BONN, 28. studenoga (Hina/Reuter) - Gospodarske štete štrajka francuskih vozača kamiona svaki su dan sve veće jer se zbog cestovnih zapreka u toj zemlji s mjesta ne mogu pomaknuti tisuće kamiona iz cijele Europe, unatoč nastojanjima
francuske vlade da prekine štrajk.
BONN, 28. studenoga (Hina/Reuter) - Gospodarske štete štrajka
francuskih vozača kamiona svaki su dan sve veće jer se zbog cestovnih
zapreka u toj zemlji s mjesta ne mogu pomaknuti tisuće kamiona iz
cijele Europe, unatoč nastojanjima francuske vlade da prekine štrajk.
#L#
Vozači kamiona iz Velike Britanije, Španjolske, Njemačke i drugih
država u nepreglednim su kolonama u četvrtak čekali na prijelaz
granice ili ukrcavanje na trajekt, dok su dobrovoljci uokolo nudili
besplatne sendviče i kavu.
Europske poljoprivrednike i prijevozna poduzeća štrajk stoji desetke
milijuna dolara na dan. Nije mogao biti organiziran u gorem trenutku,
jer je vrijeme uoči Božića za sve njih najvažniji dio godine.
Izvršni direktor Udruge njemačkih prijevoznika Karl Heinz Schmidt
rekao je da je u Francuskoj zapelo tisuću njemačkih kamiona, što
prijevoznike stoji milijun maraka (3,5 milijuna kuna) na dan.
Neizravne štete po njemačku industriju mogle bi biti mnogostruko veće.
"Već od sljedećeg tjedna ljudi će se moći uvjeriti kako su cvjetača,
naranče i božićne jelke poskupjele", rekao je Schmidt.
Štete u automobilskoj industriji mogle bi se i povećati ako
Volkswagen bude morao smanjiti proizvodnju zbog pomanjkanja dijelova
koji se proizvode u Francuskoj i Španjolskoj, istaknuo je Schmidt.
U Francuskoj je u najmanje tisuću britanskih kamiona. "Britanski su
vozači zapravo taoci, što je u suprotnosti sa svim načelima
jedinstvenog tržišta i elementarne pristojnosti", rekao je
glasnogovornik Udruge cestovnih prijevoznika Adam Wurf.
Štrajk bi Britaniju mogao stajati pet milijuna funti (oko 45 milijuna
kuna), jer se neizravni gubici, između ostalog vozačke dnevnice,
prekovremeni sati i troškovi preusmjeravanja kamiona na zaobilazne
ceste procjenjuju na 450 funti (oko 4 tisuće kuna) po kamionu na dan.
Španjolska Udruga međunarodnoga cestovnog prijevoza priopćila je da
je zbog štrajka na francuskim cestama zarobljeno ostalo između 12 i 14
tisuća španjolskih kamiona, budući da je Francuska jedina kopnena veza
Španjolske s ostatkom svijeta.
"Prijevoznici novac zarađuju upravo u studenom i prosincu", rekao je
vođa udruge Eduardo Mendez i istaknuo da su štete pet puta veće nego
da je štrajk organiziran u siječnju.
Španjolsko ministarstvo poljoprivrede procjenjuje gubitke na 16
milijuna dolara (90 milijuna kuna) na dan, no uz ogradu da će se
točniji podaci moći odrediti tek nakon završetka štrajka.
Štrajkom je pogođen i cestovni prijevoz Potugala koji na taj način
svaki dan šalje tone voća i povrća. Glavni tajnik Udruge cestovnog
prijevoza roba Carlos Cazenave rekao je da prisilno mirovanje 1500
kamiona (trećina ukupnog portugalskog kamionskog parka) stoji oko 75
milijuna eskuda (nešto manje od tri milijuna kuna).
Prema njegovim riječima, paralizirano je čak 90 posto svih
portugalskih kamiona. Oko tri tisuće ih, naime, stoji u Portugalu jer
ne mogu prijeći Francusku da bi stigli do odredišta u Europi.
Najveća portugalska tvornica automobila - joint venture
Ford-Volkswagen AutoEuropa, razmatra mogućnost da u slučaju nastavka
štrajka od petka potpuno prekine proizvodnju.
Belgijske su luke potpuno zakrčene kamionima preusmjerenima iz
Calaisa, a sve su duže kolone za ukrcaj na trajekt za Veliku
Britaniju.
Nizozemska prijevoznička udruga priopćila je da su nizozemski
prijevoznici zbog štrajka dosad izgubili oko 60 milijuna guldena) oko
240 milijuna kuna), pa je od vlade zatražila nadoknade za poduzeća
koja su najteže pogođena.
Čak je i švedska automobilska industrija Volvo za sljedeći tjedan
najavila teškoće u proizvodnji ako se štrajkovi u Francuskoj i Danskoj
nastave.
(Hina) dam fp
281734 MET nov 96