Gospođe i gospodo saborski zastupnici,
V. GOSPODARSTVO
Politika gospodarskog preporoda u uvjetima valutne stabilnosti, koja
je započeta koncem 1993. godine, u potpunosti se potvrdila i opravdala
u 1995. godini. Prošle je godine zabilježena inflacija od samo 3,7
posto. To je najniža stopa inflacije u prijelaznim zemljama. Jamačno,
stabilnost nije niti može biti sama sebi svrhom. Ali, ona je nužan
preduvjet cjelovitih, uspješnih i pogotovo brzih gospodarskih reformi;
preduvjet porasta kredibiliteta zemlje u svijetu, i, dakako,
sveukupnog gospodarskog razvitka.
Treba istaći da je uspješna provedba hrvatskog stabilizacijskog
programa naišla u svijetu ne samo na pozornost nego i priznanje
najviših stručnjaka.
Valja reći da je provedba reformi u 1995. godini bila nešto sporija
od našeg predviđanja. Prvenstveni razlog bio je u tome, što je
djelatnost cijele Hrvatske bila podređena zadaćama oslobađanja još
okupiranih područja, odnosno potrebama rata.
Kao jedna od najvažnijih kratkoročnih gospodarskih posljedica ratnih
okolnosti, bili su slabiji rezultati u proizvodnji, zbog ukupnih
troškova mobilizacije i rata, te podbačaj turizma u odnosu na
očekivanja.
No, oslobađanjem svojih okupiranih teritorija, Hrvatska je stvorila
čvrste temelje bržeg razvitka u budućnosti, te je bitno ojačan
međunarodni položaj i sigurnost cijele zemlje i u gospodarskom smislu.
Time je omogućeno normalno prometno i sveukupno infrastrukturno
povezivanje zemlje. Stvoreni su svekoliki uvjeti za puni razvitak
gospodarstva. Zbog toga može se očekivati veliki porast izravnih
privatnih stranih ulaganja. Demobilizacijom velikog broja vojnika
oslobađaju se ljudski potencijali neophodno potrebni za razvitak
gospodarskog života. Povratkom prognanika, smanjuju se, s jedne
strane, troškovi za njihovu skrb, a s druge strane, do sada okupirana
područja uključuju se u gospodarski sustav.
Viši stupanj sigurnosti omogućit će i drugačiji raspored proračunskih
rashoda, odnosno veća ulaganja države u obnovu i razvitak
gospodarstva. Sve u svemu, oslobađanjem okupiranih područja, zemlja je
dobila sve pretpostavke za snažan poticaj gospodarskom razvitku.
Bruto nacionalni dohodak po glavi stanovnika dosegao je razinu od
najmanje 7.000 dolara, mjereno prema međunarodnoj kupovnoj moći. Time
se Hrvatska svrstala u vrh prijelaznih, tj. bivših socijalističkih
zemalja. Struktura bruto domaćeg proizvoda, s 30 postotnim udjelom
industrije i rudarstva, 12 postotnim udjelom poljoprivrede i
ribarstva, te udjelom uslužnih djelatnosti više od polovine, odgovara
razvijenijim zemljama.
Prema razvitku telekomunikacijskog sustava Hrvatska je došla na čelo
prijelaznih zemalja. Sa 30 telefonskih priključaka na 100 stanovnika,
Hrvatska se našla ispred Slovenije (26), Češke (19) i Mađarske (16), a
dosegla je razinu Portugala. Na novooslobođenim je područjima uloženo
u obnovu i razvitak telekomunikacijskog sustava oko 350 milijuna kuna.
U ratnim pothvatima "Bljesak" i "Oluja", oslobođeno je ukupno 4.859
km cesta, što je gotovo 20 posto ukupne cestovne mreže. Za sanaciju
cesta i mostova na tim područjima uloženo je 27 milijuna kuna. Po
gustoći cestovne mreže, i po njezinoj kvaliteti zaostajemo ne samo za
razvijenim zemljama (Austrija, Nizozemska), već i za nekim prijelaznim
zemljama.
Tijekom 1995. godine učinjena su znatna ulaganja u povećanje
sigurnosti zračnog i pomorskog prijevoza.
