FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SAD: MOĆNA SREDSTVA PREDIZBORNOG RATA SU I - LAŽNE ANKETE

(od dopisnice Hine Sanje Pucak) WASHINGTON, 21. svibnja (Hina) - Moćnim sredstvima predizbornih kampanja za Bijelu kuću ili Kongres, kao što su televizijski ekrani, radio valovi ili novinski stupci, u Americi se sve više pridružuje - i telefon. U ratu kandidata u predizbornim utrkama deseci tisuća dolara izdvajaju se na lažna telefonska istraživanja javnog mnijenja čiji cilj nije prikupljanje podataka nego anonimno ocrnjivanje protivnika sugestivnim pitanjima. Pritom, dok je znano da je javnost opsjednuta plaćenim tv, radijskim i novinskim oglasima, manje je vjerojatno da će birači biti svjesni da su i u ovom slučaju žrtve plaćenih napora za nepoštenom diskreditacijom suparnika. Anketari, koje plaćaju politički kandidati, u pozivima ostavljaju dojam da provode pravu anketu. Ona se otvara pitanjem glasaču o njegovoj sklonosti određenom kandidatu. Pokaže li se da birač podržava kandidata koji plaća anketu razgovor se završava, a ako se pokaže da podržava njegova protivnika, anketar nastavlja sugestivnim pitanjima. Primjerice, slijedi pitanje bi li glasao za dotičnog kad bi znao da on podržava legalizaciju prostitucije ili da je pretukao svoju ženu. Ovakva lažna istraživanja teško je razlučiti od pravih, jer se i u njima postavljaju pitanja koja bi trebala utvrditi učinak stajališta ili nekog privatnog događaja iz života kandidata na njegove izglede za pobjedu. Za razliku od pravih anketa u kojima je uzorak nekoliko tisuća ljudi, ova 'istraživanja' obuhvaćaju desetine tisuća birača. I rezultati pravih istraživanja javnog mnijenja mogu se kasnije koristiti u lažnim anketama. Pokaže li pravo istraživanje nepovoljnu percepciju određenog stajališta političkog kandidata, izborni stožer njegova protivnika lažnom će telefonskom anketom upozoriti glasače na to. Od ove se metode ne preza ni u predsjedničkim kampanjama. Tako je u veljači ove godine, pred održavanje republikanskih predsjedničkih izbora u Iowi, izbio skandal kada je izašlo na vidjelo da je stožer Boba Dolea naručio 'anketu' u kojoj se tisuće ljudi pitalo znaju li da Doleov republikanski protukandidat Steve Forbes podržava pobačaj. S obzirom na broj ljudi koje se može obuhvatiti takvim anketama, one se, čini se, najčešće primjenjuju u utrkama za zastupnike u Predstavničkom domu. Izborne jedinice za njih su manje i predstavljaju dio savezne države, dok se, primjerice, u izborima za Senat glasa na razini čitave države, a za predsjednika na nacionalnoj razini. Između zadavanja niskih udaraca tv i radijskim porukama te novinskim oglasima s jedne strane i lažnim anketama, s druge, još je jedna razlika. U prvima moraju biti identificirani sponzori, čime se glasaču ukazuje na političku pozadinu sadržaja. U lažnim istraživanjima javnog mnijenja pak telefonski anketari ne moraju objasniti plaća li ih određena kampanja ili je njihov poziv doista motiviran namjerom istraživanja javnog mnijenja. Nacionalna udruga za istraživanja javnog mnijenja nedavno je osudila ovu praksu kao neetičku, no do sada se ni Republikanska ni Demokratska stranka nisu izjasnile da će je prestati koristiti. Lažna istraživanja javnog mnijenja rafinirana su metoda koja svoje korijene ima u pamfletima od prije nekoliko desetljeća što su se uoči izbornog dana ostavljali pred vratima glasača, a na kojima bi se optuživalo kandidate za razne sumnjive i neprijateljske djelatnosti. (Hina) ps br 211203 MET may 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