FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SLOBODNA DALMACIJA: KRIZA UČILIŠTA

ZAGREB, 4. studenoga (Hina) - "Ako je istina da kriza demokracije ima svoj korijen u krizi odgoja i obrazovanja, onda se moramo zabrinuti za demokraciju i u zapadnim zemljama, jer je poznato da je u njima sveučilišno obrazovanje u ozbiljnoj krizi. No, ta epidemija prelazi postupno i na Hrvatsku, čije obrazovanje ima i posebne uzroke krize", ocjenjuje Branimir Lukšić.
ZAGREB, 4. studenoga (Hina) - "Ako je istina da kriza demokracije ima svoj korijen u krizi odgoja i obrazovanja, onda se moramo zabrinuti za demokraciju i u zapadnim zemljama, jer je poznato da je u njima sveučilišno obrazovanje u ozbiljnoj krizi. No, ta epidemija prelazi postupno i na Hrvatsku, čije obrazovanje ima i posebne uzroke krize", ocjenjuje Branimir Lukšić. #L# Raščlanjujući u nastavku situaciju na hrvatskim sveučilištima, Lukšić piše kako kod nas, iako su "postroženi uvjeti za izbor i reizbor sveučilišnih nastavnika da bi otpali oni koji su na te položaje za vrijeme komunizma došli bez dovoljno znanja, do sada skoro nitko nije bio prisiljen da kroz javne natječaje ustupi mjesto sposobnijim i bolje kvalificiranim osobama. (...) Sudbina i putovi tih naslijeđenih sveučilišnih nastavničkih 'kadrova' vrlo su zanimljivi. Razočarani u svoje prijašnje ideološke dogme, neki od njih su se sada usredotočili na instant-obogaćenje, prepustili studente asistentima i osposobili se za hvatanje unosnih 'projekata', čak dok ovi lete zrakom. Drugi su opet za sada ostavili u garderobi svoje crvene toge i obukli socijaldemokratske ružičaste ogrtače koji im omogućuju sudjelovanje u 'antinacionalističkim' tiskovinama 'otvorenoga društva' što se financiraju stotinama tisuća dolara godišnje. Takva im suradnja ujedno otvara vrata za europske stipendije i odlazak u inozemstvo na 'usavršavanje', gdje uz pomoć svojih prijatelja sklapaju potreban broj brzopoteznih 'radova' koji su im nužni radi izbora u zvanje. Iz toga se 'nadnacionalnog' prilega rađaju i one publikacije koje se poslije objave u Hrvatskoj, a koje su često tek na brzinu slijepljeni kolaži tuđih radova objavljenih u inozemstvu. Treća je kategorija komunističkih sveučilišnih 'kadrova', kod koje je izvrsno razvijen instinkt mimikrije, pravodobno odbacila prijašnju partijsku knjižicu i otvorila novu i politički podobniju, pomoću koje su se uspeli vrlo visoko i iz te visine budno motre na 'revizionizam' svih ostalih znanstvenih djelatnika. Ako ovom pothvatu nastavničkih kadrova u disciplini socijalnog darvinizma dodamo otprije naslijeđenu lošu opremljenost fakulteta u prostorijama i sredstvima za nastavu te relativno zapostavljene plaće sveučilišnih nastavnika, zbog kojih sposobniji umovi bježe u privatno poduzetništvo ili u inozemstvo, imamo razloge krize sveučilišta koji su specifični za one zemlje poput Hrvatske u kojima su komunisti nadživjeli komunizam", ocjenjuje Lukšić. U nastavku upozorava kako postoje i razlozi krize visokog obrazovanja koje ćemo uvoziti sa Zapada ako se tome ne suprotstavimo, a koje objašnjava ovako: "Najveća je opasnost za sveučilište u demokraciji tiranija javnoga mnijenja koja ne uspostavlja jednoličnu standardizaciju nastavnih programa državnim diktatom kao Šuvarovo školstvo, nego tako da nas liši i same spoznaje da je moguća alternativa. Pod utjecajem te tiranije sveučilište gubi onaj tako važan razmak od središta društvene moći, prestaje biti kritična savjest društva i postaje odgajalište tehnokrata i menadžera. I kod nas je postao popularan studij svih vrsta menadžmenta, od onih prirodnih, pa do onoga 'ljudskih resursa'. Na fakultetima se otvaraju 'workshopovi' za sve i svašta, a uskoro bismo kao novi uvozni artikl sa Zapada mogli očekivati i seminare za psihotrač i egotrač u kojima sudionici počinju 'susret' čeprkanjem po vlastitim talozima psihe, da bi nakon pojedinačnog izlaganja toga psihomulja i okončanog 'egotripa' završili seminar grupnim mijaukanjem". Lukšić smatra kako bi sveučilište "suprotstavljajući se ovoj tiraniji javnoga mnijenja", moralo ostati "mjesto gdje se njeguje i tzv. beskorisno znanje koje nije u funkciji gospodarskog marketinga. Sveučilište bi moralo kod studenata buditi ne samo stručnu umješnost i razumsko znanje, nego prvenstveno onu duhovnu viziju koja je plod doživljene, a ne samo naučene istine. Ono bi trebalo pomoći svojim pitomcima da nadiđu podjednako pomodni i plitki konformizam kao i nekonformizam. Visoka bi učilišta, pored stručnog obrazovanja, morala dati studentima ono što oni neće dobiti u društvu koje sve mjeri karijerom i novcem: žeđu za istinom i vrijednostima. Jer bez obvezatne istine i obvezatnih vrijednosti obrazovanje postaje moralno neodgovornim, a znanje se pretvara u sredstvo moći nad drugima", ocjenjuje Lukšić i na kraju piše: "Ako ovo uspijemo postići, da nam škole i sveučilišta postanu mjesto njegovanja ideala istine, dobrote, ljepote i uzvišenosti, tada se ne trebamo bojati da ćemo izgubiti svoj narodnosni i uljudbeni identitet utapanjem u kojekakve integracijske kotlove. Jer narod uzvišena duha koji je svjestan da se ideali ne uvoze nego pronalaze i njeguju u vlastitoj sredini, ostaje i u najgorem okruženju imun protiv gubitaka svoje samostojnosti. Takav će narod pokazati domaćim i stranim političkim spletkarima da njegovo mjesto nije ni u kakvim birtijama: pa ni u onoj balkanskoj". (Hina) dp mć 040813 MET nov 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