FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

HORMUZ - NAJVAŽNIJA TOČKA NA PUTU SVJETSKE TRGOVINE NAFTOM

DUBAI, 12. kolovoza (Hina/Reuter) - Bilo kakva blokada Hormuškog tjesnaca, koji kraj istoimenoga bliskoistočnog otoka spaja Perzijski i Omanski zaljev i predstavlja važnu stratešku točku u svjetskoj trgovini naftom i naftnim derivatima, ozbiljno bi ugrozila azijsku, europsku i američku opskrbu tim energentima.
DUBAI, 12. kolovoza (Hina/Reuter) - Bilo kakva blokada Hormuškog tjesnaca, koji kraj istoimenoga bliskoistočnog otoka spaja Perzijski i Omanski zaljev i predstavlja važnu stratešku točku u svjetskoj trgovini naftom i naftnim derivatima, ozbiljno bi ugrozila azijsku, europsku i američku opskrbu tim energentima. #L# Tom se temom u izvještaju u svojemu rujanskom izdanju pozabavio časopis "Jane's Intelligence Review", objavljen u Londonu, koji, doduše, kaže kako zasad nema naznaka da je blokada bilo koje vrste već u planu, ali ističe kako činjenica što Iran, čija se južna obala proteže cijelim Zaljevom, upravo u blizini tog tjesnaca gradi svoju ratnu mornaricu upućuje na mogućnost da ta zemlja jednostavno prekine dovod nafte Zapadu. Svaki se dan tankerima kroz ta zaljevska vrata do svjetskih tržišta preveze oko 15 milijuna barela nafte - koliko iznosi dnevna potrošnja u Europi. Kako bi uspješno preplovili tjesnac, na najužoj točki širok samo 55 kilometara, kapetani moraju upotrijebiti sve svoje navigacijske sposobnosti na tom dijelu plovnog puta prema industrijaliziranim zemljama. Tjesnac je put kojim se Saudijska Arabija, najveći proizvođač i izvoznik nafte na svijetu, zatim Iran, Kuvajt, Ujedinjeni Arapski Emirati, Katar, Bahrain i Irak (kada ponovno započne s izvozom), koristi kao trgovačkom vezom sa svijetom pri izvozu svoje neprerađene nafte i naftnih derivata. Časopis dalje navodi da gradnja iranske nove civilne zračne luke na spornom otoku Abu Musa, a koja ima svu opremu vojnog uzletišta, te činjenica da ta država pojačano nabavlja opremu za brzo vojno djelovanje, kao i rakete i podmornice, upućuje na to da se ta zemlja, sa svojih 60 milijuna stanovnika najnapučenija u Zaljevu, namjerava razviti u najdominantniju silu u toj regiji. U tu opremu spadaju i rakete zemlja-zemlja kojima se može naciljati i uništiti svaki brod već pri samom ulasku u Zaljev. U izvještaju se dalje tvrdi da je Iran u protekle dvije do tri godine izveo veći broj vojnih vježbi, među kojima i nekoliko s mogućnošću prisilnog zatvaranja tjesnaca, sabotaže luka i napada na naftne platforme i druge kopnene ciljeve. Iako je mogućnost da se ta zemlja upusti u uništavanje zaljevskih naftnih i plinskih platformi gotovo nevjerojatna, Iran je očito namjerava upotrijebiti kao prijetnju kojom će povećati svoj utjecaj unutar Udruženja zemalja izvoznica nafte (OPEC) i, posebice, dovesti u pitanje utjecaj Saudijske Arabije, najdominantnijeg člana kartela, na podizanje cijene nafte i povećanje svoje dobiti kojom rješava unutrašnje ekonomske probleme. Kada bi se blokirao tjesnac, to bi najviše pogodilo Japan, koji o Zaljevu ovisi u više od 70 posto svoje potrošnje nafte, i Ameriku, koja svakodnevno od država s Bliskog istoka nabavlja 1,6 milijuna barela nafte. Glasnogovornik Pentagona Ken Bacon ovaj je izvještaj komentirao tvrdnjom da bi Iran napravio glupi potez kada bi pokušao prekinuti postojeći promet nafte, ističući da Amerika ipak u Zaljevu ima nazočnu prilično snažnu mornaricu. Naftni je promet na tom prostoru već jednom bio ozbiljno narušen tijekom iransko-iračkog rata od 1980. do 1988. Amerika se u taj sukob uključila 1987., kada je njezina ratna mornarica počela osiguravati kuvajtske tankere koji su Zaljevom plovili pod američkom zastavom. Nafta i plin dva su najveća interesa koje Zapad ima u Zaljevu pod čijim se pustinjama i morima skriva oko 65 posto ukupnih svjetskih zaliha nafte, a koje će, prema sadašnjim stopama proizvodnje, biti dovoljne za sljedećih stotinu godina eksploatacije. I dok su zaljevske zalihe nafte jedan od najvećih nacionalnih interesa Amerike, one postaju od sve većeg interesa i za azijske zemlje, posebice Kinu, Japan, Filipine, Južnu Koreju i Indiju. Azija će, naime, u sljedećih deset godina postati ovisna o Bliskom istoku s oko 90 posto svojeg uvoza nafte. (Hina) gt fs 121430 MET aug 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