Štovani predsjedniče Zastupničkog doma,
Štovana predsjednice Županijskog doma,
Dame i gospodo saborski zastupnici oba Doma,
Štovani članovi Vlade i svi predstavnici izvršne i sudbene vlasti!
VII. BITNE ZADAĆE DRŽAVNE POLITIKE HRVATSKE U 1996. GODINI
1.
S postignutim ostvarenjima i rezultatima u prošloj godini završili
smo - jamačno početno i ratno razdoblje u uspostavi i izgradnji
samostalne hrvatske države.
U ovoj - 1996. - godini započinjemo, stoga, mirnodopsko razdoblje.
Međutim, valja imati na umu da ono u punom smislu može nastupiti tek
onda, kad i okupirano podunavsko područje konačno uključimo u hrvatski
ustavno-pravni poredak. Sve dotle na nekim područjima državne uprave
treba održavati, ili predviđati, i iznimne mjere za ispunjenje te
zadaće.
2.
Hrvatske vlasti na svim razinama moraju osigurati provedbu sporazuma
o mirnoj uspostavi hrvatskog suvereniteta nad preostalim okupiranim
područjem pod Privremenom upravom u ovoj godini. Uz sudjelovanje u
Privremenoj upravi, odmah započeti pripreme za povratak prognanika, za
prometno povezivanje, za uvođenje svekolikog pravnog i gospodarskog
sustava. Osim rješavanja socijalnih pitanja, pružati humanitarnu pomoć
pri vraćanju i preseljavanju ljudi.
3.
Osnovne odrednice hrvatske vanjske politike ostaju nepromijenjene.
Treba ne samo jačati stabilan i čvrst vanjskopolitički položaj
Hrvatske, već i znati koristiti stečeni ugled i postignuti stupanj
povjerenja i prijateljskih odnosa, s mnogim zemljama, za razvijanje
svestrane suradnje, prije svega na gospodarskom, kulturnom i sportskom
području.
Prvorazrednu važnost pridajemo i dalje produbljivanju prijateljskih
odnosa sa SAD, kao glavnom svjetskom silom, s kojom smo baš u
protekloj godini postigli suradnju i partnerstvo, na strateškoj
razini.
Na toj osnovi postavit ćemo zahtjev za primanje Hrvatske u
"Partnerstvu za mir", sa ciljem potpunog uključivanja u zapadni
sigurnosni sustav članstvom u NATO-savezu.
Težeći što skorijem i svrhovitijem uključivanju u europsku
integraciju, Hrvatska mora razvijati što bolje odnose sa svim zemljama
Europske Unije, u prvom redu s Njemačkom i Francuskom, te poboljšati
odnose s Velikom Britanijom.
Od posebne je važnosti održavanje dobrih odnosa sa susjednim
zemljama: Mađarskom, Austrijom, Slovenijom i posebno s Italijom, s
kojom imamo veoma razvijene gospodarske odnose.
Veću važnost treba posvetiti održavanju dobrih odnosa s velikom
Kinom, s kojom imamo potpisane sporazume i možemo imati još širu
trgovinsku razmjenu.
Kad je riječ o Rusiji, sa zadovoljstvom možemo istaknuti rusko
priznanje teritorijalnog integriteta Hrvatske, pa i međusobne
trgovinske razmjene, ali moramo izraziti žaljenje zbog jednostranog
odnosa prema Hrvatskoj ruskih predstavnika u međunarodnim
organizacijama (od Vijeća sigurnosti UN, do OESS).
Njegovanje dobrih odnosa s Vatikanom mora biti naša stalna briga,
zbog moralnog utjecaja što ga Sveta Stolica ima na javnost, a posebno
i zbog razumijevanja što ga očituje prema suverenoj Hrvatskoj.
Hrvatska se izjašnjava za normalizaciju odnosa sa Srbijom i Crnom
Gorom, odnosno njihovom SRJ, ne samo stoga što nas na to potiču svi
međunarodni čimbenici da bismo na miran način riješili reintegraciju
okupranih područja, već i zato što je normalizacija, na osnovi punog
uzajamnog priznanja, bitni preduvjet za ostvarenje mira i novoga
međunarodnog poretka u ovom dijelu Europe.
