PARIZ, 27. kolovoza (Hina/AFP) - Tradicionalna slika Francuske, gastronomskog raja, dobrih vina i mode, privlači više no ikad strane posjetitelje, naročito Japance i Amerikance, od kojih neki ne oklijevaju skupo platiti poduku o
umijeću življenja 'a la francaise'.
PARIZ, 27. kolovoza (Hina/AFP) - Tradicionalna slika Francuske,
gastronomskog raja, dobrih vina i mode, privlači više no ikad strane
posjetitelje, naročito Japance i Amerikance, od kojih neki ne
oklijevaju skupo platiti poduku o umijeću življenja 'a la francaise'.
#L#
U filmu "Sabrina" redatelja Billya Wildera iz 1954. godine, Audrey
Hepburn glumila je mladu Pepeljugu koja otkriva dobre običaje pariškog
života i uči francusku kulinarsku vještinu u školi "Cordon Bleu".
Četiri desetljeća kasnije u Parizu, znanja željna gomila mladih
Japanki prati, u dvorani za demonstracije, kretnje velikog šefa
kuhinje koji sprema kolač s malinama. "Volim francusku kulturu i vrlo
je romantično praviti kolače u Parizu", objašnjava Eiko, jedna od
učenica.
Iako je poduka namijenjena prvenstveno budućim profesionalcima, ta
ustanova ne zanemaruje ni turistički orijentiranu klijentelu koju
zanima kratka poduka u jednodnevnim atelierima o guščjoj jetri,
sufleu, umacima ili čokoladi.
"Turisti koji dolaze nakratko u Pariz nemaju vremena steći uvid u
umijeće življenja na francuski način", smatra Irene Adamian koja nudi
otkrivanje bar nekih tajni. "Bivša modna kreatorica" i "prava
Parižanka" osnovala je tvrtku koja organizira vođene posjete s dobrim
adresama u glavnom gradu (ugledne trgovine i antikvari).
Njezina formula "French for a day" počinje na tržnici, nastavlja se
posjetom pekaru ili proizvođaču sira, nastavlja se kulinarskom
dvosatnom podukom u gastronomskom restaurantu. Nakon ručka,
poslijepodne je posvećeno trgovinama na lijevoj obali Sene a završava
u salonu u čaj.
Autorica brojnih kuharica, Amerikanka Ann Willlan provodi pola godine
u "povijesnom" dvorcu u Burgundiji gdje ugošćuje petnaestak probranih
gastronoma. Gosti (75 posto Amerikanci) pohađaju praktičnu nastavu iz
francuske kuhinje i profinjuju svoje nepce u vinogradima i za dobrim
trpezama tog područja.
Bernard Sabbah, vlasnik triju putničkih agencija u području
Bordeauxa, nudi organizirana putovanja za gurmane - četrdeset osam
sati sa stankama u dvorcima Medoc i Saint-Emilion. Ključ puta
predstavlja degustacija naslijepo s vinom "uljezom" koji treba
otkriti.
Jedno ili dvosatni tečajevi vinarstva, popraćeni degustacijama,
brojni su u francuskim vinogradarskim područjima. U Burgundiji
vinogradari su čak odlučili osnovati u Beauneu školu vina, nudeći
stručno osposobljavanje i seminare-degustacije od tri do pet dana,
koliko je potrebno "da se shvati i zavoli sve što čini dušu vina tog
područja", obećava škola.
Gastronomski i vinski tečajevi namijenjeni su "bogatom" sloju,
"spremnom platiti cijenu za autentični ugođaj", ističe Christian
Mantei, direktor marketinga pri Maison de la France, tijela zaduženog
za promoviranje Francuske kao odredišta u inozemstvu.
"Ta formula, naglašava on, privlači posebice udaljenu klijentelu"
(Amerikance, Kanađane, Južnoafrikance, Japance i Koreance). Interes je
slabiji kod Europljana, osim Danaca, ljubitelja poduke, privučenih
umijećem življena na francuski način, i Britanaca, zainteresiranih za
poduku iz vinarstva.
(Hina) bnš bnš
271207 MET aug 96