FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

VJESNIK: SA SRBIJOM - NADMETATI SE I TRGOVATI

ZAGREB, 6. veljače (Hina) - "Što je temeljni hrvatski interes u nastupajućoj obnovi vanjske trgovine sa susjednom Srbijom (nakon što uskoro započne i potpuna reintegracija još zaposjednutog hrvatskog Podunavlja)? Deficit, suficit ili čista nula? Treba li, dakle, već danas, diskretno, medijski ili čak izravno, pa i stranačkim kanalima, upozoravati hrvatske trgovce i građane da paze što kupuju, od koga kupuju, kao i to kome prodaju? Ili sve te moguće odgovore jednostavno odšutjeti, jer ionako još dugo mnogim hrvatskim građanima neće biti ni na kraj pameti da svoj novac ulažu u proizvode donedavnih agresora?", pitanja su što ih u uvodu današnjeg Vjesnikova 'Ekonomskog brevijara' postavlja Ivo Jakovljević.
ZAGREB, 6. veljače (Hina) - "Što je temeljni hrvatski interes u nastupajućoj obnovi vanjske trgovine sa susjednom Srbijom (nakon što uskoro započne i potpuna reintegracija još zaposjednutog hrvatskog Podunavlja)? Deficit, suficit ili čista nula? Treba li, dakle, već danas, diskretno, medijski ili čak izravno, pa i stranačkim kanalima, upozoravati hrvatske trgovce i građane da paze što kupuju, od koga kupuju, kao i to kome prodaju? Ili sve te moguće odgovore jednostavno odšutjeti, jer ionako još dugo mnogim hrvatskim građanima neće biti ni na kraj pameti da svoj novac ulažu u proizvode donedavnih agresora?", pitanja su što ih u uvodu današnjeg Vjesnikova 'Ekonomskog brevijara' postavlja Ivo Jakovljević. #L# Dajući odgovor na njih, Jakovljević u nastavku upozorava na nekoliko bitnih činjenica. Napominje kako je hrvatski strategijski interes broj jedan "postupna reintegracija u sve ustanove srednje i zapadne Europe i u europsko tržište u cjelini, te na toj osnovi razvijanje što slobodnije vanjske trgovine sa svim zemljama na prostoru bivše Jugoslavije" i nastavlja: "Ali, svega toga još nema na vidiku, nego je na vidiku, makar u magli, nešto posve drugo: pokušaj te iste Europske unije da nizom metoda Hrvatsku najprije uputi na samu sebe, zatim na sve ostale nove države-partnere koje su nasljednice bivše Jugoslavije, pa tek onda - kada se s vremenom pokaže i kao super-demokratska i trgovinskim moćna - prihvati i u neki od svojih čvršćih integracijskih oblika". Opisujući kako to izgleda u praksi, Jakovljević nastavlja: "Praktično, to znači ovo: ako trenutačno hrvatski proizvođači ne mogu europskom tržištu ponuditi kompjuter, brod, automobil, tenk, benzin, televizor, odijelo, krevet ili sapun bolji i jeftiniji od drugih iz skupine EU-partnera, neka se za početak prije svega okrenu sebi sličnima ili još slabijima: Sloveniji, Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Alabaniji, Mađarskoj, Rumunjskoj ili Bugarskoj. No, budući da će još dosta godina i Makedonija i Albanija i Bugarska i Rumunjska biti daleko i u mnogo težem gospodarskom položaju, a Bosna i Hercegovina pod patronatom IFOR-a i tzv. Marshallova plana za obnovu, Hrvatskoj za ozbiljniji vanjskotrgovinski biznis, osim Italije, Njemačke i Austrije, još ostaju samo Slovenija i Srbija". Upozorivši kako Hrvatska u takvom razvoju stanja gdje i svaka od tih zemalja (Slovenija, BiH, Srbija...) nastoji stvoriti vanjskotrgovinski suficit u odnosima s Hrvatskom, "mora brzo vući svoje poteze, jer za to još ima i iznimno važnu vremensku prednost", Jakovljević ističe: Ukratko, Hrvatska mora biti za inozemne ulagače atraktivnija od Srbije i Slovenije, mora svojim izvoznicima pomoći da budu konkurentniji u susjedstvu i na Zapadu od svojih susjeda i mnogih zapadnih tvrtki, Hrvatska mora postati i atraktivno i sigurno utočište za plutajući 'balkanski' kapital, a ne da njezini građani u povećim iznosima i dalje štede u susjednim zapadnim zemljama. U tom cilju bitno je znatno sniziti i opću poreznu presiju, i kamatne stope, i izvancarinsku i carinsku zaštitu, ali nadasve povesti politiku aktivnog tečaja, prilagođenog interesima izvoza". Drži da bi uz takve pretpostavke hrvatski proizvodi intenzivnije putovali na istok, nego srbijanski u Hrvatsku, i zaključuje: "Ali, budimo realni, sama obnova trgovine sa Srbijom imat će brojne faze: od najmanje problematične obnove komunikacije, preko trgovine sirovinama i inputima, do redovite razmjene gotovih proizvoda, sa ili bez pravih etiketa. Tek u dalekoj budućnosti može se računati i s potpunom normalizacijom ekonomskih veza, kada u igru uđu i financijski transferi, pa - zašto ne - i neka zajednička ulaganja. Zato Matešina Vlada što prije mora postaviti radikalno novu ekonomsku politiku, i to za dulji rok, kako bi sebi, susjedstvu i partnerima iz Europe dokazala, da nije samo nova vojna regionaln sila, nego i nova, visokoefikasna otvorwena ekonomija. U suprotnom, daytonski bi se mir mogao pretvoriti u tešku gospodarsku moru". (Hina) mc 060057 MET feb 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