Interview glavnoga tajnika HDZ-a Zlatka Canjuge o politici vladajuće
stranke u masovnoj kulturi, komentira Joško Čelan. Prenoseći Canjugine
izjave u kojima glavni tajnika HDZ-a objašnjava kako stranka neće
prihvatiti utjecaje koji idu na razaranje hrvatskoga, ali da će prema
stvarima koje dolaze izvana (Amerika) biti otvoreni; kako u rocku
postoje određene pojavnosti koje se mogu smatrati opasnima za mladež,
ali da HDZ ne smatra da je rock u cjelini opasan; da nema smisla
propisivati nešto čime bi se moglo ukalupiti određeno mišljenje (zakon
o mladeži)..., Čelan piše:
"Iz ovih i drugih Canjuginih izjava lako je uočiti da HDZ na ovom
području namjerava, više nego dosad, njegovati stanoviti srednjostrujaški
profil, prilagođen općoj formuli stranke centra. A uočljivo je i zašto je
to tako - kad govori o nadiranju angloameričke popularne kulture kao
'neminovnom procesu', Canjuga dodaje da 'ako bi se danas bilo koja politika
pokušala tome oduprijeti krutim, konzervativnim metodama, smatram da bi
takva politika, dugoročno gledano, bila osuđena na neuspjeh'.
Drugim riječima, HDZ mora paziti da se ne zamjeri rokeriziranom dijelu
mladog biračkog tijela i, osobito, moćnom rokerskom establishmentu,
koji se ponekad učini snažnijim i od ukupnog korpusa elitne nacionalne
kulture. Riječ je, naime, o svima onima koji danas u Hrvatskoj (dobro)
žive 'dilajući' uvoznu masovnu kultru: o video i kinodistributerima,
prikazivačima, uvelike rokeriziranim segmentima svih triju nacionalnih
televizijskih programa - a o sadašnjim i budućim privatnim
televizijskim postajama da i ne govorimo - zatim o odgovarajućim
dijelovima državnih i privatnih radijskih postaja, poslodavcima i
posloprimcima koji žive od recikliranja rokerske kulture u sve
brojnijim 'šarenim' tjednicima ili pak sličnim dodacima u dnevnim
listovima...
A da je riječ o doista snažnom kulturnom pogonu, vidljivo je i po
žestini kojom on udara po nekim od najuočljivijih 'ikona' katoličkoga
konzervativizma kakvi su, recimo, don Anto Baković, Ante Vukasović ili
ministrica Ljilja Vokić".
Upozorivši kako će "ovo centrističko skretanje vodeće hrvatske stranke
neminovno... izazvati teškoće na njenom desnom krilu", Čelan objašnjava:
"Dva su, dakle, pitanja koja bi s desne strane svjetonazorskog spektra
mogla pristići glavnom tajniku Canjugi i njegovim (pop)kulturno-političkim
stratezima (ako takvih u pravom smislu riječi trenutačno uopće i ima): kako
ovo približavanje rokerskoj kulturi pomiriti s proglašenim demokršćanskim
habitusom njegove stranke i, drugo, kako to spojiti s pojmom nacionalnog
kulturnog identiteta koji bi se u takvoj stranci trebao podrazumijevati?"
Čelan izdvaja jedno od određenja rocka što ga je dao Borivoje Radaković
('Rock je tako energičnost, (ne)melodičnost, otpor uhodanom tradicijskom
kanonu, hedonizam, život 'tu i sada', život izvan društvenih norma
ponašanja, 'seks, droge i rokenrol'.) i piše: "Uz stanovitu količinu
šaljivosti i sasvim amatersko poznavanje teoloških zasada, moglo bi se
ustvrditi da ovako definiran kulturni pokret krši najmanje četiri Božje
zapovijedi: odrednica 'seks' (misli se, naravno, na promiskuitetni, a ne
monogamni) ruši sve tri koje reguliraju obitelj i odnose među spolovima,
dok se odrednica 'droga' protivi zapovijedi 'ne ubij', jer droga, kao što
je poznato, ubija". Čelan tome dodaje i opreku između upozorenja biskupa
Santiaga de Chilea koji je upozorio katolike da ne prisustvuju koncertu
'Roling Stonesa' jer njihova glazba 'vrijeđa moral' i Canjugina odgovora
da bi išao na njihov koncert ako 'Stonesi' dođu na Grobnik te njegove
preporuke mladim ljudima da odu na taj koncert. "Canjuga se, očito, našao
u položaju kao i njegov stranački kolega, ministar zdravlja Hebrang:
Sveti Otac iz Rima uporno i nepopustljivo tvrdi da je nasilni prekid
trudnoće smrtni grijeh, ali ministar mora slušati i što o tome misli
bezbožni narod - ako ne želi na sljedećim izborima ostati bez glasova
- pa pokušava, bez uspjeha, nekako pomiriti božansko načelo i bezbožnu
praksu. Tako je i s Canjugom u rokerskom procijepu: kad porok postane
previše raširen, postaje (politički) opasno frontalno mu se
suprotstaviti, tj. ići narodu uz dlaku", komentira Čelan.
Čelan dalje piše kako je očito da je Canjuga "dobio zadatak da malčice
'modernizira' javni lik svoje stranke, i on to, koliko je moguće u
zadanim okolnostima, i čini". Smatra kako Canjugina stranka duguje
hrvatskom društvu cjelovitiju i suvislu popularno-kulturnu politiku,
"koja će biti nijansiranija i manje oportunistička od lakonskih
formula 'HDZ voli rock'", jer, objašnjava dalje, "riječ nije o
marginalnoj temi, nego o pitanju... od planetarnog značenja". Pritom
Čelan napominje kako su to hrvatski marksisti shvatili prije nekoliko
desetljeća i navodi primjer Vanje Sutlića koji je u eseju 'Kulturni
sektor i društveni bitak' napisao: 'Borba u sferi tzv. masovne kulture
možda je, ako se ova razumije dovoljno povijesno promišljeno,
najdalekosežnija antikapitalistička borba suvremenog svijeta.
Što se dogodilo u toj 'antikapitalističkoj borbi' pokazala je novija
povijest. Ali njegovo upozorenje o 'dalekosežnosti' onoga što se u
njegovo vrijeme zvalo 'idejnom borbom' u području masovne kulture
aktualno je i sada, kao i tada. Drugim riječima, glavni tajnik Canjuga
i njegova stranka - zaključit ćemo iz intervjua s Antom Batinovićem -
pomalo to počinju shvaćati, ali im je vizija još prilično mutna. Što
je prije razbistre, to bolje", zaključuje Čelan.
(Hina) do
281121 MET apr 95
Trump kaže da carine Meksiku i Kanadi možda neće uključivati naftu
Remili: U prvom poluvremenu kao da uopće nismo igrali
Najava događaja - fotografije - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 31. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - svijet - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 31. siječnja
Šah - Šesta pobjeda prvog nositelja
ATP Montpellier: Rezultati