ZAGREB, 26. ožujka (Hina) - Županijski dom hrvatskog Sabora na današnjoj je sjednici podržao većinom glasova Konačni prijedlog zakona o zateznim kamatama koji je u drugom čitanju, a nakon šire rasprave "zeleno svjetlo" dobio je i
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o bankama i štedionicama, koji je u saborskoj proceduri u prvom čitanju.
KAMATAMA
ZAGREB, 26. ožujka (Hina) - Županijski dom hrvatskog Sabora na
današnjoj je sjednici podržao većinom glasova Konačni prijedlog zakona
o zateznim kamatama koji je u drugom čitanju, a nakon šire rasprave
"zeleno svjetlo" dobio je i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama
Zakona o bankama i štedionicama, koji je u saborskoj proceduri u prvom
čitanju. #L#
Konačnim prijedlogom zakona o zateznim kamatama propisuje se
obračunavanje i plaćanje zateznih kamata u slučajevima kada dužnik
kasni s ispunjenjem novčanih obveza. Novčanim obvezama, prema
odredbama predloženog zakona, smatraju se i obveze po osnovi poreza,
prireza, carine, pristojbi, doprinosa i drugih javnih prihoda.
Zateznim kamatama želimo štititi vjerovnike, naglasio je uvodno
zamjenik ministra financija Mijo Jukić, napominjući da je uz stabilnu
valutu i stabilne cijene, osnovna pretpostavka za normalno poslovanje
upravo zaštita vjerovnika. Istaknuo je također da treba jedinstveno
urediti zatezne kamate za sva neplaćanja, pa i državna, budući da su
na gospodarskom tržištu svi jednaki.
Izvijestivši da su na Odboru za gospodarstvo i financije za
predloženi zakon glasovala tri člana, a tri bila protiv, predsjednik
Odbora Tihomir Zovak iznio je više naglasaka iz rasprave, među kojima
i pitanja podrazumjeva li se da je i država dužnik, kao i što će
država učiniti da kamate počnu padati.
Većina zastupnika u raspravi je upozorila da je krajnje vrijeme da
se zateznu kamatu odredi zakonom, a ne odlukom, odnosno uredbom
hrvatske Vlade. Rečeno je i da bi kod zateznih kamata morala postojati
jednakost između državnih dužnika i onih koji su dužni državi.
Izmjenama i dopunama Zakona o bankama i štedionicama, kako se
napominje u obrazloženju, želi se uz ostalo riješiti i pitanje velikih
plasmana banaka u dionice ili udjele u trgovačkim društvima te pitanje
kreditiranja dioničara banaka.
Predloženi zakon donosi nove restrikcije, čime se neće pridonijeti
krajnjem cilju jačanju gospodarstva, rečeno je uz ostalo u široj
raspravi, te navedeno kako je jedna od restriktivnih odredbi i ona
prema kojoj je za imenovanje predsjednika uprave banke potrebna
suglasnost NBH.
Postavljen je i upit koliko je usklađena odredba prema kojoj NBH
može oduzeti odobrenje za rad banke, odnosno podružnice inozemne
banke, sa načelom pravne sigurnosti. Đuro Panjan (HDZ) mišljenja je
kako bi prihvatljivije bilo propisati kazne nego zatvarati banke.
Tomislav Ninčević (SDP) iznio je podatke o imobiliziranim sredstvima u
inozemnim bankama ustvrdivši da je i to dijelom uzrok skupoće kapitala
u Hrvatskoj. Ivo Markotić (HDZ) istaknuo je kako je suglasan s
predloženim izmjenama, ocijenjujući da su one usmjerene na
usuglašavanje hrvatskog bankarskog sustava sa sustavima razvijenih
zemalja te da se njima uvodi red u bankarski sustav. Napominjući da
izmjene zakona reguliraju i područje informacija o dužnicima, što je
apsolutno dobro, Markotić je kazao da prema tome veliki krediti moraju
biti registrirani u NBH i moraju biti dostupan podatak i ostalim
bankama radi smanjenja rizika poslovanja.
Zamjenik ministra financija Mijo Jukić podsjetio je na porazno
stanje hrvatskog bankarstva prije nekoliko godina i na učinjene
pozitivne pomake. U Hrvatskoj trenutno posluju, naveo je, 54 mahom
privatizirane banake i 21 štedionica, a Hrvatska je na pravom putu da
bude u međunarodnim financijskim tijekovima. Odgovarajući na primjedbe
kazao je da je cilj dobiti zdrave i neovisne banke, da je odredba o
oduzimanju odobrenja za rad usklađena s međunarodnim propisima.
(Hina) bm ds
261358 MET mar 96