4. Normalizacija odnosa sa SR Jugoslavijom
(Srbijom i Crnom Gorom)
Jedan od najbitnijih rezultata Daytonske mirovne konferencije, od
dalekosežne važnosti, jest sporazum, između hrvatskog i srpskog
izaslanstva, o mirnom vraćanju još okupiranih područja hrvatskog
Podunavlja, u ustavnopravni poredak Hrvatske.
Hrvatska državna politika izjasnila se od samog početka krize za
normalizaciju hrvatsko-srpskih odnosa na osnovama međusobnog
priznanja, tj. nakon što Srbija odustane od okupacije hrvatskih
područja i prizna teritorijalni integritet hrvatske države.
Normalizaciju hrvatsko-srpskih odnosa smatrali smo nužnom
pretpostavkom, kako za rješenje srpske pobune u Hrvatskoj, tako i za
postizanje mira, za stvaranje novog međunarodnog poretka na tlu
bivše Jugoslavije, štoćereći i na čitavom području Balkana i
jugoistočne Europe. Osobno sam, još prije dvadesetak godina, pisao o
potrebi "skandinavizacije" ovog područja, na osnovama međusobnog
priznanja samostalnih država.
Sporazum o mirnom vraćanju još okupiranih područja znači da će taj,
za Hrvatsku danas najvažniji cilj, biti ostvaren bez podnošenja novih
ljudskih žrtava i materijalnog razaranja.
Pod nadzorom Privremene uprave, koju će činiti predstavnik SAD
(određen general Jacques Klein), predstavnik hrvatske Vlade (određen
potpredsjednik dr. Kostović), i po jedan predstavnik hrvatskih
prognanika i manjina, te tamošnjeg srpskog puka, okupirana područja
moraju biti razvojačena, razoružanjem srpskih pobunjeničkih paravojnih
i redarstvenih postrojbi, u roku od mjesec dana nakon uspostave
Uprave. Nakon toga prognanici se mogu početi vraćati svojim domovima.
Njihovu sigurnost jamčit će redarstvene snage, koje će ustrojiti
Privremena uprava, a sveukupni pravni i gospodarski sustav hrvatske
države treba postupno i potpuno uspostaviti u prijelaznom razdoblju od
godine dana, u sklopu kojeg treba provesti i izbore za lokalnu
samoupravu. Iako je predviđena mogućnost produženja za još jednu
godinu realno je pretpostaviti da za to nećemo dopustiti nikakve
razloge.
Provedba temeljnog sporazuma omogućit će istovremeno dolazak
hrvatskog pograničnog redarstva i carine na granicu sa Jugoslavijom.
Uvođenje hrvatske vlasti, i povratak prognanika, izazvat će, jamačno,
problem ostanka srpskog pučanstva. Suglasni smo da tamo mogu ostati
svi starosjedioci, koji nisu počinili ratne zločine, a problem
novodoseljenih treba rješavati na što normalniji, humani način, dajući
im mogućnost izbora.
Sa srpskom i crnogorskom delegacijom postigli smo i sporazum o
neodložnom rješavanju problema nestalih i zatočenih osoba.
Postignut je i načelni sporazum o normalizaciji odnosa između
Hrvatske i Srbije (odnosno Jugoslavije), na svim područjima, prije
svega uspostavom prometnih i gospodarskih veza i normalnih
diplomatskih odnosa. Normalizacija sveukupnih odnosa jamčila bi mirnu
reintegraciju okupiranih područja, a bila bi od velike gospodarske
važnosti i koristi, ne samo za Hrvatsku i Srbiju, nego i za druge
države, prije svega zbog prometnog povezivanja jugoistočne i srednje
Europe.
5. Hrvatska i europske integracije
Kao što sam već spomenuo, jedna od zadaća hrvatske vanjske politike
jest uključenje u srednje-europski civilizacijski i gospodarski
prostor.
