ZAGREB, 12. travnja (Hina) - Kanadska tvrtka CANAC, izabrana na međunarodnom natječaju, izradit će studiju restrukturiranja Hrvatskih željeznica, kojom će se stvoriti osnovni preduvjeti da za neko prijelazno razdoblje HŽ postane
suvremen i isplativ te dio sustava europskih željeznica. Istaknuto je to na današnjem sastanku u HŽ-u gdje su u uvodu o studiji restrukturiranja razgovarali predsjednik Nadzornog odbore HŽ-a i savjetnik hrvatskoga premijera za promet Josip Božićević, glavni direktor HŽ-a Marijan Klarić, glavni direktor CANAC-a Allan R. Pozniak, voditelj projekta studije restrukturiranja HŽ-a Ian Macdonald, predstavnik Odjela za središnju Europu Svjetske banke Enn P. Vasur, pomoćnik ministra financija Josip Kulišić i pomoćnik ministra pomorstva, prometa i veza Dragutin Šubat.
ZAGREB, 12. travnja (Hina) - Kanadska tvrtka CANAC, izabrana na
međunarodnom natječaju, izradit će studiju restrukturiranja Hrvatskih
željeznica, kojom će se stvoriti osnovni preduvjeti da za neko
prijelazno razdoblje HŽ postane suvremen i isplativ te dio sustava
europskih željeznica. Istaknuto je to na današnjem sastanku u HŽ-u
gdje su u uvodu o studiji restrukturiranja razgovarali predsjednik
Nadzornog odbore HŽ-a i savjetnik hrvatskoga premijera za promet Josip
Božićević, glavni direktor HŽ-a Marijan Klarić, glavni direktor
CANAC-a Allan R. Pozniak, voditelj projekta studije restrukturiranja
HŽ-a Ian Macdonald, predstavnik Odjela za središnju Europu Svjetske
banke Enn P. Vasur, pomoćnik ministra financija Josip Kulišić i
pomoćnik ministra pomorstva, prometa i veza Dragutin Šubat. #L#
Izrada studije financira se s nepovratnih 700.000 američkih dolara,
darom japanske vlade, a na temelju darovnog ugovora između hrvatske
Vlade, Ministarstva pomorstva, prometa i veza i Svjetske banke.
Studija restrukturiranja HŽ-a bi, po planu, trebala biti gotova za
osam mjeseci.
Ističući važnost studije, prof. Božićević je naglasio da će osnova
studije biti pomna analiza sadašnjega stanja i teškoća s kojima se
suočava HŽ. Naime, HŽ danas ostvaruju 27-30 posto prijeratnoga
prihoda, a prijevoz se robe smanjio na trećinu prijeratnoga, ali su
optimistične najave glede otvaranja pruge prema Beogradu, na kojoj se
prije rata ostvarivalo 50 posto prihoda, osuvremenjenja Ličke pruge i
pojačana rada luka u Rijeci, Splitu, Šibeniku i Zadru, kazao je
Božićević. Dodao je da se i broj zaposlenih s prijeratnih 40.000
smanjio na 22.000.
Glavni direktor CANAC-a Pozniak kaže da je u Hrvatsku već doputovalo
osam stručnjaka koji će s hrvatskim kolegama idućih osam mjeseci
izrađivati studiju. Drži da CANAC-ova iskustva, tvrtke u stopostotnom
vlasništvu kanadskih željeznica (šestih najvećih željeznica u
sjevernoj Americi), koja je do sada izradila i primijenila oko 800
projekata u više od 100 zemalja, mogu pridonijeti izradbi studije koja
će odgovarati hrvatskim potrebama. Prepoznajemo da je Republika
Hrvatska dio Europe, pa kao takva treba imati i željeznice koje se
uklapaju u europske. Pristupi su različiti, ali nema čarobnih
rješenja, već rješenja treba nalaziti uzimajući u obzir hrvatske
potrebe, ne preslikavajući tuđe zamisli, objasnio je Pozniak.
Napomenuo je da je CANAC, u kojem je oko 500 zaposlenih, radio velike
projekte restrukturiranja i modernizacije željeznica u Kini, Indiji,
Rusiji, Indoneziji, Argentini i td.
Svjetska banka je za tzv. prometni projekt Hrvatskoj odobrila 80
milijuna dolara zajma, predviđena za ceste, a u sklopu tog programa je
i izrada studije za željeznice. Kad bude gotova, o studiji će
raspravljati vodstvo HŽ-a, mjerodavna ministarstva i Vlada, nakon čega
će se odlučiti koji se programi financirati. Istodobno se razgovara,
rečeno je, s predstavnicima Svjetske banke o zajmu samo za HŽ, a Banka
će, kad dobije prijedlog hrvatske Vlade, pomoći u provedbi projekta.
(Hina) db gk
121212 MET apr 96