Gospođe i gospodo saborski zastupnici!
III. VANJSKA POLITIKA I MEĐUNARODNI POLOŽAJ HRVATSKE
1. Odrednice hrvatske vanjske politike
U svom Izvješću hrvatskom dražvnom Saboru, na kraju 1994. godine, kao
osnovne zadaće hrvatske vanjske politike naznačio sam:
1. ostvarenje suverene vlasti hrvatske države na cijelom državnom
području, s tim da se ima na umu i strateška važnost razrješenja krize
u Bosni i Hercegovini;
2. promicanje dobrih odnosa i suradnje Hrvatske s onim zemljama koje
u svjetskoj i europskoj politici imaju najvažniju ulogu;
3. poticanje i unapređenje međunarodne suradnje, u skladu s načelima
Ujedinjenih naroda i Organizacije o europskoj sigurnosti i suradnji,
na ravnopravnim osnovama, ali uz čvrstu i dosljednu obranu vlastitih
nacionalno-državnih interesa; i
4. usmjerenje Hrvatske prema europskoj gospodarsko-sigurnosnoj
integraciji.
Sada, nakon godine dana, mogu se - jamačno - donijeti ocjene kako su
i u kojoj mjeri ostvarene te bitne zadaće hrvatske vanjske politike.
2. Ostvarenje suverene vlasti na državnom području
Početak prošle godine dočekali smo s mandatom UNPROFOR-a, koji je
neuspješno provodio tzv. Vance-ov plan prema kojem su na području
Hrvatske postojala 4 područja pod zaštitom UN.
Mirovne su snage svojim "neutralnim" i "nepristranim" odnosom prema
neprestanom protivljenju pobunjenih Srba za ponovno uspostavljanje
hrvatske vlasti, u stvari pomagale održanje okupacije.
S obzirom na to, da su takvo stanje pobunjeni Srbi koristili za sve
čvršće povezivanje tzv. srpske krajinske republike s "ostalim srpskim
zemljama", igrajući se države s predsjednikom, vladom, vojskom i
posebnom valutom - na početku 1995. donijeli smo odluku o otkazu
mandata mirovnih snaga. Na uporno zauzimanje međunarodnih čimbenika -
koji su se uplašili da bi to moglo dovesti do proširenja, pa i općeg
ratnog sukoba - pristali smo, nakon mog susreta i dogovora sa
potpredsjednikom SAD Al Gorom, na novi, promijenjeni mandat mirovnih
snaga pod imenom UNCRO (Rezolucija 981 Vijeća sigurnosti od 31. ožujka
1995. kojom je ukinut mandat UNPROFOR-u). Dobili smo čvrsta
uvjeravanja da će se tijekom novog, promijenjenog mandata ostvariti
mirna reintegracija.
Međutim, ni UNCRO snage nisu bile sposobne provesti reintegraciju
okupiranih područja u cjelokupni državni sustav Hrvatske, jer su
pobunjeni Srbi i dalje izigravali oživotvorenje rezolucija Vijeća
sigurnosti, i konkretne dogovore o prekidu vatre i o postupnoj
reintegraciji uspostavom gospodarskih i prometnih veza. Nakon što se
očitovalo da srpski pobunjenici ne pristaju na mirnu reintegraciju,
donio sam odluku da se vojno-redarstvenim pothvatom onemogući
terorističko ometanje prometa i uvede pravni poredak na dotad
okupirano područje zapadne Slavonije.
Velike ratne pobjede Hrvatske vojske promijenile su strateške
odnose, i omogućile mirovnu inicijativu država tzv. Kontaktne skupine
pod vodstvom SAD. Hrvatske pobjede konačno su srušile mit o srpskoj
vojnoj snazi i premoći, mit u koji su vjerovali ne samo Srbi, nego i
veliki dio zapadnih vojnih stručnjaka i političara.
Tim smo pobjedama osigurali strateške interese, štoviše i samu
budućnost samostalne i suverene hrvatske države, jer više ne može biti
ugrožena iz samog njezina središta. Učvrstili smo međunarodni položaj
Hrvatske, postigavši da ona postane, kao glavna regionalna sila,
strateški partner Sjedinjenih Američkih Država na ovom prostoru, i
nezamjenjiv čimbenik u stvaranju novog međunarodnog poretka u ovom
dijelu Europe.
