ZAGREB, 29. srpnja (Hina) - Na europskom tržištu putovanja, zbog recesije, ponuda većinom premašuje potražnju, umanjujući ljetni turistički promet sredozemnih zemalja. Na najvećim europskim turističkim tržištima - u Velikoj Britaniji
i Njemačkoj, rezervacije za ljetovanja na Mediteranu zaostaju između 30 i 35 posto za prošlogodišnjima. Takvom stanju, kojem pridonosi i povoljna ponuda odmora na dalekim odredištima, hotelijeri Sredozemlja prilagođuju se spuštanjem cijena osnovnih turističkih usluga.
ZAGREB, 29. srpnja (Hina) - Na europskom tržištu putovanja, zbog
recesije, ponuda većinom premašuje potražnju, umanjujući ljetni
turistički promet sredozemnih zemalja. Na najvećim europskim
turističkim tržištima - u Velikoj Britaniji i Njemačkoj, rezervacije
za ljetovanja na Mediteranu zaostaju između 30 i 35 posto za
prošlogodišnjima. Takvom stanju, kojem pridonosi i povoljna ponuda
odmora na dalekim odredištima, hotelijeri Sredozemlja prilagođuju se
spuštanjem cijena osnovnih turističkih usluga. #L#
Povoljnim smještajem gosti se privlače, primjerice, u Španjolskoj,
Grčkoj i Turskoj. Turska za iduću sezonu najavljuje dodatno snižavanje
cijena za 25 posto, osobito za britansko tržište, čime će vjerojatno
jače ugroziti turistički promet u Grčkoj, koja je uglavnom zbog toga i
ove sezone ostala bez 15 posto prošlogodišnjih gostiju. Tržišnim
trendovima prilagođuju se i hrvatski hotelijeri, koji će, po preporuci
Hrvatskog udruženja hotelijera, u turističkoj 1997. zadržati
ovogodišnju razinu cijena osnovnih turističkih usluga.
Premda se cijena tih usluga u Hrvatskoj bitno ne razlikuje od onih u
drugim mediteranskim zemljama, hrvatski putnički agenti ističu da bi
svakako trebalo unaprijediti i obogatiti našu turističku ponudu, kako
bi cijeni bila primjerena i kvaliteta. Dodatna su boljka hrvatskoga
turističkog gospodarstva visoke cijene u izvanpansionskoj ponudi, na
koje se strani turisti najčešće i žale.
O tome govore i rezultati ankete Tomas hrvatskog Instituta za
turizam, prema kojima je ukupna prosječna dnevna potrošnja u svim
vrstama turističkih putovanja u 1994., najboljoj turističkoj godini od
početka rata, u Hrvatskoj dosegnula oko 32 američka dolara. Od toga,
27 dolara ili 83 posto otpada na troškove osnovnih turističkih usluga.
Usporedbe radi, u Grčkoj prosječna potrošnja na dan iznosi oko 80
dolara, a udjel izvanpansionske potrošnje premašuje izdatke za osnovne
usluge.
Također prema rezultatima studije, turisti su u nas nezadovoljni i
ponudom zabave, ugostiteljskim uslugama, (ne)čistoćom mjesta te lošim
cestama i nedostatkom servisa uz ceste, zbog čega se Hrvatska zasad ne
može svrstati uz bok Italiji, Austriji, Grčkoj, Španjolskoj ili
Francuskoj.
Kako bi, uz cijenu, i kvalitetom pratila tržišne potrebe, nedvojbeno
je da hrvatsku turističku ponudu treba unaprijediti. Uz to, svakako
treba potaknuti i turističku potrošnju, za što bi ponajprije trebalo
sniziti sadašnje marže u izvanpansionu i animacijom gostiju poticati
potrošnju, drži hrvatski ministar turizma mr. Niko Bulić. Prema njegovim
riječima, po uzoru na druge turističke zemlje, konkurentnost hrvatskog
turizma trebalo bi osigurati i manjim poreznim opterećenjem njegovih
usluga.
Konkurentnost hrvatskog turizma može se postići samo kvalitetom, a
ona ovisi o cijelom turističkom okružju, istaknula je direktorica
Udruženja hrvatskih putničkih agencija Maja Stanić. Kako je izjavila,
za obogaćenje turističke ponude trebalo bi poticati razne akcije,
urediti vrtove, odgovarajuće osvjetliti gradove ..., za što bi dijelom
trebao poslužiti novac koji se prikuplja od boravišne pristojbe i iz
drugih turističkih izvora.
Direktorica putničke agencije Generalturist Maja Erceg smatra da
cijene osnovnih turističkih usluga nisu prilagođene stanju na tržištu,
pa ističe da, ako želimo ponovno pridobiti strane turiste, posebno
Britance, tomu treba prilagoditi i cijene. Britanski turisti osobito
su važni jer ih je u godinama prije rata na hrvatski Jadran dolazilo
oko pola milijuna. Osim toga, oni bi na našoj obali boravili u
predsezoni i podsezoni, pa se njihovim boravkom automatski
produljivala turistička sezona.
Prate li cijene osnovnih turističkih i drugih usluga u Hrvatskoj
kretanja na tržištu, odnosno je li u nas skuplje ili jeftinije nego,
primjerice, u Italiji ili Grčkoj pokazat će studija, čiju je izradu
nedavno naručilo hrvatsko Ministarstvo turizma. Ta će analiza cijena
košarice turističke ponude, čiji se rezultati očekuju na jesen,
zasigurno poslužiti kao dobar putokaz u formiranju cijena za iduću
godinu.
(Hina) splj/sab sbo
291008 MET jul 96