U prošloj godini, nakon "Oluje", mogao se konačno ostvariti projekt
popravka i povezivanja 400 kV (kilovoltnog) dalekovoda
Melina-Obrovac-Konjsko, kojim je, prvi put u povijesti Hrvatske, u
elektroenergetski sustav spojen sjever i jug Domovine. Nakon slamanja
kninskog odmetništva, Hrvatska je ponovno došla u posjed važnih
hidroelektrana (Peruča, Obrovac, Miljacka, Golubić i Krčić), s ukupno
instaliranim snagama jednakim najvećim elektroenergetskim objektima
s kojima raspolažemo. Treba spomenuti i to da je, nakon oslobođenja
okupiranih područja, ponovno elektrificirano 351 naselje, te da je
20.000 domaćinstava priključeno na elektroenergetsku mrežu.
Kada se govori o ukupnim gospodarskim prilikama u prošloj godini, od
najveće je važnosti bilo što je očuvana stabilnost kune, i
učinkovitost financijskog sustava u cjelini.
Međunarodne (devizne) pričuve, u Narodnoj banci Hrvatske, tijekom su
godine povećane za dodatnih 500 milijuna dolara i na kraju 1995.
godine iznose 1,9 milijardi dolara. Osim toga, operativna devizna
sredstva poslovnih banaka premašila su 1,2 milijarde dolara.
Znatno je porasla kunska, i pogotovo devizna, štednja domaćinstava.
Tijekom 1995. godine, nova devizna štednja povećana je čak za 54
posto, i dosegla je razinu od 1,7 milijardi dolara. U odnosu na konac
1993. godine, nova je devizna štednja utrostručena. Ti su podaci
najbolji pokazatelji rasta povjerenja građana u financijski sustav
svoje države.
Podsjetimo se da je zbog raspada bivše jugoslavenske države, oko tri
milijarde američkih dolara stare devizne štednje građana moralo biti
pretvoreno u javni dug. Do sada je obveza hrvatske države, odnosno
poslovnih banaka, po toj osnovi, prema građanima smanjena za više od
trećine.
U 1995. godini započela je nužna i dugo očekivana sanacija bankarskog
sustava. Pod kraj godine krenulo se i s preustrojstvom i sanacijom
velikih poduzeća-gubitaša. To su sve teški, ali nužni koraci na putu
osposobljavanja za tržišno gospodarstvo.
Samo je na taj način, pod uvjetima dugoročne stabilnosti, i
odgovarajuće zaštite vjerovnika, moguće ostvariti znatnije smanjenje
vrlo visokih kamatnih stopa, koje su danas objektivna zapreka
povećanju investicija, otvaranju novih radnih mjesta, ukratko bržem
razvitku.
U uvjetima preustrojstva broj nezaposlenih se nije povećavao, a
održan je i socijalni mir. Bez socijalnog mira, i društvenog
povjerenja, nije moguće ostvariti gospodarski napredak. No, nema
dvojbe da je potrebno ubrzati osposobljavanje banaka i za slobodno
tržište nesposobnih poduzeća.
U prošloj godini znatno su povećane prosječne mirovine i plaće, ali
su još daleko od toga da budu zadovoljavajuće.
Osnovni uzroci nepovoljnog socijalnog položaja umirovljenika jesu,
prije svega, u visokim izdacima za obranu i nužnu skrb za stradalnike
Domovinskog rata, u nepovoljnom odnosu broja aktivnih osiguranika
prema broju umirovljenika i ostalih korisnika (u deset godina taj se
odnos smanjio s 3 na samo 1,5), te u padu proizvodnje do kojeg je
došlo, kako zbog agresije na Hrvatsku, tako i zbog posljedica
naslijeđenog dugogodišnjeg kriznog stanja. Uzroci su također u dobnom
nesrazmjeru stanovništva, u financijskoj nedisciplini, a i u
neprimjerenom naslijeđenom mirovinskom sustavu.
Osim stanovitog porasta prosječnih mirovina, u zadnje dvije godine za
44 posto, a u zadnjoj godini za 24 posto (listopad 1995. prema
listopadu 1994. godine), umirovljenicima su omogućene i neke druge
olakšice, npr. u gradskom i željezničkom prometu. Bitnije poboljšanje
njihova položaja moguće je ostvariti samo trajnijim gospodarskim
rastom, ali je to potrebno učiniti i što hitnijim okončanjem započete
reforme ukupnog mirovinskog sustava.
