinuti prodaju luksuznih
modela u SAD, koja predstavlja tržište od skoro pet milijardi dolara
za japanske konstruktore, s oko 200.000 izvezenih vozila 1994. godine,
što je 12,2% od ukupnog broja japanskih vozila izvezenih u tu zemlju
prošle godine (1,64 milijun).
Ako bude potvrđena, strogost tih sankcija pokazala bi ogorčenost
Washingtona nakon dvadeset mjeseci jalovih rasprava o otvaranju
japanskog tržišta automobila, odgovornog za skoro 60% američkog
trgovinskog deficita s Japanom (više od 65 milijardi dolara 1994.).
Predsjednik Bill Clinton obećao je još prošlog četvrtka zadati snažan
udarac u slučaju neuspjeha posljednjih pregovora Kantora i japanskog
ministra međunarodne trgovine i industrije Ryutara Hasimota u Kanadi.
SAD se nadaju, vršeći pritisak na japanske proizvođače automobila,
već prikliještene precjenjivanjem jena naspram dolara, da će ih
natjerati da ovi izvrše pritisak na vladu radi postizanja kompromisa.
Takva trgovinska strogost spram Japana, posebno glede luksuznih
modela, može uostalom samo politički koristiti Billu Clintonu među
američkom srednjom klasom koja mu je prijeko potrebna za reizbor 1996.
godine.
Naprotiv, okomiti se na japanske obiteljske kombije koji konkuriraju
Chrysleru i Fordu moglo bi se okrenuti protiv administracije. Ta
vozila su vrlo popularna kod prosječne američke obitelji.
Japan je upozorio da će, u slučaju da SAD odluče pribjeći sankcijama,
i on taj problem postaviti pred Svjetsku organizaciju za trgovinu.
Iako je Kantor uvjeren da će dobiti 'parnicu' u WTO zbog očitog
zatvaranja japanskog tržišta, Japanci se nadaju da SAD neće moći
nametnuti svoje sankcije jednostrano bez zelenog svjetla Organizacije.
(Hina) bnš br
111316 MET may 95
111316 MET may 95
OIF: Prevladavali dobitnici
Everton do kraja sezone bez Mangale
Beogradski studenti pješice do Novog Sada na akciju "Tri mjeseca-tri mosta"
Odbijena tužba Aarona Frenkela za projekt Golf Srđ
WTA Singapur: Rezultati
Morata blizu prelaska iz Milana u Galatasaray
Uručeno 19 milijuna eura za obnovu javne kulturne infrastrukture
Izrael oslobađa zatvorenike nakon odgode zbog kaotične primopredaje talaca
Vlajčić dobio potporu Odbora za novog ministra poljoprivrede
Slalom Courchevel: Ljutić vodeća nakon prve vožnje