FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZASTUPNIČKI DOM SABORA O KONCESIJI ZA DIO "JADRANSKE AUTOCESTE"

ZAGREB, 13. lipnja (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora u prijepodnevnom je nastavku 9. sjednice zaključio raspravu o prijedlogu zastupnika Bože Kovačević za osnivanje istražnog povjerenstva za utvrđivanje okolnosti i uvjeta davanja koncesije za financiranje, građenje, upravljanje i održavanje "Jadranske autoceste" dionice Dragonja-Pula i Kanfanar-Pazin-Matulji.
ZAGREB, 13. lipnja (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora u prijepodnevnom je nastavku 9. sjednice zaključio raspravu o prijedlogu zastupnika Bože Kovačević za osnivanje istražnog povjerenstva za utvrđivanje okolnosti i uvjeta davanja koncesije za financiranje, građenje, upravljanje i održavanje "Jadranske autoceste" dionice Dragonja-Pula i Kanfanar-Pazin-Matulji. #L# Obrazlažući svoj prijedlog, Kovačević je naveo da prema Zakonu o koncesiji odluku o koncesiji donosi Zastupnički dom, a da je u ovom slučaju odluku donijela Vlada svojom uredbom, što Zakon ne predviđa. Kao relevantne činjenice, on navodi da je natječaj za tu autocestu raspisan u siječnju 1991. godine, da je rok za prijave bio do ožujka 1991., da je Zastupnički dom raspušten 20. rujna 1995., a dan poslije Vlada je donijela Uredbu o davanju koncesije za izgradnju i korištenje "Jadranske ceste", dionica Dragonja-Pula i Kanfanar-Pazin-Matulji te 25. rujna potpisuje ugovor o toj koncesiji. Kao zanimljive pojedinosti ugovora, Kovačević navodi prilog 8. (o 68 milijuna njemačkih maraka avansa koncesionaru) te prilog 9. (o isplati 60 milijuna DEM za 'financiranje deficita u koncesionarovom gotovinskom toku'). "Saboru nije objašnjeno zašto je takav ugovor potpisan te stoga predlažem da se oformi istražno povjerenstvo", kazao je Božo Kovačević zaključujući da bi to povjerenstvo trebalo odgovoriti na pitanje zašto Vlada do 20. rujna 1995. nije Saboru podnijela prijedlog ugovora i tko je za to odogovoran te utvrditi da li je potpisani ugovor u korist Republike Hrvatske, a ako nije utvrditi čija je to odgovornost. Ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec odgovorio je da je Vlada predmetnu Uredbu donijela na temelju zakonske ovlasti da uredbama rješava neka pitanja iz djelokruga Zastupničkog doma Sabora te da je u postupku njena donošenja ispunjen uvjet Zakona o koncesijama, odnosno da je postojala prethodna suglasnost Županije istarske te da je Sabor zaključkom od 14. prosinca 1995. potvrdio tu Uredbu. Obzirom na to, zaključuje ministar Lužavec, nije potrebno osnivanje istražnog povjerenstva. Zakonsku ovlast da Vlada uredbama rješava određena pitanja detaljno je obrazložio i predstojnik Vladina Ureda za zakonodavstvo Marijan Prus. Prijedlog o osnivanju istražnog povjerenstva podržali su predstavnici klubova zastupnika oporbenih stranaka, dok je Vladimir Šeks u ime Kluba HDZ-a istaknuo da taj Klub drži da ne bi trebalo osnivati istražno povjerenstvo nego bi Vladu trebalo zaključkom obvezati da Saboru podnese izvješće i time ga upozna sa svim detaljima, uvjetima i efektima davanja koncesije te da se na temelju toga razmotri mogućnost osnivanja istražnog povjerenstva. Šeks je pojasnio da su u samom nazivu Uredbe, kojom je Vlada dala koncesiju koncesionarskom društvu "Bina Istra", vidljive obveze koncesionara, a to je financiranje i izrada, te upravljanje i održavanje ceste. Detaljno razlažući pravno-juridičko stajalište, pri čemu je uz ostalo naveo da je Vlada uredbu donijela smatrajući da pitanje koncesije spada u domenu tekuće gospodarske politike, Šeks je zaključio da se sa stajališta Ustava i zakona pravno ne može osporiti donošenje navedene uredbe. Šeks je naknadno pojasnio da se ne protivi istražnom povjerenstvu, ali da bi odluku o tome trebalo donijeti nakon detaljnog izvješća Vlade. U ime Kluba IDS-a Damir Kajin je naveo da je riječ o brzoj cesti, a ne autocesti, te da je za prvu fazu izgradnje potrebno osigurati 579 milijuna DEM, a da će se iz domaćih izvora osigurati 210 milijuna DEM. Kajin je upitao zašto se ta sredstva kao investiciju nije dalo domaćim korporacijama. Mišljenje je Skupštine Županije istarske bilo da se načelno prihvaća koncesija kao način izgradnje, ali ne pod iznijetim uvjetima, kazao je uz ostalo Kajin. Detaljno obrazlažući, po njegovoj ocjeni, "iritantne" dijelove ugovora o koncesiji, Kajin je predložio da se odustane od predmetnog ugovora o koncesiji i da se za izgradnju te ceste osigura 210 milijuna DEM. Ocjenjujući spornim i proceduru te niz drugih elemenata, Kajin se, izražavajući bojazan da se radi o štetnom pravnom poslu za Republiku Hrvatsku, založio za osnivanje istražnog povjerenstva. Osnivanje istražnog povjerenstva zdušno je u ime Kluba HSS-a podržao Joško Kovač, a i Antun Vujić u ime Kluba SDP-a drži da treba pristupiti osnivanju povjerenstva što ne onemogućuje Vladu da podnese detaljno izvješće. Jednodušnu potporu osnivanju istražnog povjerenstva dali su u pojedinačnim istupima oporbeni zastupnici. Više njih, među kojima i Marinko Filipović (HSS) i Dino Debeljuh (IDS) istaknulo je da se nitko ne protivi gradnji cesta i koncesijama, ali da sve ima svoju cijenu, odnosno da najprije treba stvari pokušati rješavati vlastitim snagama. Oporbeni zastupnici upozorili su nadalje da su "u igri" velika sredstva, te da je upitno što je Uredba o koncesiji donesena dan nakon raspuštanja Sabora. Suprotnog mišljenja bio je međutim Marino Golob (HDZ) koji je prijedloge o osnivanju povjerenstvo nazvao "politikanskim", izražavajući uvjerenje da je Vlada radila s najboljim namjerama. Ocijenio je i da bi postavljanje takvih upita u trenutku kad su poslovi gotovo započeli dovelo u pitanje dignitet države u očima međunarodnih financijskih krugova. Založivši se da se o koncesijama i prodaji poduzeća strancima, najprije razgovara u Saboru, Ante Beljo (HDZ) je upozorio da je Hrvatska mala zemlja i da treba paziti da joj turizam i gospodarski razvoj u budućnosti ne budu zakočeni cijenama, koje će na pojedinim cestama utvrđivati drugi. Na kraju rasprave ministar Lužavec se složio sa svima koji su potencirali sadržaj ugovora i koncesije te da bi to trebalo "staviti na papir", od projekta do izrade. Sumnjajući i dalje u zakonitost donošenja uredbe o koncesiji, Božo je Kovačević zaključio da je osnovno ipak njen sadržaj, a osnivanjem povjerenstva Sabor bi dobio sve relevantne podatke i činjenice. (Hina) bn/bm ds 131238 MET jun 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