(od dopisnice Hine Sanje Pucak)
WASHINGTON, 21. svibnja (Hina) - Moćnim sredstvima predizbornih
kampanja za Bijelu kuću ili Kongres, kao što su televizijski ekrani,
radio valovi ili novinski stupci, u Americi se sve više pridružuje - i
telefon.
U ratu kandidata u predizbornim utrkama deseci tisuća dolara
izdvajaju se na lažna telefonska istraživanja javnog mnijenja čiji cilj
nije prikupljanje podataka nego anonimno ocrnjivanje protivnika
sugestivnim pitanjima.
Pritom, dok je znano da je javnost opsjednuta plaćenim tv, radijskim i
novinskim oglasima, manje je vjerojatno da će birači biti svjesni da
su i u ovom slučaju žrtve plaćenih napora za nepoštenom
diskreditacijom suparnika.
Anketari, koje plaćaju politički kandidati, u pozivima ostavljaju
dojam da provode pravu anketu. Ona se otvara pitanjem glasaču o
njegovoj sklonosti određenom kandidatu. Pokaže li se da birač
podržava kandidata koji plaća anketu razgovor se završava, a ako se
pokaže da podržava njegova protivnika, anketar nastavlja sugestivnim
pitanjima. Primjerice, slijedi pitanje bi li glasao za dotičnog kad
bi znao da on podržava legalizaciju prostitucije ili da je pretukao
svoju ženu.
Ovakva lažna istraživanja teško je razlučiti od pravih, jer se i u njima
postavljaju pitanja koja bi trebala utvrditi učinak stajališta ili
nekog privatnog događaja iz života kandidata na njegove izglede za
pobjedu. Za razliku od pravih anketa u kojima je uzorak nekoliko tisuća
ljudi, ova 'istraživanja' obuhvaćaju desetine tisuća birača.
I rezultati pravih istraživanja javnog mnijenja mogu se kasnije
koristiti u lažnim anketama. Pokaže li pravo istraživanje nepovoljnu
percepciju određenog stajališta političkog kandidata, izborni stožer
njegova protivnika lažnom će telefonskom anketom upozoriti glasače na
to.
Od ove se metode ne preza ni u predsjedničkim kampanjama. Tako je u
veljači ove godine, pred održavanje republikanskih predsjedničkih
izbora u Iowi, izbio skandal kada je izašlo na vidjelo da je stožer
Boba Dolea naručio 'anketu' u kojoj se tisuće ljudi pitalo znaju li da
Doleov republikanski protukandidat Steve Forbes podržava pobačaj.
S obzirom na broj ljudi koje se može obuhvatiti takvim anketama, one
se, čini se, najčešće primjenjuju u utrkama za zastupnike u
Predstavničkom domu. Izborne jedinice za njih su manje i predstavljaju
dio savezne države, dok se, primjerice, u izborima za Senat glasa na
razini čitave države, a za predsjednika na nacionalnoj razini.
Između zadavanja niskih udaraca tv i radijskim porukama te novinskim
oglasima s jedne strane i lažnim anketama, s druge, još je jedna
razlika. U prvima moraju biti identificirani sponzori, čime se glasaču
ukazuje na političku pozadinu sadržaja. U lažnim istraživanjima javnog
mnijenja pak telefonski anketari ne moraju objasniti plaća li ih
određena kampanja ili je njihov poziv doista motiviran namjerom
istraživanja javnog mnijenja.
Nacionalna udruga za istraživanja javnog mnijenja nedavno je
osudila ovu praksu kao neetičku, no do sada se ni Republikanska ni
Demokratska stranka nisu izjasnile da će je prestati koristiti.
Lažna istraživanja javnog mnijenja rafinirana su metoda koja svoje
korijene ima u pamfletima od prije nekoliko desetljeća što su se uoči
izbornog dana ostavljali pred vratima glasača, a na kojima bi se
optuživalo kandidate za razne sumnjive i neprijateljske
djelatnosti.
(Hina) ps br
211203 MET may 96
Arsenal želi dovesti slovenskog centarfora Šeška na posudbu do kraja sezone
SP rukometaši: Francuska u četvrtfinalu kao pobjednik skupine
Studenti pozvali na opći štrajk u petak u Srbiji, Vučić stvara "narodni pokret"
SP rukometaši: Rezultati (2)
Trump svjetskim kompanijama: Proizvodite u SAD-u ako želite izbjeći carine
Organizacije civilnog društva: Srpski režim maltretira građanske aktiviste
Bayern ponovo bez Daviesa
Trump kaže da se želi uskoro sastati s Putinom kako bi osigurao kraj rata u Ukrajini
Hrvati iz J. Amerike mogu se prijaviti za online učenje hrvatskog jezika
Shenzhen domaćin završnice Billie Jean King Cupa do 2027.