Premda se može reći, da smo s najvažnijim europskim zemljama
ostvarili bitan napredak u međusobnim odnosima, ne možemo biti
zadovoljni napretkom našeg uključivanja u europske integracije.
Usprkos tome što smo ispunili sve bitne uvjete za ulazak u Vijeće
Europe i za zaključenje sporazuma o suradnji s Europskom Unijom, te da
je već načelno, i u potankostima, dovršen sporazum o uključenju u
PHARE-program, još uvijek se odlažu konačne odluke o tim pitanjima.
Ima mnogo osnova za pretpostavke, da se odluka odgađa zbog toga, da se
i nadalje zadrži mogućnost pritiska na Hrvatsku, koja - zbog svojeg
sadašnjeg položaja i utjecaja u ovom dijelu Europe - nije potpuno po
volji nekim europskim čimbenicima, jer čini smetnju nekim njihovim
političkim ciljevima koje sam već spomenuo o vraćanju Hrvatske u neke
stare pa čak i nove zajednice.
Nije slučajno, da se u posljednje vrijeme, u pojedinim krugovima,
pojavljuju ideje o potrebi neke nove jugoslavenske, ili balkanske, ili
jadransko-crnomorske zajednice država, neke Euroslavije ili Unije
Jugoistočne Europe. A sve se to obrazlaže potrebom tobožnjeg boljeg
gospodarskog, carinskog i prometnog povezivanja ovog područja s
Europskom Unijom.
Takve zamisli vuku korijen iz uvjerenja da je raspad bivše
Jugoslavije bio nepotreban, jer se taj prostor mogao održati
cjelovitim poticanjem demokracije i tržišnog gospodarstva. One su ne
samo pogrešne, zbog nepoznavanja povijesnih prilika, i stečenih
iskustava civilizacijski različitih naroda, nego su u suprotnosti sa
stvarnošću, a za Hrvatsku su potpuno neprihvatljive.
Hrvatska je spremna na održavanje normalnih i ravnopravnih odnosa, i
na široku suradnju sa svim susjednim zemljama, i sa svim državama
Europe ili Europske Unije, ali se neće odreći svoje samobitnosti i
samostalnosti. S obzirom na svoja povijesna iskustva, Hrvatska, koja
je, htio netko ili ne, sastavni dio srednjo-europske civilizacije,
može ući samo u one integracijske odnose, koji joj jamče pripadnost
toj civilizaciji, i - u prvom redu - njezinu neovisnost kao državnog
subjekta. Kad je riječ o europskim integracijama, možemo istaći da sa
zemljama Europske Unije, a i s NATO-om imamo uspješnu suradnju i bez
formalne pridružnosti tim savezima.
6. Druge vanjskopolitičke aktivnosti
Glavni pravci djelovanja hrvatske vanjske politike, u prethodnom
razdoblju, bili su usmjereni na promicanje hrvatskih interesa kod
najvažnijih međunarodnih čimbenika - Vijeća sigurnosti UN, SAD i
ostalih sila Kontaktne skupine, te Europske Unije. Sa zadovoljstvom
možemo ustvrditi da su takvi napori urodili svrhovitim rezultatima.
Hrvatska je, zbog svoje principijelne politike, i osvjedočene državne
čvrstine, postala oslonac i partner i SAD i zapadnom svijetu u
nastojanjima za postizanje trajne stabilnosti u ovom području.
O razvitku svestrano dobrih odnosa sa SAD govore i višekratni moji
susreti s predsjednikom Clintonom, a posebno dolazak predsjednika
Clintona prije dva dana u Zagreb, potpredsjednikom Goreom, te brojni
susreti ministara Granića i Šuška, i drugih civilnih i vojnih
hrvatskih dužnosnika.
Takvim svojim djelovanjem, i suradnjom sa SAD, a među europskim
državama posebno s Njemačkom, Hrvatska stječe uvjete za pristupanje
programu Partnerstva za mir i za uključenje u cjelokupni integracijski
i sigurnosni zapadni sustav.
