SARAJEVO, 3. lipnja (Hina) - Organizacija za europsku sigurnost i suradnju (OESS) koja ima zadaću organizirati i nadzirati predstojeće opće izbore u BiH pokušat će u narednom razdoblju potaknuti značajnije demokratske promjene ne bi
li se stvorilo ozračje u kojemu će postojati barem dio uvjete nužnih za slobodne izbore. Voditelj misije OESS u BiH Robert Frowick izjavio je danas kako je ova organizacija postavila 12 ciljeva u okviru projekta nazvanog "Strategija demokratizacije za provedbu izbora u BiH" sačinjenog 31. svibnja.
SARAJEVO, 3. lipnja (Hina) - Organizacija za europsku sigurnost i suradnju
(OESS) koja ima zadaću organizirati i nadzirati predstojeće opće izbore u BiH
pokušat će u narednom razdoblju potaknuti značajnije demokratske promjene ne
bi li se stvorilo ozračje u kojemu će postojati barem dio uvjete nužnih za
slobodne izbore. Voditelj misije OESS u BiH Robert Frowick izjavio je danas
kako je ova organizacija postavila 12 ciljeva u okviru projekta nazvanog
"Strategija demokratizacije za provedbu izbora u BiH" sačinjenog 31.
svibnja. #L#
Ovaj dokument pomalo pretencioznog naziva predstavlja sažetak kriterija
potrebnih za organiziranje izbora koje je već ranije objavilo Privremeno
izborno povjerenstvo i zapravo je sačinjen kao interni spis za potrebe misije
OESS. Voditelj misije odlučio se na njegovo objavljivanje upravo nakon
sastanka predsjednika Hrvatske, BiH i Srbije s američkim državnim tajnikom
Cristopherom u Ženevi kako bi pružio dokaz da međunarodna zajednica priču o
izborima ne smatra završenom iako je jasno da će oni biti održani u previđenom
roku.
"Naravno da ne možemo očekivati idealne rezultate izbornog procesa niti
možemo pretpostaviti kako će on dovesti do povratka svih izbjeglica njihovim
domovima", rekao je Frowick na konferenciji za novinstvo u Sarajevu ističući
kako se u Bosni zapravo dogodila tragedija nakon koje međunarodna zajednica
pokušava učiniti ono što je realno.
"Strategija demokratizacije" kao prvi cilj postavlja stvaranje politički
neutralnog okruženja koje bi trebalo umekšati totalnu vlast triju nacionalnih
stranaka na teritoriju temlje koja je ionako opterećena autoritarnom
političkom historijom, kako doslovno stoji u dokumentu OESS. Jedini napredak
k ostvarenju tog cilja do sada je, prema procjeni OESS, načinjen u Sarajevu
prije svega zahvaljujući velikom broju medija koji izražavaju različita
politička stajališta. Promatrači OESS za ljudska prava drže kako se ponešto
na tom planu počelo dešavati i u Banja Luci, posebice u usporedbi tog grada
s ozračjem koje vlada na Palama. Stanje u Mostaru, prema istom dokumentu,
karakterizira političko okruženje koje se često nadopunjuje nasiljem a napori
za obnovu dijaloga gotovo da i ne daju rezultate. U zapadnom Mostaru,
procjenjuje OESS, "u vodećem HDZ-u široko su zastupljeni kriminalni elementi
skloni nasilju".
Drugi najvažniji cilj "Strategije" jest zaštita koja bi omogućila svima koji
to žele glasovanje u tajnosti i bez ikakvog straha. Glasovanje u BiH trebalo
bi biti organizirano na oko 4 tisuće glasačkih mjesta, za trećinu manje nego
na izborima 1990. godine. Tijek glasovanja nadziralo bi 1.200 međunarodnih
promatrača koji će na dan glasovanja svoj posao obavljati u okviru 600
pokretnih timova.
"Takav stupanj kontrole nekih izbora od strane međunarodnih promatrača
nezabilježen je u dosadašnjoj povijesti", kaže Robert Frowick.
Osiguranje slobode medija i izražavanja treći je cilj "Strategije" pri čemu
se sadašnje stanje u ovoj oblasti u cjelini opisuje mračnim tonovima a jedinu
iznimnu predstavlja Sarajevo. Za najmoćnije medije koji su pod nadzorom
vladajućih stranaka u dokumentu OESS se konstatira kako zapravo najčešće ne
žele ili ne znaju razlikovati činjenice od optužbi, glasina i propagande a
pripadnici manjinskih etničkih skupina najčešće se ne usuđuju slobodno javno
govoriti. Do sada su osigurana 22 milijuna dolara za osnutak medija koji ne
bi bili pod nadzorom vladajućih struktura pri čemu je najvažniji korak
uspostava neovisne TV mreže kao i radio-postaje koja će pokrivati cijelu
zemlju u predizbornom razdoblju za što će opremu osigurati švicarska Vlada.
Za osiguranje slobode udruživanja i dalje najveću zapreku predstavlja
faktička nemogućnost prelaska "etničkih crta razdvajanja" a oporba u nekim
dijelovima zemlje, posebice u Mostaru, Bihaću i naravno u Republici Srpskoj
strahuje da bi mogla postati žrtvama represije ukoliko se politički
angažira.
Unatoč svim naporima IFOR-a ni sloboda kretanja kao peti najvažniji cilj,
još nije na potrebnoj razini. Misija OESS zatražila je da se sve registarske
tablice kao i ostali dokumenti potrebni za automobile počnu uzajamno
priznavati te da se prestane s nepotrebnim kontrolama vozila koja dolaze
iz drugog entiteta. Najveće probleme i dalje stvaraju vlasti u srpskom
entitetu no u dokumentu OESS ističe se kako ni u Federaciji nije puno bolje
jer lokalne vlasti onemogućuju povratak i Bošnjaka i Hrvata.
Misija OESS želi uvjeriti sve potencijalne glasače kako taj čin po njih
neće imati nikakve opasne posljedice pri čemu se naročita pozoronost poklanja
izbjeglicama.
"Strategijom demokratizacije"predviđena je i točna procedura kontrole
glasovanja kao i onemogućavanje osumnjičenih za ratne zločine da budu
kandidati za bilo koju javnu funkciju.
Komentirajući tvrdnju kako je posljednjim izjavama Warrena Cristophera
misija OESS u BiH zapravo dovedena pred svršen čin, veleposlanik Frowick
ističe kako su stajališta šefa američke diplomacije jedna stvar a odnos 53
zemlje članice OESS prema stanju u BiH sasvim druga.
U "Strategiji" se nigdje izrijekom ne spominje što treba napraviti s ratnim
zločincima osim da će im se onemogućiti da budu izabrani na neku dužnost a
sam Frowick kaže kako se Karadžić i Mladić moraju i trebaju izručiti sudu
u Den Haagu. To pitanje ostaje međutim neriješeno i nakon Ženeve a time
ostaju i dvojbe koliko je realno očekivati promjenu stanja na terenu dok
ova dvojica iz sjenke nastavljaju povlačiti sve konce.
(Hina) rm do
031532 MET jun 96