3. Okončanje krize u Bosni i Hercegovini
Od početka agresije, na Hrvatsku i BiH, bilo je očito da je kriza u
BiH jedna od najzamršenijih kriza u današnjem svijetu, zbog dubokih
uzroka civilizacijsko-vjerskih, kulturnih i nacionalnih ili političkih
suprotnosti, uvjetovanih ne samo nasljeđem povijesti. Na osnovi tih
spoznaja osobno sam još na početku 1993. predlagao da se SAD odlučnije
uključe u rješavanje te krize i da jedino NATO, kao vjerodostojna
vojna sila, može osigurati mir, koji treba i nametnuti onima koji ne
prihvate političko rješenje. No, tek su promijenjenom strateškom
situacijom, do koje je došlo nakon hrvatskih vojnih uspjeha, stvorene
pretpostavke za mirovnu inicijativu država Kontaktne skupine - SAD,
Njemačke, Francuske, Velike Britanije i Rusije - pod vodstvom SAD,
štoćereći i pretpostavke za postizanje daytonskih sporazuma te za
njihovo potpisivanje u Parizu.
Nakon "Oluje" Hrvatska je sa svojim snagama bila u mogućnosti da
nastavi operacije za oslobađanje Banja Luke i hrvatskog Podunavlja.
To, međutim, međunarodni čimbenici nisu htjeli prihvatiti, zbog
procjena da bi novih 300.000 - 500.000 izbjeglica, iz tih područja,
neizbježno dovelo do izravnog uključivanja Jugoslavije u sukob, i tako
do opasnosti proširivanja rata, što bi onemogućilo započete mirovne
napore.
Pošto smo dobili čvrsta jamstva za mirno vraćanje okupiranih
područja, na konferenciji u Daytonu Hrvatska je bila najuvaženiji
konstruktivni čimbenik.
Uspješan završetak te konferencije značio je kraj rata, dolazak mira
i početak stvaranja novog međunarodnog poretka na ovom području.
Sporazumom u Daytonu dogovoreno je ustavno uređenje BiH, po kojem ona
ostaje ili postaje složena država - pod nazivom Bosna i Hercegovina -
koju čine dva ravnopravna entiteta, Federacija BiH i Srpska Republika.
Zajamčena je ravnopravnost hrvatskog naroda, kao konstitutivnog
naroda u Bosni i Hercegovini i u Federaciji bošnjačko-hrvatskoj. Da
međunarodni čimbenici u svojoj zamisli stvaranja mira, i novog poretka
na ovom prostoru, pridaju posebnu važnost Federaciji, svjedoči
činjenica da je Sporazum o oživotvorenju Federacije BiH, koji su
potpisali predstavnici hrvatskog i bošnjačko-muslimanskog naroda,
ovjerovljen potpisima svjedočenja predstavnika SAD, Europske unije i
Njemačke. Sporazum su potpisali: Alija Izetbegović, predsjednik
Predsjedništva Republike Bosne i Hercegovine; Krešimir Zubak,
predsjednik Federacije Bosne i Hercegovine; dr. Haris Silajdžić,
predsjednik Vlade Bosne i Hercegovine; Jadranko Prlić, dopredsjednik
Vlade Bosne i Hercegovine; Predsjednik Hrvatske, uz tekst:
"Predsjednik Republike Hrvatske podržava odredbu ovog sporazuma i
pomagat će u njegovoj punoj primjeni".
Ističući tu činjenicu, ne smijemo, međutim, zaboraviti da o
budućnosti BiH, i uopće čitavog prostora bivše Jugoslavije, očito ima
različitih primisli. O njihovu postojanju očito svjedoči i jedno
usputno pismo, koje su u Daytonu trebali potpisati Izetbegović i
Milošević, uz daytonski sporazum u kojem se predlaže, među inima,
razmatranje carinske unije između BiH i sadašnje Jugoslavije.
Kao dodatak Sporazuma o Federaciji, potpisan je i Prijelazni statut
Mostara, prema kojemu će Mostar biti jedinstven grad s nekoliko
općina. Također su potpisani sporazumi, o povratku hrvatskih i
bošnjačko-muslimanskih izbjeglica, u pojedine gradove u Federaciji, te
muslimanskih izbjeglica s područja Velike Kladuše i Cazina, koji su
(njih oko 30.000) izbjegli u Hrvatsku pred muslimanskom vlašću, nakon
slamanja srpske opsade Bihaća.
U svezi s ovim sporazumom, treba spomenuti da su te izbjeglice
pristale samo dijelom na povratak, tek kad je s vladom predsjednika
Izetbegovića dogovoreno da im se zajamči sigurnost prisutnošću
posebnog hrvatsko-tursko-sarajevskog redarstvenog odreda.
Opstojnost i ravnopravnost hrvatskog naroda u Federaciji BiH, na
osnovi njegove trajne povezanosti s Hrvatskom, osigurana je Sporazumom
o uspostavi Zajedničkog vijeća za suradnju Republike Hrvatske s Bosnom
i Hercegovinom i Federacijom bošnjačko-hrvatskom. Taj su sporazum u
Daytonu pripremili, a u Parizu potpisali Predsjednik Republike
Hrvatske, predsjednik Predsjedništva Bosne i Hercegovine Alija
Izetbegović i predsjednik Federacije Krešimir Zubak.
