OPATIJA, 22. studenoga (Hina) - Drugoga dana dvodnevnoga savjetovanja ekonomista i gospodarstvenika "Hrvatska gospodarska politika - što i kako u 1997. godini", koje se u organizaciji Hrvatskog društva ekonomista (HDE) održava u
Opatiji, hrvatski ministar pomorstva, prometa i veza mr. Željko Lužavec govorio je o razvoju prometne infrastrukture u Hrvatskoj, a ministar privatizacije Ivan Penić o dosadašnjim rezultatima privatizacijskog procesa te predstojećoj masovnoj privatizaciji preko kupona.
OPATIJA, 22. studenoga (Hina) - Drugoga dana dvodnevnoga savjetovanja
ekonomista i gospodarstvenika "Hrvatska gospodarska politika - što i
kako u 1997. godini", koje se u organizaciji Hrvatskog društva
ekonomista (HDE) održava u Opatiji, hrvatski ministar pomorstva,
prometa i veza mr. Željko Lužavec govorio je o razvoju prometne
infrastrukture u Hrvatskoj, a ministar privatizacije Ivan Penić o
dosadašnjim rezultatima privatizacijskog procesa te predstojećoj
masovnoj privatizaciji preko kupona. #L#
Hrvatska će u ovoj i sljedećoj godini izgraditi 78 kilometara cesta
što je iznimno postignuće imajući u vidu da je u predratnim godinama,
s višestruko većim domaćim bruto proizvodom, gradila tek deset
kilometara cesta godišnje, istaknuo je ministar Lužavec. Kako bi se
privukli strani ulagači za financiranje izgradnje cesta, nastavio je
on, nužno je definirati vlasničku strukturu po europskim i svjetskim
standardima te donijeti razvojne programe. To je i učinjeno gotovo za
sve projekte, pa su ove godine od jedne milijarde kuna kapitalnih
ulaganja u ceste - 300 milijuna kuna iznosila strana ulaganja, a
sljedeće bi godine omjer između domaćih i stranih ulaganja trebao biti
50:50.
Ministar Lužavec se također zauzeo za radikalno rješavanje problema
u Hrvatskim željeznicama (HŽ), o čemu je nedavno izrađena i studija.
Za restrukturiranje HŽ-a trebat će između pet i deset godina, ocijenio
je Lužavec, pri čemu posebnu pozornost treba pridati razvoju
međunarodnih linija, provedbi redukcije na određenim prugama, a
eventualno zatvaranje pojedinih pruga treba pažljivo razmotriti.
Ministar Lužavec je istaknuo kako je kratkoročni cilj željezničkog
razvoja povećanje prometa te je najavio skoro potpisivanje sporazuma
s jugoslavenskim ministrom prometa o otvaranju magistralnog pravca
Zagreb-Beograd na kojem je prije rata HŽ ostvarivao 60 posto prometa.
Obnova i nadogradnja postojećih te izgradnja manjih zrakoplovnih luka
na otocima glavne su zadaće razvoja zrakoplovne infrastrukture. Na
kraju svojega izlaganja ministar Lužavec se osvrnuo na predloženi zakon
o pošti i telekomunikacijama, koji bi trebao odvojiti radno intenzivnu
poštu od kapitalno intenzivnog i profitabilnog sektora telekomunikacija.
Ministar privatizacije Ivan Penić zbrojio je dosadašnje rezultate
privatizacije te istaknuo kako, promatrano po strukturi vlasništva,
najveći udjel u privatiziranim tvrtkama, 30 posto, drži 595.000 malih
dioničara. Slijedi Hrvatski fond za privatizaciju (HFP) s udjelom od
26 posto, veliki dioničari i banke s 21 posto, mirovinski fondovi s 15
posto, pet posto su rezervacije za denacionalizaciju, a tri posto
udjela drže ostali privatni dioničari. Samo na temelju toga rasporeda
može se temeljiti kritika procesa privatizacije, naglasio je Penić.
On je također predložio da mirovinski fondovi izrade strategiju za
prodaju dionica iz svoga portfelja, pri čemu se on osobno zauzima za
model u kojem će se dionice predati na upravljanje novoustrojenim
investicijskim fondovima, a dionice tih fondova bi se podijelile
umirovljenicima. Tako bi se, drži Penić, privatizacija gospodarstva
znatno uvećala, čak do razine jedne Češke u kojoj je 75 posto privrede
privatizirano.
U prijedlogu proračuna za sljedeću godinu proračun Ministarstva
privatizacije je 27 milijuna kuna od čega se glavnina odnosi na
provedbu, kako je to Penić rekao, mini masovne privatizacije.
Ministarstvo namjerava za uspješno informiranje javnosti o takvoj
privatizaciji uposliti posebnu tvrtku za odnose s javnošću.
Kao glavne zadaće strategije Ministarstva u budućem razdoblju Penić
je istaknuo ubrzanu prodaju dionica ili udjela tvrtaka iz portfelja
HFP-a, kao i prodaju cijelih ili dijelova sedam javnih poduzeća koja
proizvode oko deset posto hrvatskoga domaćeg bruto proizvoda.
Na savjetovanju je govorio i dr. Pere Sikavica, profesor Ekonomskog
fakulteta u Zagrebu, koji je sudionicima predočio usporednu analizu
funkcioniranja managementa u američkim i hrvatskim tvrtkama.
(Hina) dš sab
221311 MET nov 96