ZAGREB, 13. lipnja (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora u prijepodnevnom je nastavku 9. sjednice zaključio raspravu o prijedlogu zastupnika Bože Kovačević za osnivanje istražnog povjerenstva za utvrđivanje okolnosti i uvjeta
davanja koncesije za financiranje, građenje, upravljanje i održavanje "Jadranske autoceste" dionice Dragonja-Pula i Kanfanar-Pazin-Matulji.
ZAGREB, 13. lipnja (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora u
prijepodnevnom je nastavku 9. sjednice zaključio raspravu o prijedlogu
zastupnika Bože Kovačević za osnivanje istražnog povjerenstva za
utvrđivanje okolnosti i uvjeta davanja koncesije za financiranje,
građenje, upravljanje i održavanje "Jadranske autoceste" dionice
Dragonja-Pula i Kanfanar-Pazin-Matulji. #L#
Obrazlažući svoj prijedlog, Kovačević je naveo da prema Zakonu o
koncesiji odluku o koncesiji donosi Zastupnički dom, a da je u ovom
slučaju odluku donijela Vlada svojom uredbom, što Zakon ne predviđa.
Kao relevantne činjenice, on navodi da je natječaj za tu autocestu
raspisan u siječnju 1991. godine, da je rok za prijave bio do ožujka
1991., da je Zastupnički dom raspušten 20. rujna 1995., a dan poslije
Vlada je donijela Uredbu o davanju koncesije za izgradnju i korištenje
"Jadranske ceste", dionica Dragonja-Pula i Kanfanar-Pazin-Matulji te
25. rujna potpisuje ugovor o toj koncesiji.
Kao zanimljive pojedinosti ugovora, Kovačević navodi prilog 8. (o 68
milijuna njemačkih maraka avansa koncesionaru) te prilog 9. (o isplati
60 milijuna DEM za 'financiranje deficita u koncesionarovom
gotovinskom toku'). "Saboru nije objašnjeno zašto je takav ugovor
potpisan te stoga predlažem da se oformi istražno povjerenstvo", kazao
je Božo Kovačević zaključujući da bi to povjerenstvo trebalo
odgovoriti na pitanje zašto Vlada do 20. rujna 1995. nije Saboru
podnijela prijedlog ugovora i tko je za to odogovoran te utvrditi da
li je potpisani ugovor u korist Republike Hrvatske, a ako nije
utvrditi čija je to odgovornost.
Ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec odgovorio je da
je Vlada predmetnu Uredbu donijela na temelju zakonske ovlasti da
uredbama rješava neka pitanja iz djelokruga Zastupničkog doma Sabora
te da je u postupku njena donošenja ispunjen uvjet Zakona o
koncesijama, odnosno da je postojala prethodna suglasnost Županije
istarske te da je Sabor zaključkom od 14. prosinca 1995. potvrdio tu
Uredbu. Obzirom na to, zaključuje ministar Lužavec, nije potrebno
osnivanje istražnog povjerenstva. Zakonsku ovlast da Vlada uredbama
rješava određena pitanja detaljno je obrazložio i predstojnik Vladina
Ureda za zakonodavstvo Marijan Prus.
Prijedlog o osnivanju istražnog povjerenstva podržali su
predstavnici klubova zastupnika oporbenih stranaka, dok je Vladimir
Šeks u ime Kluba HDZ-a istaknuo da taj Klub drži da ne bi trebalo
osnivati istražno povjerenstvo nego bi Vladu trebalo zaključkom
obvezati da Saboru podnese izvješće i time ga upozna sa svim
detaljima, uvjetima i efektima davanja koncesije te da se na temelju
toga razmotri mogućnost osnivanja istražnog povjerenstva.
Šeks je pojasnio da su u samom nazivu Uredbe, kojom je Vlada dala
koncesiju koncesionarskom društvu "Bina Istra", vidljive obveze
koncesionara, a to je financiranje i izrada, te upravljanje i
održavanje ceste. Detaljno razlažući pravno-juridičko stajalište, pri
čemu je uz ostalo naveo da je Vlada uredbu donijela smatrajući da
pitanje koncesije spada u domenu tekuće gospodarske politike, Šeks je
zaključio da se sa stajališta Ustava i zakona pravno ne može osporiti
donošenje navedene uredbe. Šeks je naknadno pojasnio da se ne protivi
istražnom povjerenstvu, ali da bi odluku o tome trebalo donijeti nakon
detaljnog izvješća Vlade.
U ime Kluba IDS-a Damir Kajin je naveo da je riječ o brzoj cesti, a
ne autocesti, te da je za prvu fazu izgradnje potrebno osigurati 579
milijuna DEM, a da će se iz domaćih izvora osigurati 210 milijuna DEM.
Kajin je upitao zašto se ta sredstva kao investiciju nije dalo domaćim
korporacijama. Mišljenje je Skupštine Županije istarske bilo da se
načelno prihvaća koncesija kao način izgradnje, ali ne pod iznijetim
uvjetima, kazao je uz ostalo Kajin. Detaljno obrazlažući, po njegovoj
ocjeni, "iritantne" dijelove ugovora o koncesiji, Kajin je predložio
da se odustane od predmetnog ugovora o koncesiji i da se za izgradnju
te ceste osigura 210 milijuna DEM. Ocjenjujući spornim i proceduru te
niz drugih elemenata, Kajin se, izražavajući bojazan da se radi o
štetnom pravnom poslu za Republiku Hrvatsku, založio za osnivanje
istražnog povjerenstva.
Osnivanje istražnog povjerenstva zdušno je u ime Kluba HSS-a podržao
Joško Kovač, a i Antun Vujić u ime Kluba SDP-a drži da treba
pristupiti osnivanju povjerenstva što ne onemogućuje Vladu da podnese
detaljno izvješće. Jednodušnu potporu osnivanju istražnog povjerenstva
dali su u pojedinačnim istupima oporbeni zastupnici. Više njih, među
kojima i Marinko Filipović (HSS) i Dino Debeljuh (IDS) istaknulo je da
se nitko ne protivi gradnji cesta i koncesijama, ali da sve ima svoju
cijenu, odnosno da najprije treba stvari pokušati rješavati vlastitim
snagama. Oporbeni zastupnici upozorili su nadalje da su "u igri"
velika sredstva, te da je upitno što je Uredba o koncesiji donesena
dan nakon raspuštanja Sabora.
Suprotnog mišljenja bio je međutim Marino Golob (HDZ) koji je
prijedloge o osnivanju povjerenstvo nazvao "politikanskim",
izražavajući uvjerenje da je Vlada radila s najboljim namjerama.
Ocijenio je i da bi postavljanje takvih upita u trenutku kad su
poslovi gotovo započeli dovelo u pitanje dignitet države u očima
međunarodnih financijskih krugova.
Založivši se da se o koncesijama i prodaji poduzeća strancima,
najprije razgovara u Saboru, Ante Beljo (HDZ) je upozorio da je
Hrvatska mala zemlja i da treba paziti da joj turizam i gospodarski
razvoj u budućnosti ne budu zakočeni cijenama, koje će na pojedinim
cestama utvrđivati drugi.
Na kraju rasprave ministar Lužavec se složio sa svima koji su
potencirali sadržaj ugovora i koncesije te da bi to trebalo "staviti
na papir", od projekta do izrade.
Sumnjajući i dalje u zakonitost donošenja uredbe o koncesiji, Božo
je Kovačević zaključio da je osnovno ipak njen sadržaj, a osnivanjem
povjerenstva Sabor bi dobio sve relevantne podatke i činjenice.
(Hina) bn/bm ds
131238 MET jun 96