Plaće zaposlenih također bilježe znatan rast. U listopadu 1995.
godine (u usporedbi s istim mjesecom prethodne godine) prosječne neto
plaće bile su više za 13 posto, a u usporedbi s listopadom 1993.
godine čak za 66 posto. Valja istaknuti da su, usprkos svim (ratnim)
poteškoćama, prosječne mjesečne neto plaće u Hrvatskoj među najvišima
od svih prijelaznih zemalja, iako su međunarodni uvjeti u tim zemljama
znatno povoljniji od naših. Na kraju 1995. godine prosječna mjesečna
neto plaća iznosila je 1.850 kuna, što je doduše nešto niže od
susjedne nam Slovenije, ali više od često isticane uspješne Češke,
Mađarske pa čak i tri puta više od Rumunjske, da ne spominjemo Srbiju,
odnosno Jugoslaviju.
Unatoč tome opća razina mirovina i plaća još je uvijek vrlo niska, i
za mnoge nedostatna za primjeren život. Socijalno ugroženim slojevima
nastojalo se pomoći koliko je to bilo moguće. Tako su u 1995. godini
izdaci za socijalnu skrb iz državnog proračuna u užem smislu (bez
obrazovanja, zdravstva i slično) povećani na 811 milijuna kuna, što
iznosi 0,9 posto bruto domaćeg proizvoda, pa smo u tome dosegli udio
gospodarski razvijene i socijalno svjesne Francuske.
No, bitnije poboljšanje položaja socijalno najugroženijih može se
ostvariti i racionalizacijom izdataka na tom području, što predmjeva
pomaganje samo onima kojima je najpotrebnije, i razumije se brzim i
trajnim gospodarskim napretkom.
Za postizanje gospodarskog boljitka nužno je pojačati urednost
plaćanja i poštivanje financijskih ugovora. To moraju postati temeljna
pravila ponašanja svih gospodarskih subjekata, počam od središnje
državne uprave, preko županijskih do gradskih i općinskih uprava, pa i
do svakog domaćinstva.
Zaštita vjerovnika mora se zakonski još uspješnije i određenije
utvrditi, te dosljedno i učinkovito primjenjivati. Samo na taj način
mogu se stvarati solidne osnove razvijenog, demokratskog tržišnog
gospodarstva.
Prijedlog Državnog proračuna za 1996. godinu, koji je Vlada uputila
Saboru, sadrži znatnu razvojnu odrednicu. Prema tom prijedlogu, dolazi
do većih promjena u strukturi rashoda. Kao prvo, ulaganja u razvoj će
se povećati za 62 posto u odnosu na prošlu godinu. Izlazak iz ratnih
okolnosti odražava se u činjenici da se ukupni vojni izdaci smanjuju
za 15 posto. Za program obnove izdvojit će se 162 posto više sredstava
nego 1995. godine. Time se ukupna ulaganja u tu namjenu povećavaju na
4,5 posto ukupnih proračunskih izdataka. Znatno se povećavaju, gotovo
sedam puta, i sredstva Hrvatske garancijske agencije, koje je temeljna
zadaća potpora osnivanju i razvitku malih i srednjih privatnih
poduzeća i obrtnika. Osim toga, znatno su povećana i sredstva za
ozdravljenje banaka. Za ulaganja u cestovnu infrastrukturu iz Državnog
proračuna se predviđa udvostručenje izdataka, na 1,3 milijarde kuna.
Prijedlog proračuna pripremljen je sa stanovišta potrebe osiguranja
štednje na svim područjima. Iz proračuna treba financirati samo
najnužnije, a do krajnosti zaoštriti potrebu maksimalne
racionalizacije na svim razinama državne uprave.
Za poticanje proizvodnje i zapošljavanja, nužno je smanjenje poreznih
opterećenja. Usprkos objektivno velikih potreba za proračunskim
sredstvima, već su donijete odluke o smanjenju nekih davanja. Tako je
stopa poreza na promet sa 20 posto smanjenja na 15 posto, a razmatraju
se i dalja rasterećenja gospodarstva. I to zbog toga što je sadašnji
udio javnih rashoda, u bruto domaćem proizvodu, koji iznosi više od 50
posto, suprotan potrebama rasta domaće štednje i investicija u svrhu
preustrojstva i tehnološke modernizacije gospodarstva.
Sve bi te mjere trebale pridonijeti smanjenju udjela sive ekonomije
koja je poprimila velike razmjere. Prema nekim prosudbama u sivoj
ekonomiji sudjeluje između 17 do 27 posto ukupnog stanovništva, a
ostvaruje se dodatnih 16 do 21 posto od zabilježenog bruto domaćeg
proizvoda. Zbog neregistriranja takve gospodarske djelatnosti, porezni
su prihodi manji za barem petinu, što znači da bi se za toliko mogao
smanjiti porezni teret urednim platišama, odnosno svim građanima!
