FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PRIJE POČETKA MEĐUVLADINE KONFERENCIJE U TORINU: EUROPA NA RASKRIŽJU

BRUXELLES, 14. ožujka (Hina) - Dugo najavljivana i pripremana, Međuvladina konferencija zemalja Europske unije, koja će 29. i 30. ovog mjeseca početi u talijanskom gradu Torinu, u zemlji koja u ovom šestomjesečnom razdoblju predsjeda Unijom, okupit će predstavnike 15 zemalja članica u raspravi o bitnim strukturalnim i organizacijskim pitanjima na koja se unutar EU već duže vrijeme traga za odgovorom.
BRUXELLES, 14. ožujka (Hina) - Dugo najavljivana i pripremana, Međuvladina konferencija zemalja Europske unije, koja će 29. i 30. ovog mjeseca početi u talijanskom gradu Torinu, u zemlji koja u ovom šestomjesečnom razdoblju predsjeda Unijom, okupit će predstavnike 15 zemalja članica u raspravi o bitnim strukturalnim i organizacijskim pitanjima na koja se unutar EU već duže vrijeme traga za odgovorom.#L# Torinski sastanak bit će prvi u nizu sastanaka koji će se, kako se predviđa, odvijati tijekom sljedećih 15-ak mjeseci i od kojih će očekuje da će u konačnici dovesti do revidiranja Maastrichtskog sporazuma iz 1992. i preustroja europskih institucija kako bi ih se pripremilo za prijem novih članova iz središnje i istočne Europe planiran za prijelaz stoljeća. Upravo oko tih dvaju bitnih pitanja, produbljenja i proširenja Unije na istok, vode se, kako u sjedištu Unije u Bruxellesu tako i u glavnim gradovima zemalja članica, rasprave i nude prijedlozi i odgovori. Svima je jasno da do proširenja EU novim članicama mora doći, ali se postavlja pitanje kada i kako. Za pet zemalja Višegradske skupine (Češka, Mađarska, Poljska, Slovačka i Slovenija), te za Bugarsku, Rumunjsku, Cipar i Maltu, to je već i izrijekom dogovoreno - pregovori o primanju u članstvo počinju 6 mjeseci nakon završetka konferencije. No, neće svi u isto vrijeme i na isti način ući u EU - ovisit će to o mnogim činiteljima, počevši od stupnja ostvarene tranzicije do poštivanja ljudskih prava. Uz ovih devet zemalja, tu su još i tri baltičke zemlje, zatim Turska, zemlje s prostora bivše Jugoslavije, Albanija te još neke zemlje Sredozemlja i bivšeg Sovjetskog Saveza koje također kucaju na vrata ujedinjene Europe. Pri tome, sadašnje članice EU, prema svojim političkim interesima, nastoje zapravo "progurati" u članstvo što je prije moguće svoje "favorite", Njemačka zemlje srednje i istočne Europe, skandinavske zemlje one s Baltika, a Francuska se opet zalaže za sredozemne zemlje. Drugo nezaobilazno pitanje je ono strukturalne prirode, vezano uz potrebne promjene glede organizacije europskih tijela i institucija, kao što su Europska komisija, Vijeće ministara, Europski parlament i druge. Jasno je da će broj novih članica povećati i broj članova izvršnog tijela Unije - Europske komisije, u kojoj sada svaka članica ima po jednog predstavnika, a one najveće, kao što su Njemačka, Francuska, Velika Britanija, Italija i Španjolska, po dva. To znači da bi Komisija, u slučaju povećanja broja članica EU za devet, umjesto sadašnjih 20, imala 29 članova. S tim u svezi postoji prijedlog da se broj članova Komisije ograniči po ključu - svaka članica - jedan predstavnik, ali i drugi, prema kojem bi se broj članova birao ovisno o značenju pojedine zemlje članice EU u demografskom i financijskom smislu. Reforma europskih institucija obuhvaća i pitanje njihova međusobnog odnosa, moguće nove raspodjele ovlasti, povećanja učinkovitosti rada isl. Jedan od zanimljivih prijedloga glede reforme EU iznio je nedavno bivši predsjednik Europske komisije Jacques Delors, koji drži da bi Uniju trebalo personalizirati prema van i osigurati određeni kontinuitet u vođenju zajedničkih poslova. On stoga predlaže uvođenje dužnosti predsjednika kojega bi Europsko vijeće izabralo na tri godine, a uz njega i dva potpredsjednika, od kojih bi se jedan mijenjao po postojećem sustavu rotacije, dok bi drugi bio predsjednik Europske komisije. Predsjednik Unije predsjedao bi Europskim vijećem i bio mu odgovoran, a dvojica bi potpredsjednika predsjedala različitim vijećima, kao što su ona za vanjske poslove, gospodarstvo i financije, za društvena pitanja i zapošljavanje. Kad je riječ o ulozi nacionalnih palamenata, Velika Britanija - koju nazivaju glavnim europskim skeptikom - zalaže se za veće značenje tih tijela u odnosu na Europski parlament. Upravo glede Europskog parlamenta došlo je do neslaganja na sastanku Vijeća ministara u Palermu prije nekoliko dana, kad su se Velika Britanija i Francuska suprotstavila sudjelovanju predstavnika Europskog parlamenta u radu Međuvladine konferencije u Torinu. Što će novoga donijeti Torino i kamo će usmjeriti rasprave o budućnosti Europi ostaje da se vidi. (Hina) mp br 141318 MET mar 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