ZAGREB, 16. siječnja (Hina) - Odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu i Odbor za financije i državni proračun Zastupničkog doma hrvatskog Sabora na današnjoj su zajedničkoj sjednici temeljito raspravljali o prijedlogu državnog
proračuna za 1996., koji iznosi 35 milijarde kuna.
ZAGREB, 16. siječnja (Hina) - Odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu i
Odbor za financije i državni proračun Zastupničkog doma hrvatskog
Sabora na današnjoj su zajedničkoj sjednici temeljito raspravljali o
prijedlogu državnog proračuna za 1996., koji iznosi 35 milijarde kuna.
#L#
Kako je u uvodu obrazložio ministar financija Božo Prka, riječ je o
razvojnom proračunu, koji će osigurati rast brutodruštvenog proizvoda
sedam do osam posto i stabilnost kune, tj. neće biti inflatoran.
Ministar Prka najavio je i zadržavanje plaća na prosinačkoj razini, a
spomenuo je i izvješće Deutsche Bank koja Hrvatskoj od svih dvanaest
zemalja u srednjoj i istočnoj Europi predviđa najbolji gospodarski
napredak.
U podužoj je raspravi Ivan Milas (HDZ) istaknuo da su proračunski
prihodi od trošarina, osobito za naftne prerađevine, duhan i igre na
sreću, maleni te da što prije valja uvesti porez na dodanu vrijednost.
Na kraju se zapitao kako INA može emitirati bonove za gorivo, usuprot
saborskoj odluci.
Antun Kovačev (HDZ) upozorio je da proračunske stavke nisu dobro
razrađene pa je "vidljiv i nerazmjer između stavke za obnovu i obnovu
ratom oštećenoga gospodarstva". Prigovorivši i prijedlogu da se grade
nove zračne luke, upitao se je li to najisplativije i nije li
povezanost možda bolje rješavati hidrozrakoplovima. Zašto nema ni kune
za dovršetak obnove zračnih luka u Dubrovniku i Zadru, kazao je
Kovačev, predloživši da se za ceste i njihovu gradnju cijena goriva
poveća za 30 lipa.
Dr. Đuro Njavro je, zapitavši što je s podacima o prošlogodišnjem
proračunu i je li država u 1996. prenijela neke dugove, postavio
pitanje koncesija za autoceste, jer se, kako kaže, u proračunu govori
isključivo o državnim izdacima za te namjene.
Branko Levačić (HSLS) posebice se osvrnuo na gradnju cestovne mreže,
ističući da je, čini se, zapadnoj Europi bitan smjer Zagreb -
Slavonski Brod - Beograd, što je spremna i financirati. Za Hrvatsku je
prioritet cesta Goričan - Varaždin - Zagreb - Rijeka, a osobito je
značajno da je Madžarska dobila zajmove za gradnju pruge prema
Sloveniji i orijentaciju na koparsku luku, rekao je Levačić.
Slavko Vukšić (SBHS) zauzeo se za donošenje programa razvoja cijele
Hrvatske, ističući da je u proračunu premalo novca za razvoj sela i
poljoprivrede. Mr. Marinko Filipović (HSS) predložio je da ovo bude
prvo čitanje prijedloga proračuna te da se za prvo tromjesečje uvede
privremeni proračun.
Mr. Juraj Buzolić (HDZ) također se zauzeo za izradu strategije
razvoja hrvatskog društva, predloživši da Sabor prisili Vladu da
pokrene i stvori poštansku štedionicu od koje će država imati veliku
korist. Jer država, kazao je, ne mora biti loš gospodar, navevši
primjer HPT-a.
Martin Katičić (HDZ) posebice je govorio o poduzećima na oslobođenim
područjima, koja su opterećena bivšim dugovima. Ona ne mogu raditi bez
ljudi, a povratka nema ako se ne osposobi gospodarstvo, dodao je
Katičić, zamjerivši što nisu predviđene stavke za međunarodne granične
prijelaze prema BiH u Sisačko-moslavačkoj županiji te za
osposobljavanje unske pruge i obnovu 19 mostova. Bitno je da proračun
potiče proizvodnju, a predloženi proračun to ne čini dovoljno, dodao
je Katičić.
Odbor za financije i državni proračun nastavit će raspravu sutra
ujutro prije sjednice Zastupničkog doma, kad bi trebalo biti više
riječi o izvješću Državnog ureda za reviziju.
(Hina) db vkn
161815 MET jan 96