Uloga države u gospodarskom razvitku ne može se odmijeniti, ali mora
biti pažljivo odmjerena. Njezina najvažnija zadaća mora biti u
odlučivanju o strateškim gospodarskim pitanjima kao što su: ulaganja u
infrastrukturu, obrazovanje i prekvalifikacija nezaposlenih, stvaranje
institucija za razvitak i istraživanja, zatim zaštita okoline, sustav
informacija o mogućnostima ulaganja, osiguranje što jednostavnijih,
poticajnih i stabilnih zakonskih okvira, te pravna sigurnost za
slobodno poduzetništvo i tržišnu utakmicu.
Hrvatski porezni sustav gotovo je u cijelosti reformiran prema
suvremenim načelima, a uskoro će (uvođenjem poreza na dodatnu
vrijednost i jedinstvenog računa države) biti završena glavnina
potrebnih reformi. Učinjeni su važni pomaci u vođenju suvremene
monetarne politike i nadzora nad financijskim institucijama. Koncem
1995. godine završeno je stvaranje pravnog okvira za razvitak
suvremenih financijskih tržišta, te za zaštitu tržišne utakmice.
Od posebne je važnosti poticanje ubrzane privatizacije i stvaranja
jasnih vlasničkih odnosa. U privatizaciji su, usprkos vrlo nepovoljnih
okolnosti, ostvareni znatni rezultati. Do konca 1995. godine postupak
pretvorbe vlasništva završen je u 2.560 poduzeća. Od tog broja 46
posto je potpuno privatizirano, 44 posto je u većinskom privatnom
vlasništvu, a samo 10 posto je pod većinskom kontrolom Hrvatskog fonda
za privatizaciju i mirovinskih fondova.
U pretvorbi je prodano dionica u vrijednosti 38 milijardi kuna.
Tijekom privatizacije ukupan broj dioničara se popeo na 600.000. U
prošloj godini uplaćene dividende u Hrvatski fond za privatizaciju
iznose 127 milijuna kuna.
Privatni je sektor postao okosnica hrvatskog gospodarstva. U njemu je
danas zaposleno više od 50 posto radne snage, a plaće su u prosjeku 30
do 40 posto više nego u državnom sektoru.
Za nastavak privatizacije nužno je slamati birokratske otpore bržoj
privatizaciji, sprečavati i kažnjavati nezakonite pretvorbe i provesti
denacionalizaciju na primjeren način.
Nadalje, valja stvoriti jasna pravila odnosa državnog i privatnog,
posebno kod velikih javnih i državnih poduzeća. Nedovoljno uređeni
vlasnički odnosi omogućavali su brojne nezakonite djelatnosti, i
formalno-pravno prikriveni kriminal.
Za brži razvitak potrebna je povećana domaća i inozemna štednja.
Naime, u posljednjih se je desetak godina udio domaće štednje, u bruto
domaćem proizvodu, smanjio s više od 20 posto na oko 5 posto. Stoga su
inozemna sredstva dobrodošla, ali mora se voditi računa da se ulažu u
razvojne projekte. Od posebne važnosti su izravna strana ulaganja, jer
ona sa sobom donose i uvođenje novih tehnologija.
Hrvatsko je gospodarstvo otvoreno. Hrvatska je prihvatila potpunu
konvertibilnost na računima tekućih plaćanja, a razmatra se uvođenje
konvertibilnosti i na kapitalnom računu bilance plaćanja. Moramo
pratiti suvremena kretanja, sve veću uzajamnost i međuovisnost
svjetskog gospodarstva, pri uključivanju u što veći broj međunarodnih
integracija i ugovora, valja čuvati gospodarsku i političku
suverenost. Posebno treba istaći potrebu što skorijeg pristupa
Svjetskoj trgovinskoj organizaciji.
Zbog sveukupnih političkih i gospodarskih uspjeha Hrvatska je
postigla izvrsne odnose s međunarodnim financijskim institucijama.
Upravo se vode pregovori s Međunarodnim monetarnim fondom o budućoj
trogodišnjoj suradnji, a uspješno se nastavlja suradnja s grupacijom
Svjetske banke. Za Europsku banku za obnovu i razvoj znakovito je, da
je svoju politiku preusmjerila od davanja kredita prema izravnim
ulaganjima.
