ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Francuski filozof i književnik Alain Finkielkraut u večerašnjem je predavanju naslovljenom "Nacionalno pomirenje" iznio osobna viđenja o zamislima i izgledima za ostvarenje toga pomirenja. Predavanje je
održano u zagrebačkoj Starogradskoj vijećnici, a ponovni su susret uglednoga gosta iz Francuske sa zagrebačkim auditorijem ovoga puta upriličili Hrvatski P.E.N. centar, čiji je Alain Finkilekraut počasni član, te uredništvo časopisa "Most"/"The Bridge".
ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Francuski filozof i književnik Alain
Finkielkraut u večerašnjem je predavanju naslovljenom "Nacionalno
pomirenje" iznio osobna viđenja o zamislima i izgledima za ostvarenje
toga pomirenja. Predavanje je održano u zagrebačkoj Starogradskoj
vijećnici, a ponovni su susret uglednoga gosta iz Francuske sa
zagrebačkim auditorijem ovoga puta upriličili Hrvatski P.E.N. centar,
čiji je Alain Finkilekraut počasni član, te uredništvo časopisa
"Most"/"The Bridge". #L#
Na samom je početku Finkielkraut istaknuo kako je svjestan rizika
kojemu se izlaže kada, kazao je, kao stranac govori o temi
nacionalnoga pomirenja koja je izrazito intimne naravi. No, po
njegovim riječima, o spomenutoj je temi pred hrvatskom javnošću htio
progovoriti zbog tri razloga. Prvi razlog, kazao je Finkielkraut,
"jest neosporna činjenica da hrvatska država postoji", a potom tu je,
pojasnio je, i pitanje "kako živjeti bolna sjećanja vezana uz fažizam,
nacizam i boljševizam koja postoje i drugdje u Europi". Kao treći je
razlog naveo bogatu raspravu koja je o spomenutoj temi vođena u
Francuskoj, a čiji bi sažetak, drži Finkielkraut, "mogao osvijetliti
ili olakšati raspravu u Hrvatskoj".
U Francuskoj su do početka 70-tih godina, dodao je Finkielkraut,
"pravo na nacionalno sjećanje dijelile tri strategije: golistička,
petenovska te strategija nacionalnoga pomirenja koja je bila zasnovana
na ideji da su de Gaulle i maršal Petaine na nacionalnom planu zapravo
'podijelili dužnosti'". Trebalo je čekati skoro trideset godina da u
Francuskoj, istaknuo je Finkielkraut, "židovska tragedija, koja je do
tada bila potpuno marginalizirana, 'stupi na scenu' opće tragedije".
Toliko je vremena, naglasio je, bilo potrebno da se u Francuskoj jasno
kaže da je režim u Vichyiju sudjelovao u tzv. "konačnom rješenju
židovskoga pitanja". Afirmirajući sjećanje i pamćenje, istaknuo je
Finkielkraut, a u čemu je, dometnuo je, od velikoga značenja i isprika
sadašnjega francuskog predsjednika Jacquesa Chiraca, Francuska je
odlučila odbiti nacionalno pomirenje kao moguću činjenicu.
"Ako sudimo po prethodnom", istaknuo je Alain Finkilekraut, "onda za
Hrvatsku ne bi bilo moguće nikakvo pomirenje s NDH i ono bi za nju
imalo nesagledive posljedice u svijetu". Pomirenje nije moguće,
ponovio je, "s bilo kakvom manifestacijom ustaškoga režima, čiji su
pristalice bili najgori robovi nacizma, a s opravdanjem da se bore za
nacionalnu slobodu". "Zato", mišljenja je Finkielkraut, "Jasenovac
mora na prvom mjestu komemorirati zločine ustaša, a za konačni prekid
s potpuno manipuliranom antifašističkom memorijom ima i drugih
mjesta".
(Hina) ip vkn
180001 MET jun 96