5. Zdravstvo
U protekloj godini uspješno su nastavljene započete reforme
zdravstvenog sustava. Prema uobičajenim kriterijima Svjetske
zdravstvene organizacije možemo biti vrlo zadovoljni procjenom
zdravstvenog stanja Pučanstva. Uz znatno manje sredstava (oko 40 posto
manje nego primjerice 1990. godine) i s povećanim troškovima zbog
posljedica jugokomunističke i srpske agresije, ukupni zdravstveni
pokazatelji nisu pogoršani, nego očuvani, a u nekim dijelovima i
popravljeni. Uz to, na mnogim područjima vrhunske medicine naši su
stručnjaci uvažavani u svijetu, a nerijetko su i u samom svjetskom
vrhu.
To je postignuto strogom kontrolom i financijskom disciplinom, tako
da zdravstvo više ne pravi gubitke, što je prije bila redovita praksa.
Financiranje je stabilizirano, redovito se isplaćuju plaće svim
zaposlenima u zdravstvu, uz redovitu opskrbu lijekovima,
laboratorijskim i potrošnim materijalom i bez većih nestašica.
Sustavno se obnavljaju agresijom porušeni zdravstveni objekti. U ovom
trenutku u punom su zamahu radovi na 36 gradilišta (bolnica, ambulanti
i domova zdravlja). Zastarjela i dotrajala oprema obnavlja se u kraćem
roku nego u proteklim desetljećima.
U projektu Svjetske banke i Hrvatskog zavoda za zdravstveno
osiguranje, predviđena je oprema, vrhunske tehnologije, za sve
županijske zdravstvene centre, i za najveći broj domova zdravlja. Tako
će u sljedećem dvogodišnjem razdoblju biti izmijenjeno više od 80
posto opreme u intenzivnim njegama, 70 posto radiološke opreme i 50
posto laboratorijske opreme.
Zbog svega toga, zadovoljna takvim radom, Svjetska banka je ove
godine u rekordnom vremenu, i uz pohvale, prihvatila za financiranje
projekt zdravstva u Hrvatskoj, nazvan "Croatian model", temeljem kojeg
je započelo preustrojstvo i poboljšanje rada u primarnoj zaštiti, te
opremanje bolnica vrhunskom tehnologijom.
Suvremena zdravstvena zaštita traži velika sredstva. Većinu lijekova,
aparatura i laboratorijskih potrepština moramo nabavljati iz
inozemstva po svjetskim cijenama. U tome su učinjene znatne uštede
uvođenjem sustava međunarodnog natječaja i odabira najpovoljnijeg
ponuđača.
Potrebno je, međutim, jasno kazati da se ukupna sredstva za
zdravstvenu potrošnju kreću oko 7,6 posto od bruto domaćeg proizvoda,
što je usporedivo s postocima zdravstvene potrošnje u razvijenim
zemljama. Prema tome, mi smo u Hrvatskoj, u okviru naših mogućnosti,
dali zdravstvenoj zaštiti jednako mjesto prvenstva kao i razvijene
zemlje. Ipak, zdravstvena potrošnja je po stanovniku znatno manja, od
one u razvijenim zemljama, jer je znatno manji i bruto domaći
proizvod. Zbog toga nije moguće sa sredstvima koja su na raspolaganju
pratiti sva dostignuća i razinu zdravstvene zaštite u razvijenim
zemljama svijeta za sve osiguranike. Država mora osigurati osnovnu
zdravstvenu zaštitu svima, ali i omogućiti prelijevanje osobne
potrošnje u zdravstvenu potrošnju otvaranjem dodatnih mogućnosti
osiguranja i daljim poticanjem privatne inicijative.
Stoga treba odlučno nastaviti dalje preustrojstvo zdravstva, u skladu
s već donesenim zakonom. Ove godine su osnovane: liječnička,
stomatološka, farmaceutska Komora, te Komora za medicinske
biokemičare. Osnovano je i Nacionalno vijeće za zdravstvo, a sve će to
doprinijeti i većem sudjelovanju struke u rješavanju svih problema.
Široke zakonske mogućnosti za otvaranje privatne prakse, već su do
sada dovele do otvaranja više od 1.600 privatnih ordinacija, te više
desetaka privatnih zdravstvenih ustanova. Tijekom prošle godine
stvorene su sve zakonske pretpostavke za početak privatizacije
primarne zdravstvene zaštite, izrađen je pravilnik po kojem će odmah
od početka 1996. godine početi privatizacija primarne zdravstvene
zaštite.
Zbog svega navedenog možemo biti zadovoljni s onim što smo u danim
okolnostima postigli. Zdravstvo će svakako dijeliti sudbinu ostalih
područja, te će se zajedno s ukupnim gospodarskim rastom i povećanjem
bruto domaćeg proizvoda, te uvođenjem dodatnih poticaja sučeljavanja i
promicanja kakvoće razvijati još brže i postajati sve učinkovitije.
6. Socijalna politika, zapošljavanje i položaj umirovljenika
Ukupan sustav socijalne sigurnosti, uz sve naslijeđene slabosti
prošlog režima, u čitavom proteklom razdoblju bio je opterećen, kako
zbrinjavanjem stotina tisuća prognanika i izbjeglica, tako i
posljedicama preobrazbe socijalističkog gospodarstva u sustav
slobodnog tržišta i poduzetništva. Samo tijekom prošle godine Hrvatska
je skrbila o 391.370 prognanika i izbjeglica, a još dodatnih 300.000
osoba dobivala je novčane i naturalne oblike socijalne pomoći.
Jedno od važnih postignuća u prošloj godini svakako je donošenje Zakona
o radu, stožernog zakona radi usklađivanja sustava s Ustavom. Po
svojem rješavanju odnosa zaposlenih i poslodavaca, po tumačenju
slobode udruživanja i slobode kolektivnog pregovaranja, Zakon o radu
je na razini zapadnoeuropske demokracije. Uvažavaju se poduzetničke
slobode i tržišno gospodarstvo, ali uz punu zaštitu ljudskih prava,
građanskih sloboda i načela solidarnosti.
Nije na odmet spomenuti da mnoge zemlje zbog nestabilnosti političkih
odnosa unutar parlamenata nisu uspjele snažnije pomaknuti pitanja s
područja rada i zapošljavanja. Zakon o radu koji je donešen uspostavom
svojevrsnog konsenzusa socijalnih partnera, predstavio je Hrvatsku u
Europi i u svijetu kao zemlju snažnog demokratskog razvitka.
Položaj umirovljenika danas je najteži socijalni problem Hrvatske.
Stoga je razumljivo da skrb za umirovljenike mora biti jedna od
najvažnijih zadaća socijalne politike u ovoj godini i u sljedećem
razdoblju. Nasuprot ukupnom broju zaposlenih u Republici Hrvatskoj,
kojih je 31. prosinca 1995. bilo 1.277.619, broj umirovljenika
iznosio je 865.769, a mjesečno povećanje njihovog broja iznosi oko
2.100 osoba.
To znači da na jednog umirovljenika dolazi svega 1,5 zaposlenih
osiguranih. Istodobno po statistici imamo relativno veliki broj
nezaposlenih na zavodima za zapošljavanje. Od 1. do 12. mjeseca 1995.
godine prosječno je evidentirano 239.255 nezaposlenih osoba.
Na osnovi Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju radnika,
najviša mirovina iznosi 2.946,00 kn, a minimalna mirovina radnika s
punim radnim stažom iznosi 867 kn.
Prosječna starosna mirovina iznosi 973 kn.
Korisnicima mirovina svih fondova isplaćuje se od 1. srpnja 1995.
dodatak na mirovinu u iznosu od 100 kn iz državnog Proračuna. Tako se
i u Prijedlogu proračuna za ovu godinu predviđa 1,1 milijarda kn za
dodatak uz mirovine, što jamačno treba uključiti kao povećanje
mirovina, i to više od 20 posto za najniže mirovine, (do 50 posto za
poljodjelce), do 3 posto za najviše mirovine, a za prosječnu mirovinu
to iznosi 12 posto.
Hrvatska vlada, očito nije mogla u ratnim okolnostima mnogo više
učiniti za poboljšanje mirovina. Kako su umirovljenici bili u
nepovoljnijem položaju od zaposlenog dijela pučanstva, i kod njih je
došla do punog izražaja snažna nacionalna svijest o nužnosti svih
oblika žrtve u ostvarenju nacionalne suverenosti.
No, u novim, mirnodopskim okolnostima država mora učiniti sve radi
osiguranja boljeg socijalnog standarda zaposlenih slojeva
stanovništva, a umirovljenika osobito.
Jedno od najvažnijih pitanja gospodarske i socijalne politike svakako
je uspostava novog sustava mirovinskog i invalidskog osiguranja jer
takav postojeći, nigdje u svijetu ne zadovoljava potrebe i ne počiva
na osnovama tržišnog gospodarstva. Dodatni izvor sredstava za
preobrazbu hrvatskog mirovinskog sustava mora biti kapital dobiven od
privatizacije. Osim toga nužno je uvođenje strogog reda i nadzora nad
ogromnim sredstvima u sustavu socijalnog zbrinjavanja građana.
Za postignuće svih ciljeva socijalne politike potrebna je temeljita
zakonodavna osnova, donošenje novih zakona s područja zapošljavanja,
zakona o socijalnoj skrbi i obiteljskim odnosima, u skladu s
gospodarskim mogućnostima zemlje i što istovjetnije s razvijenim
demokratskim društvima europskih zemalja.
7. Informiranje
Područje javnog informiranja još uvijek nije dostatno pravno uređeno
sukladno demokratskoj zbilji hrvatske države, i na pravnoj razini
država zapadnoeuropske civilizacije. Navlastito, nije usklađena
sloboda novinarskog djelovanja s nužnošću pravne zaštite građana kao
pojedinca, pravnih subjekata i državnih interesa. Na potrebu pravnog
uređenja tih odnosa ukazuju pojave neodgovorne uporabe demokratskih
prava koje jamči naš politički sustav. Za zloporabe demokratskih
načela iznošenjem neistina i kleveta, mora se snositi ne samo moralna,
već i pravna odgovornost.
U okviru još uvijek neprestanih pokušaja pritisaka za promjenu
demokratski izabrane hrvatske vlasti, kako od strane nekih
međunarodnih čimbenika, tako i određenih političkih krugova u
Hrvatskoj, tijekom prošle godine upućivane su kritike zbog njenog,
tobože, neslobodnog medijskog tržišta, sputanih novina i novinara, te
uniformirane i od vlasti strogo kontrolirane javne riječi.
Nasuprot takvim ocjenama stoji činjenica da je na medijskom tržištu
Hrvatske u prodaji 528 različitih novinskih naslova: 5 dnevnika, 29
tjednika, 30 polumjesečnih izdanja, 65 mjesečnih i 399 ostalih, koje
izdaju izdavači najvećim dijelom u privatnom vlasništvu. Prema
nepotpunim podacima, taj je broj i znatno veći - govori se o 702
naslova iz domaćih tiskara, te čak 736 inozemnih izdanja iz petnaestak
zemalja.
Dio tih publikacija nesklon je hrvatskoj samostalnosti, ili blizak
različitim protuhrvatskim strujama, što spomenute optužbe o takozvanoj
kontroli medija čini bespredmetnima i pokazuje njihovu pravu narav, u
službi dodatnog političkog pritiska na Hrvatsku, koji dolazi iz
tradicionalno nam nesklonih međunarodnih krugova.
Osim državne Hrvatske radio-televizije, u zemlji je 1995. djelovalo
jedanaest TV postaja i 92 radio-postaje, (tridesetak više nego 1994).
Na području elektronskih medija, u 1995. počelo je uvođenje dodjele
koncesija TV i radio postajama, čemu su i međunarodni čimbenici, poput
Vijeća Europe, i UNESCO-a, koji sustavno prate medije u RH, odali
priznanje.
(Hina - nastavlja se) msj/dm bn
151448 MET jan 96
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijske burze porasle nakon Trumpovih poruka
HAK: Prometna nesreća na A7 u tunelu Škurinje I u smjeru Rupe
DHMZ: U drugom dijelu dana prestanak oborina i razvedravanje
Rijeka povećava potpore za novorođenu djecu
SVJETSKA TRŽIŠTA: Na Wall Streetu novi rekord S&P 500 indeksa
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rolls-Roys dobio vrijedan posao izrade nuklearnih reaktora za britanske podmornice
Zbog visokih cijena za petak najavljen bojkot trgovina
Trump: Nisam siguran da bismo uopće išta trebali trošiti na NATO