Osim toga, normalizacija odnosa od svestranog je interesa, kako
obostranog, tako i svih susjednih zemalja, pa i onih srednje i
jugoistočne Europe.
4.
Sva hrvatska javnost, na svim područjima, od Sabora i državne uprave,
do gospodarskog, kulturnog i svekolikog života, mora biti usmjerena na
oživotvorenje što svestranijih odnosa suradnje i povezanosti Hrvatske
s Bosnom i Hercegovinom, odnosno s Federacijom bošnjačko-hrvatskom.
Ostvarenje te povezanosti, u duhu Washingtonskog i Daytonskog
sporazuma, čemu treba poslužiti i osnovano Vijeće za uzajamnu
suradnju, od presudne je važnosti za sudbinu hrvatstva u BiH, i od
osobitih strateških interesa za hrvatsku državu. Hrvatska je preuzela
i jamstvo za sigurnost konstitutivne ravnopravnosti hrvatskog naroda
u Federaciji na osovama međusobnog povezivanja.
Uspješni razvitak i Federacije, i hrvatsko-bošnjačke povezanosti,
potiču glavni međunarodni čimbenici, i od najveće su važnosti kako za
odnose s glavnim zapadnim državama, tako i s brojnim državama
islamskog svijeta.
5.
U ovoj godini potrebno je sustavnije unapređivati usklađeno
djelovanje zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti, uz puno poštivanje
načela diobe vlasti. To je preduvjet veće učinkovitosti hrvatskog
državnog, i svekolikog političkog sustava, pa i razvijanja njegove
demokratičnosti.
Potrebno je prerazmotriti i unaprijediti sustav lokalne samouprave i
državne uprave. S političko-pravnog gledišta valja, pritom, imati u
vidu činjenicu da se sadašnji županijski ustroj, decentralizacijom
upravnih ovlasti, potvrdio kao najbolja brana svim pokušajima
autonomaštva i agresivnog regionalizma. Županijske skupštine i
poglavarstva (i posebno Grada Zagreba) imaju ponajprije upravne
zadaće, s ciljem osiguranja svrhovitog i zakonitog rada svih tijela
državne uprave na njhovom području, ali i široke mogućnosti
samoupravnog rješavanja posebnih lokalnih problema.
S obzirom na promjene, nastale ishodom Domovinskog rata, potrebno je
razmotriti, i što hitnije donijeti odluke o promjenama u
teritorijalnom razgraničenju na županije i općine.
Nove okolnosti, mira i stabilnosti, postavljaju pred sva tijela
državne vlasti, kao prvorazrednu zadaću, izgradnju hrvatske države u
svakom pogledu na osnovama vladavine prava i socijalne pravde. Pritom
posebnu pozornost valja posvećivati zaštiti ljudskih prava i sloboda,
te suzbijanju svih oblika kriminala.
S tim u svezi, potrebno je osigurati da sudbena vlast u potpunosti
dovrši svoj, Ustavom i zakonima predviđeni, ustroj, da bi se mogla
postići sukladnost s ustrojem izvršne vlasti i zajamčiti potrebna
učinkovitost svih sastavnica.
Sveukupna državna uprava mora biti u službi građana i stoga uljudna i
nebirokratska, učinkovita i nepodmitljiva. Valja odlučno razotkrivati i
uklanjati sve oblike korpucije.
S tim u svezi Vlada je dužna dovršiti svrhoviti ustroj državne
uprave, sa sustavom učinkovitog nadzora rada i pojedinih tijela i
pojedinih službenika. Posebno se javlja nužnost pravnog uređenja odnosa
i sukoba javnih i privatnih interesa, u vrijeme obavljanja, i
neposredno po prestanku, državnih dužnosti.
Najveću pozornost, sve nadzorne državne službe dužne su posvetiti
otkrivanju i gonjenju gospodarskog kriminala, osobito onog u izravnoj,
ili neizravnoj svezi s državnim financijama i imovinom.
6.
Zbog promijenjenih unutarnjih i vanjskih okolnosti potrebno je
provesti promjene i unaprijediti sustav na području obrane i
nacionalne sigurnosti.
Sustav i jačinu hrvatskih oružanih snaga valja prilagoditi novim
strateškim zahtjevima koji proizlaze iz sadašnjeg geopolitičkog i
međunarodnog položaja Hrvatske.
