ZAGREB, 17. svibnja (Hina) - Stupanjem na snagu zakona o hrvatskim cestama trebao bi biti ustrojen učinkovit i racionalan cestovni sustav koji će biti primjeren teritorijalnom ustrojstvu Hrvatske, ali i kompatibilan europskim
sustavima, obrazložio je konačan prijedlog zakona ministar pomorstva, prometa i veza mr. Željko Lužavec. Jedan od temeljnih zadataka tog zakona je povjeravanje dosadašnjih nadležnosti Hrvatskih cesta županijama, te izvođenje radova održavanja na tržišnim načelima.
ZAGREB, 17. svibnja (Hina) - Stupanjem na snagu zakona o hrvatskim
cestama trebao bi biti ustrojen učinkovit i racionalan cestovni sustav
koji će biti primjeren teritorijalnom ustrojstvu Hrvatske, ali i
kompatibilan europskim sustavima, obrazložio je konačan prijedlog
zakona ministar pomorstva, prometa i veza mr. Željko Lužavec. Jedan
od temeljnih zadataka tog zakona je povjeravanje dosadašnjih nadležnosti
Hrvatskih cesta županijama, te izvođenje radova održavanja na tržišnim
načelima. #L#
Prijedlog zakona definira državne ceste kao autoceste i javne ceste
koje povezuju cjelokupni prostor Republike Hrvatske i integriraju ga
u europsku mrežu cesta. Ukupna dužina cestovne mreže iznosi 26.928 kilometara
(km), od čega se 4.740 km odnosi na magistralne, 7.588 km na regionalne,
te 14.600 km na lokalne ceste.
Također, novim će zakonom javna ustanova Hrvatske ceste biti ustrojena
kao središnji ured i tri podružnice: Podružnica za održavanje, Podružnica
za građenje i Podružnica za autoceste. Središnji ured bit će zadužen za
opće planiranje i projektiranje financiranja javnih cesta.
Značajna novost je i novo ustrojstvo sadašnjih teritorijalnih tehničkih
ispostava, koje će postati društva kapitala podložna privatizaciji. Do
kraja 1997. godine te će ispostave dobivati poslove tekućeg održavanja
bez natječaja. Nakon toga roka, održavanje cesta ustupat će se natječajem
po tržišnim principima.
Kako je istaknuo ministar Lužavec, jedan od razloga donošenja ovoga
zakona je i visoka razina troškova održavanja javnog poduzeća Hrvatske
ceste u odnosu na ukupne troškove održavanja javnih cesta.
Što se tiče strategije razvoja cesta, trogodišnji će plan gospodarenja,
građenja i održavanja donositi hrvatska Vlada, dok će jednogodišnje
planove za državne ceste donositi javna ustanova Hrvatske ceste uz
suglasnost ministra pomorstva, prometa i veza.
Financiranje državnih cesta će se vršiti cestarinama, naknadama na vozila
registrirana izvan RH, izvanrednu i prekomjernu uporabu državnih cesta,
obavljanje pratećih djelatnosti uz državne ceste, te sredstvima iz državnog
proračuna. Sredstva potrebna za financiranje županijskih i općinskih cesta
dobivat će se iz godišnjih naknada za registraciju vozila, obavljanje
pratećih djelatnosti uz županijske i općinske ceste, te iz sredstava
županijskog i državnog proračuna.
(Hina) mg sbo
171230 MET may 96