U prošloj godini došlo je i do bitnog poboljšanja međusobnih odnosa s
Francuskom. To se posebno očitovalo u prigodi mog posjeta predsjedniku
Chiracu, kad su dogovoreni dalji pomaci na području političke i
gospodarske suradnje Hrvatske i Francuske.
Za međunarodnu afirmaciju Hrvatske, od osobitog značenja bila su
sudjelovanja na svim najvažnijim međunarodnim sastancima: sastanak na
vrhu u povodu 50-te obljetnice UN; o društvenom razvitku u
Kopenhagenu; na proslavama obilježavanja 50-te obljetnice pobjede nad
fašizmom u Parizu, Londonu i Moskvi; na vrhu nesvrstanih zemalja itd..
Svi ti brojni skupovi i susreti s mnogim svjetskim državnicima dali
su dobre prilike za afirmaciju Hrvatske kao srednjoeuropske,
sredozemne i podunavske zemlje, za objašnjavanje i promicanje osnovnih
odrednica hrvatske vanjske politike.
Državni posjeti Australiji i Novom Zelandu (lipnja prošle godine)
imali su veliko značenje za razvitak i produbljenje odnosa s tim
zemljama, a posebno za jačanje veza Domovinske i iseljene Hrvatske. S
osobitim zadovoljstvom ističem da sam tom prigodom u Canberri otvorio
novu velebnu zgradu hrvatskog veleposlanstva koju su svojim sredstvima
izgradili hrvatski ljudi u Australiji.
U proteklom razdoblju došlo je do daljnjeg razvitka dobrih odnosa s
mnogim azijskim zemljama. Osim dobrih, prijateljskih odnosa s Narodnom
Republikom Kinom, došlo je do napretka u odnosima s drugim azijskim
zemljama, npr. s Indonezijom, Malezijom i Korejom.
Veoma se dobro razvijaju odnosi, osobito poslije uloge Hrvatske u
razrješenju krize u BiH, s državama članicama Konferencije islamskih
zemalja. S obzirom na velike mogućnosti gospodarske suradnje s tim
zemljama, bit će uputno promicanje dobrih međusobnih odnosa s tim
zemljama u okviru Zajedničkog vijeća Hrvatske i BiH.
Treba spomenuti da se već dosada uspostavljeni prijateljski odnosi s
Argentinom i Čileom (koje sam posjetio), i dalje dobro razvijaju, a
valja posvetiti veću pažnju daljnjem promicanju odnosa i s ostalim
državama Latinske Amerike.
Za 1996. godinu imam pozive za 12 državnih posjeta, četrnaestorici
državnih poglavara i predsjednika vlada dužni smo uputiti poziv za
posjet Hrvatskoj, što se razumljivo zbog vremenskih i financijskih
mogućnosti neće moći sve ostvariti.
Na kraju treba istaknuti da Hrvatska ima dobre odnose s gotovo svim
zemljama članicama UN, o čemu najbolje govori sklapanje više od 50
međunarodnih ugovora, koji određuju međudržavne odnose na svim
područjima, od gospodarske do znanstvene i kulturne suradnje, do
ukidanja viza itd.
(Hina - nastavlja se) msj/db bn
151309 MET jan 96
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijske burze porasle nakon Trumpovih poruka
HAK: Prometna nesreća na A7 u tunelu Škurinje I u smjeru Rupe
DHMZ: U drugom dijelu dana prestanak oborina i razvedravanje
Rijeka povećava potpore za novorođenu djecu
SVJETSKA TRŽIŠTA: Na Wall Streetu novi rekord S&P 500 indeksa
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rolls-Roys dobio vrijedan posao izrade nuklearnih reaktora za britanske podmornice
Zbog visokih cijena za petak najavljen bojkot trgovina
Trump: Nisam siguran da bismo uopće išta trebali trošiti na NATO