Zajedničko vijeće bavit će se: poticanjem, strateškim planiranjem i
usklađivanjem suradnje na svim područjima gospodarskog, kulturnog i
znanstvenog života, usklađivanjem vanjske i obrambene politike, te
svim pitanjima od obostranog interesa.
Zajedničko vijeće ima četrnaest članova s tim da je predsjednik
Vijeća Predsjednik Hrvatske, a potpredsjednik Predsjednik
Predsjedništva BiH.
Sporazum o rješenju krize u Bosni i Hercegovini postignut je pod
vodstvom SAD, uz sudjelovanje ostalih država tzv. Kontaktne skupine:
Njemačke, Francuske, Velike Britanije i Rusije. Tim glavnim
međunarodnim čimbenicima bilo je najvažnije postići mirno rješenje
krize, trajanje koje bi moglo dovesti inače ne samo do još većih
ratnih strahota, nego do proširenja sukoba, s možebitnim
civilizacijskim posljedicama.
U rješavanju bosanske krize, glavni međunarodni čimbenici polazili su
od stanja nastalog četverogodišnjim ratom, s tim da se ono, u
razgraničenju između Federacije i Srpske Republike, uobliči prema
ranije predviđenoj osnovi 51:49 posto, bez obzira što je faktično
stanje nakon naših uspjeha bilo 54 posto, skoro 55 posto u korist
Federacije.
Da bi se to postiglo, hrvatska delegacija morala je pristati na
odstupanje područja Mrkonjić Grad - Šipovo, ali joj je za uzvrat srpska
strana na naše uporno zahtijevanje morala ustupiti područje Odžaka u
Bosanskoj Posavini.
Prema tome, Hrvatska nije izgubila Bosansku Posavinu u Daytonu, već
ju je dijelom vratila, na podlozi svojih pobjeda i svoje politike.
Bosansku Posavinu izgubila je Republika Bosna i Hercegovina u ratu,
usprkos tomu što smo za njezinu obranu slali i postrojbe Hrvatske
vojske, za što smo bili tada optuživani pred svijetom kao agresori.
Uz izravnu hrvatsku pomoć održalo se jedino područje Orašja, ali
unatoč izravnog sudjelovanja Hrvatske vojske i zapovjedi za obranu,
pao je Bosanski Brod, zbog čega sam imenovao dvije komisije (listopad
1992.).
Uzroci gubitka tog područja bili su u nesrazmjeru snaga, ali i zbog
izbjeglištva posavskog pučanstva u Slavoniju, te zbog velikog
stradanja slavonskih gradova i velikih žrtava koje smo imali zbog rata
u Posavini. (Samo kroz bolnicu u Slavonskom Brodu prošlo je više od
sedam tisuća ranjenih u Bosanskoj Posavini.)
Svojim udjelom u ratu u Bosni i Hercegovini, Hrvatska je u najvećoj
mogućoj mjeri zaštitila tamošnji hrvatski narod, pružila pomoć
bošnjačko-muslimanskom narodu, a vojnim pobjedama u zapadnoj Bosni i
Sporazumom o Federaciji osigurala i strateške interese hrvatske države.
U cjelini, ulogu Hrvatske u mirovnom procesu pozitivno je ocijenila
čitava svjetska javnost, a većina političara i ozbiljnih svjetskih
komentatora ocjenjuju da je iz rata i iz mirovnih pregovora jedino
Hrvatska izašla kao stvarni, veliki, pobjednik.
Unatoč tome, takav ishod glede Bosanske Posavine bolan je za cijeli
hrvatski narod, a posebno je težak Hrvatima iz tog područja. Koliko god
treba s njima suosjećati, toliko treba razumjeti nužnost prihvaćanja
daytonskog sporazuma, jer je on u interesu hrvatskog naroda u cjelini.
Izostanak područja, koje je izgubljeno ratom, bit će nadoknađeno
područjem koje je hrvatski narod dobio u zapadnoj Bosni, gdje će - kao
i u zapadnoj i istočnoj Slavoniji - Hrvati iz Posavine moći naći novi
miran i siguran dom, ako se ne stvore uvjeti za povratak.
(Hina - nastavlja se) msj/db bn
151250 MET jan 96
AO: Zverev u finalu, predaja Đokovića
Trump potpisao uredbu o deklasificiranju dosjea o ubojstvima Kennedyja i Kinga
SKV: Svijet uz kavu
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijske burze porasle nakon Trumpovih poruka
HAK: Prometna nesreća na A7 u tunelu Škurinje I u smjeru Rupe
DHMZ: U drugom dijelu dana prestanak oborina i razvedravanje
Rijeka povećava potpore za novorođenu djecu
SVJETSKA TRŽIŠTA: Na Wall Streetu novi rekord S&P 500 indeksa
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati