PARIZ, 19. ožujka (Hina/AFP) - Već se s prvim filmom mogao prepoznati majstor: francuski redatelj Rene Clement, preminuo u nedjelju, uoči 83. rođendana, okrunjen je prije pola stoljeća na prvom filmskom festivalu u Cannesu, 1946.
godine, za svoj prvi film "Bitka za prugu".
PARIZ, 19. ožujka (Hina/AFP) - Već se s prvim filmom mogao prepoznati
majstor: francuski redatelj Rene Clement, preminuo u nedjelju, uoči
83. rođendana, okrunjen je prije pola stoljeća na prvom filmskom
festivalu u Cannesu, 1946. godine, za svoj prvi film "Bitka za prugu".
#L#
Iskušavši se u mnogim zanimanjima poput operatera, redatelja,
montažera, taj izuzetni tehničar izvan modnih struja utjelovljavao je
skoro trideset godina francuski film, surađujući s Jeanom Cocteauom na
filmu "Ljepotica i zvijer", prema Zolinoj "Jazbini", Raymondom
Queneauom ili Marguerite Duras.
Pozdravljen od publike u Francuskoj i u inozemstvu, nagrađivan na
festivalima, dobio je dva Oscara za najbolji strani film, prvo sa
"Zidovima Malapage" (1949., nagrada za režiju u Cannesu), snimljenim u
Genovi s Jean Gabinom prema scenariju Cesarea Zavattinija i Suso
Cecchi d'Amico, a potom s klasikom "Zabranjene igre" (1951.) s
Brigitte Fossey (našem gledateljstvu znanoj iz serijala "Maslinski
dvori"), za koji mu uspijeva dobiti nagradu istodobno na Croisette, na
Lidu i u Hollywoodu. Melankolična melodija koju na gitari svira
Narciso Yepes pripada onim refrenima koji se vrte u glavi i koje djeca
znaju odmalena.
Rođen u Bordeauxu, sin arhitekta, Rene Clement i sam je započeo
studij arhitekture prije nego je počeo praviti kratkometražne filmove,
među kojima prvi 1933. godine s Jacquesom Tatijem kojeg je upoznao u
music-hallu. Potom radi za kinematografsku službu vojske, snima
reportaže.
Krajem rata, povjereno mu je da snimi srednjometražni film o pokretu
otpora među željezničarima, no film "Bitka za prugu" prerasta u
dugometražni film koji kombinira dokumentarno i fikciju, glumce i
naturščike.
Nakon što je radio kao tehnički savjetnik Jeanu Cocteauu na filmu
"Ljepotica i zvijer", iznova se vraća ratnoj tematici u "Mirnom ocu".
Rat se vraća kao lajtmotiv i u "Prokletnicima" (1946., Zlatna palma u
Cannesu), a potom viđen očima Paulette i Michela, dvoje djece iz
dirljivog filma "Zabranjene igre".
No, redatelj se okušava i u drugim žanrovima, s više ili manje sreće.
Nižu se komedija "Gospodin Ripois", s jednom od velikih uloga Gerarda
Philipea, "Gervaise", prema Zolinoj "Jazbini" s Marijom Schell, "Brana
na Pacifiku" prema romanu Marguerite Duras sa Silvanom Mangano i "U
zenitu sunca" prema djelu Patricie Highsmith. U tom trileru, koji
1959. godine okuplja Alaina Delona, Mauricea Roneta i Marie Laforet,
Rene Clement dokazuje zamjetno majstorstvo za kriminalističke zaplete.
Naprotiv, "Gori li Pariz?" (1966.) prenapuhano je djelo za čiji je
scenarij zaslužan američki spisatelj Gore Vidal i redatelj Francis
Ford Coppola. Rene Clement doista kasnije gubi svježinu i ne preza od
koprodukcijskih filmova te snima u Rimu, Londonu, SAD-u. Posljednji
film "Otmica Michele Jeanson" snimio je 1975. godine.
(Hina) bnš bnš
191134 MET mar 96