Ministarstvo obrane mora osigurati da sveukupno ponašanje oružanih
snaga bude pravno uređeno, i dosljedno provođeno.
Posebno valja razmotriti potrebu izmjena donijetih propisa i odluka u
svezi s prijelazom iz ratnog, odnosno izvanrednog u mirnodopsko
stanje.
Ne samo proračun, nego i djelatnost, Ministarstva obrane treba što
prije rasteretiti prenošenjem socijalne brige za sudionike Domovinskog
rata na druga državna tijela.
Ministarstvo unutarnjih poslova, djelatnost kojega je također nužno
bila uvjetovana ratnim okolnostima, mora se odlučno usmjeriti na
suzbijanje unutarnjeg i međunarodnog kriminala, posvećujući posebnu
pozornost problemu droge i terorizma.
S obzirom na pojavnosti očite zloporabe demokracije, otvorenim
zahtjevima za kompromitaciju i destabilizaciju demokratski izabrane
vlasti, što objektivno smjeraju i žele dovesti do obaranja vlasti koja
je Hrvatsku izbavila iz jugoslavenskog i komunističkog sustava, to se
ne samo Ured za nacionalnu sigurnost, nego i sva istinski demokratska
hrvatska javnost, mora pozabaviti izvorima i krajnjim ciljevima takvih
pojavnosti.
Pritom je znakovito da su se one pojačavale u završnom razdoblju
Domovinskog rata i da se nastavljaju bez obzira na njegov ishod, ne
obazirući se na pravo i dužnost demokratski uspostavljene vlasti na
zaštitu ustavnog poretka.
I službe sigurnosti, i sva hrvatska javnost, ne trebaju tim
pojavnostima davati pretjeranu pozornost, ali ih ne smiju ni
zanemariti, imajući u vidu kretanja u nekim drugim zemljama.
7.
Sa stajališta gospodarstva razdoblje pred nama mora biti obilježeno
brzim i trajnim rastom. U 1996. godini treba osigurati nastavak
stabinosti nacionalne valute - kune. Povoljnu okolnost predstavlja i
činjenica da će prema međunarodnim prosudbama Hrvatska i tijekom 1996.
ostvariti najbolje gospodarske rezultate od svih prijelaznih zemalja.
Da bi se to ostvarilo, neophodno je ubrzati preustrojstvo
gospodarstva, ozdravljenje banaka, provedbu privatizacije i
učinkovitiju zaštitu vjerovnika.
Svi gospodarski subjekti moraju se pozabaviti u prvom redu smanjenjem
troškova poslovanja i tehničkom racionalizacijom, odnosno podizanjem
proizvodnosti.
Vlada svojom politikom mora poticati povećanje domaće štednje i
osigurati dugoročne investicije od strateške važnosti.
Samo na taj način moguće je ostvariti neophodan gospodarski napredak,
i socijalnu stabilnost, uz potrebnu skrb za umirovljenike, invalide,
prognanike i sve stradalnike rata.
Svim gospodarsko-financijskim odlukama težiti da se što potpunije
ostvaruje ustavno načelo, po kojemu je Hrvatska demokratska država
slobodnog tržišta, ali i socijalna država, u kojoj je socijalna pravda
jedno od temeljnih ustavnih načela i vrednota.
U tom pogledu posebnu ulogu mora imati Državni proračun. To se
očituje i u njegovu prijedlogu za 1996. godinu, koji svojom
izmijenjenom strukturom - kao sažetak gospodarske, pa i sveukupne
državne politike - jamačno teži poticanju razvitka, zaposlenosti i
postupnom podizanju životnog standarda.
Osiguravajući podjednake uvjete za sve, državna vlast, na svim
razinama, mora poticati duh poduzetništva i slobodne tržišne utakmice.
Pritom valja imati na umu da je od svih reformi najteže promijeniti
naslijeđenu svijest uopće pa tako i u poslovanju, osobito kad je u
obrani stečenih probitaka. Stoga treba činiti sustavne napore da se
što odlučnije prekida s bivšom socijalističkom praksom pasivnog
čekanja rješenja "odozgo". Sva tijela državne vlasti, na svim
razinama, kao i svaki gospodarstvenik mora vlastitim inicijativama
pokretati gospodarski napredak, pitajući se kako je i koliko pridonio
općem boljitku Hrvatske.
