je izradila mješovita stručna skupine u suradnji s Ministarstvom
prosvjet i športa, napisan u skladu sa trenutnim stanjem hrvatskog
školstva, donosi strategiju postupnih promjena i postupnih koraka u
sustavu školstva. Kako stoji u Programu, Ministarstvo prosvjete i
športa, nakon usvajanja programa u hrvatskom Saboru, radit će na
Temeljnom zakonu o školstvu, izradi i donošenju svih planova i
programa, koncipiranju i izradi školskih udžbenika.
Prema Programu razvoja hrvatskog školstva, koncepcijom predškolskog
odgoja (odnosno pripreme djece za školu) predlaže se organiziran i
potpun obuhvat djece predškolom koja se ustrojava za djecu s navršenih
šest godina života u trajanju od dva do šest mjeseci.
U osnovnu školu djeca bi se upisivala sa šest i pol godina, odnosno,
djeca koja su do 1. ožujka te godine navršila šest godina života, ako
su psihofizički sposobna za početak školovanja. U sadašnjim prilikama,
stoji u programu, najprikladnija je osmogodišnja osnovna škola. U prva
četiri razreda u pravilu je razredna a u ostalim razredima predmetna
nastava. U četvrtom razredu već se pojavljuju i pojedini predmetni
nastavnici.
Prvih šest razreda radili bi po istim nastavnim programima, dok u
sedmom i osmom postoje razlike u programima - ne u smislu
profesionalnog usmjeravanja, nego se programi razlikuju po razinama i
zahtjevima obzirom na sposobnosti i prethodni uspjeh učenika. S tim u
vezi, postoje tri osnovnoškolska programa - A, B i C program. Program
'A' omogućuje nastavak školovanja u gimnaziji bez polaganja završnog
ispita na kraju osnovne škole, dok se učenici koji završe manje
zahtjevni 'B' program mogu upisati u gimnaziju samo ako polože završni
ispit na razini programa 'A'. Učenici 'C' programa mogu se upisati u
četverogodišnju strukovnu školu ako polože završni ispit prema 'B'
programu. Završni ispit nije obavezan nego samo pruža mogućnost
nastavljanja školovanja u gimnaziji, odnosno, četverogodišnjoj
strukovnoj školi učenicima koji su osnovnu školu završili na razini
'B' i 'C' programa.
Srednje škole, stoji u Programu, imaju dvije osnovne namjene -
pripremaju za studij ili pružaju završnu izobrazbu te u suglasju s
tim, obuhvaćaju gimnazije, umjetničke i strukovne škole.
U Programu se predlažu samo dvije vrste gimnazija - realne i klasične
gimnazije u kojim se, napomije se, neće izgubiti sadržaji dosadašnjih
jezičnih, prirodoslovno-matematičkih, opće, klasične, dvojezične i
športske gimanzije. Sve će one (osim klasične) raditi po programu
realne gimnazija zadržavajući svoje specifičnosti što znači da se ne
dovode u pitanje ni dvojezične, ni športske gimnazije kao ni gimnazije
sa specifičnim međunarodnim izobrazbenim oblikom. U realnim
gimnazijama prva dva razreda radit će prema jedinstvenom programu a
treći i četvrti razred usmjeruju se izbornom nastavom. Tako je moguća
i pedagoška gimnazija kao most prema prosvjetnom zvanju, ali i drugim
zvanjima, koja realne gimnazije omogućuju. Na kraju školovanja u
gimnaziji znanje i sposobnosti se provjeravaju strogim završnim
ispitom-maturom.
Profesijskim je školama zajedničko obilježje programska obrazovna
usmjerenost i završna osposobljenost za profesiju. Umjetničke škole
pripremaju umjetničke profesionalce na srednjoškolskoj razini. Takve
su, primjerice, glazbene i baletne škole, škole za primjenjenu
umjetnost i druge. U pravilu traju četiri godine a zbog specifičnosti
nastave i potrebe dugotrajnog vježbanja često u svom nastavnom sastavu
imaju i niže umjetničke škole koje učenici pohađaju usporedo s
osnovnim školama.
Strukovne tehničke i ostale (ekonomske, medicinske i druge)
četverogodišnje škole pripremaju tehničare sa srednjom naobrazbom. U
pravilu traju četiri godine, a prema potrebama tržišta rada mogu
trajati i pet godina.
Strukovne industrijske, obrtničke i ostale trogodišnje škole
usmjerene su u prvom redu na stručno osposobljavanje za rad. U
industrijskim školama praktična se nastava izvodi u poduzeću ili
školi, a u obrtničkoj u radionici kod obrtnika. Viši stupanj strukovne
izobrazbe jest specijalizacija koja završava majstorskim ispitom.
Nastavak izobrazbe moguć je prijelazom na četvrtu godinu
četverogodišnje strukove škole nakon uspješno završene trogodišnje
škole i položenih razlikovnih ispita.
Tečajevi strukovnog osposobljavanja namijenjeni su učenicima koji
nakon osnovne škole ne žele ili ne mogu nastaviti školovanje pa ih
treba u kraćem roku osposobiti za određeni posao. Traju prema
potrebama posla a težište je na praktičnom osposobljavanju koje je
pravilu određeno usvajanjem vještina manje složenih operacija.
Tečajevi stručnog usavršavanja namijenjeni su stručnjacima srednje,
više i visoke naobrazbe koji proširuju svoje stručno znanje u skladu s
potrebama na tržištu i razvojem proizvodne tehnologije.
Područje odgoja i rehabilitacije osoba s teškoćama u razvoju vrlo je
kompleksno i odgovorno, stoji u Programu razvoja hrvatskog školstva.
Potrebno je osigurati zadovoljavanje specifičnih poteba tih osoba,
otvoriti mogućnost daljnjeg unapređivanja te djelatnosti te ju i
ostvarivati u različitim vrstama i stupnjevima odgojno-rehabilitacijskih
ustanova, u redovnim i posebnim vrtićima, osnovnim i srednjim školama.
Program razvoja hrvatskog školstva govori, uz ostalo, i o školovanju
prosvjetnih djelatnika i školovanju odraslih.
(Hina) mb ds
011047 MET may 95
011047 MET may 95
Beogradski studenti pješice do Novog Sada na akciju "Tri mjeseca-tri mosta"
Odbijena tužba Aarona Frenkela za projekt Golf Srđ
WTA Singapur: Rezultati
Morata blizu prelaska iz Milana u Galatasaray
Uručeno 19 milijuna eura za obnovu javne kulturne infrastrukture
Izrael oslobađa zatvorenike nakon odgode zbog kaotične primopredaje talaca
Vlajčić dobio potporu Odbora za novog ministra poljoprivrede
Slalom Courchevel: Ljutić vodeća nakon prve vožnje
Cijene nafte iznad 77 dolara
Dabro: Svaka nova snimka učvršćuje nas u borbi za hrvatsku poljoprivredu