U zadnje vrijeme s Europskom unijom razmjenjujemo više od 60 posto
našeg trgovinskog uvoza i izvoza, a samo u Italiju, koja je u 1995.
godini najveći vanjskotrgovinski partner, izvozimo 23 posto ukupnog
izvoza. Uskoro bi se udio razmjene s Europskom unijom mogao popeti i
na četiri petine ukupne trgovinske razmjene. Europa je naše prirodno
zaleđe i nužna usmjerenost Hrvatske. Za Hrvatsku je od najveće
strateške važnosti povezivanje, odnosno što jače uključivanje
gospodarstva u obnovu i razvitak Federacije hrvatsko-bošnjačke.
Prirodne spone tih dvaju područja, te očekivani veliki investicijski
ciklus u obnovi, zahtijevaju svestranu suradnju na gospodarskom
području svih subjekata gospodarskog života.
Zaključno, u ovom dijelu samo još nekoliko napomena o obnovi i
razvitku.
Obnova u ratu uništenih ili oštećenih naselja, gospodarskih i drugih
objekata, provođena je sustavno tijekom 1995. s ciljem povratka
prognanika i izbjeglica, i što brže uspostave normalnih životnih
uvjeta.
Tijekom prošle godine, obnovljeno je, ili je pred dovršenjem, obnova
više od pet tisuća najteže oštećenih stambenih jedinica na oslobođenim
područjima zapadne Slavonije. Nastavkom radova unutarnjega uređenja
objekata, do razine useljivosti, stvaraju se uvjeti za povratak u to
područje od 1. svibnja 1996. godine, oko 40.000 prognanika i
izbjeglica. Pod kraj 1995. godine, nakon "Oluje", provedene su
pripreme i započeta je obnova još oko 20.000 stambenih jedinica na
novooslobođenim područjima Banovine, Korduna, srednje i istočne Like,
sjeverne Dalmacije i dalmatinske Zagore.
Ovime će se stvoriti uvjeti za povratak još oko 70.000 prognanika i
izbjeglica.
Ukupna sredstva koje je Ministarstvo razvitka i obnove utrošilo, u
programe i poslove obnove, u 1995. godini iznose 540 milijuna kuna, a
u ovogodišnjem proračunu za tu je svrhu predviđeno milijardu i 580
milijuna kuna, što čini 4,5 posto ukupnih proračunskih izdataka.
Izvanredno velik pomak u zamisli provedbe obnove sadržan je u odluci
da će se u buduće cjelokupna obnova stambenog fonda, umjesto
kreditima, financirati bespovratnim sredstvima iz Državnog proračuna.
Ministarstvo razvitka i obnove završilo je u prošloj godini, i
uputilo Saboru na razmatranje, Nacionalni program demografskog
razvitka, koji sadrži temeljne postavke čitavog niza djelatnosti
nužnih za demografsku obnovu, u užem smislu, poticanjem povratka
hrvatskog iseljeništva, zaustavljanjem iseljavanja mladog, obrazovanog
i radno sposobnog stanovništva.
U programu su, uz općenitu strategiju prostornog i regionalnog
razvitka, sadržani i prijedlozi za oživljavanje raspučenih, posebice
seoskih područja, te ukupna strategija i poticajne mjere za povratak
prognanika i izbjeglica.
Uz spomenuti program, usko su vezani i Nacionalni program razvitka
otoka, te Zakon o područjima od posebnog interesa, koji su također
upućeni u saborsku raspravu. Time su stvorene stručne, i zakonske,
pretpostavke za odluke i provedbu čitavog niza gospodarskih i inih
poticajnih mjera za razvitak i svekoliko oživljavanje otočnih,
prigraničnih, brdsko-planinskih, i drugih demografski ispražnjenih
područja, kao dio ukupne strategije demografske obnove Hrvatske, u
okviru sveopćeg nacionalnog preporoda uspostavom samostalne hrvatske
države.
(Hina - nastavlja se) msj/dm bn
151408 MET jan 96
SKV: Svijet uz kavu
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijske burze porasle nakon Trumpovih poruka
HAK: Prometna nesreća na A7 u tunelu Škurinje I u smjeru Rupe
DHMZ: U drugom dijelu dana prestanak oborina i razvedravanje
Rijeka povećava potpore za novorođenu djecu
SVJETSKA TRŽIŠTA: Na Wall Streetu novi rekord S&P 500 indeksa
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rolls-Roys dobio vrijedan posao izrade nuklearnih reaktora za britanske podmornice
Zbog visokih cijena za petak najavljen bojkot trgovina