8.
U ovoj godini treba konačno završiti raspravu i donijeti zakon o
denacionalizaciji, odnosno o odšteti za oduzetu imovinu. Pritom valja
polaziti od načela da se ispravljanjem nepravdi iz prošlosti ne
naprave još veće nepravde u sadašnjosti, ali isto tako potrebno je
voditi računa kako o utjecaju na gospodarski život tako i o državnim
interesima u cjelini.
9.
Prestankom ratnih okolnosti i očekivanim gospodarskim rastom u
mirnodopskim uvjetima stvaraju se preduvjeti za drugačijom
preraspodjelom nacionalnog bogatstva, odnosno proračunskih sredstava.
Već u ovoj godini bit će moguća nešto, na nekim područjima i znatno
veća financijska potpora države u znanosti, prosvjeti, kulturi i
športu. To, jamačno, još neće biti zadovoljavajuće, ali može dodatno
potaknuti i olakšati rješavanje njihovih problema.
10.
I u ovoj godini valja nastaviti provedbu reforme zdravstvenog sustava
s težnjom krajnje racionalizacije, bolje tehničke opremljenosti i
privatizacije.
S obzirom na sadašnje materijalne mogućnosti društva možemo biti
zadovoljni zdravstvenim stanjem pučanstva, mjerenim prema uobičajenim
kriterijima Svjetske zdravstvene organizacije, ali je potrebno
poduzimati korake za ravnomjerniji ustroj zdravstvene službe po
županijama, osobito u svezi sa stanjem na do sada okupiranim
područjima.
U proteklom razdoblju hrvatska država trošila je golema sredstva i za
zdravstveno zbrinjavanje stotine tisuća prognanika i izbjeglica. U
narednom razdoblju valja jasno razgraničiti i utvrditi kriterije za
uključivanje u sustav socijalne skrbi samo onog dijela pučanstva kojem
je ona i neophodno potrebna.
Suzbijanjem zloporaba u ovom sustavu i "rada na crno", stvorit će se
preduvjeti za kvalitetnije rješavanje stvarnih socijalnih problema.
11.
U okviru općeg programa obnove i razvitka, u ovoj godini treba
poduzimati određenije korake, programske, pravne i gospodarske, za
sustavno i postupno rješavanje zabrinjavajućeg demografskog stanja u
cjelini, a pogotovo u pojedinim županijama i općinama.
Program demografske obnove mora biti stalna briga i obveza sveukupne
državne politike i uprave na svim razinama, ali i svih sastavnica
društvenog života.
12.
Sve naprijed navedene bitne zadaće hrvatske državne politike u 1996.
godini čine - samo se po sebi razumije - i operativni program i
programske zadaće hrvatske Vlade za naredno razdoblje.
S obzirom na sve postignute uspjehe u prošloj - 1995. - godini, u
ovoj, prijelaznoj godini na mirnodopsko stanje, postoje sve
pretpostavke za dalje uspjehe u sveukupnoj, gospodarskoj i kulturnoj
izgradnji, te za jačanje međunarodnog položaja samostalne i nezavisne,
suverene i demokratske hrvatske države.
Uvjeren sam, stoga, da ćemo ovoj, 1996. godini, u mirnodopskim
uvjetima, postići rezultate dostojne onim ratnim u prošloj godini, na
putu izgradnje samostalne Hrvatske u zemlju zajamčenih ljudskih
sloboda, sreće i blagostanja svih njezinih građana."
(Hina - kraj) msj/dm bn
151509 MET jan 96
SKV: Svijet uz kavu
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijske burze porasle nakon Trumpovih poruka
HAK: Prometna nesreća na A7 u tunelu Škurinje I u smjeru Rupe
DHMZ: U drugom dijelu dana prestanak oborina i razvedravanje
Rijeka povećava potpore za novorođenu djecu
SVJETSKA TRŽIŠTA: Na Wall Streetu novi rekord S&P 500 indeksa
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rolls-Roys dobio vrijedan posao izrade nuklearnih reaktora za britanske podmornice
Zbog visokih cijena za petak najavljen bojkot trgovina