FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

VJESNIK: POKUŠAJ PRITISKA NA ZAGREB

ZAGREB, 10. siječnja (Hina) - O najnovijoj Predsjedničkoj izjavi Vijeća sigurnosti o Hrvatskoj, piše Aleksandar Milošević. Nazvavši ovu izjavu jednim od "najoštrijih dokumenata usmjeren prema Hrvatskoj od proglašenja njezine neovisnosti, Milošević podsjeća kako je ona temeljena na izvješću galvnog tajnika Boutrosa Ghalija o stanju ljudskih prava i građanskih sloboda u Hrvatskoj nakon završetka 'Oluje', a potom izdvaja pojedine dijelove izjave i piše: "Ako se pozorno analizira sadržaj Predsjedničke izjave, onda će se vidjeti da ona u velikoj mjeri govori o činjenicama o kojima se službena Hrvatska već očitovala, zauzela stajalište i pokrenula mehanizme za rješavanje tih pitanja".
ZAGREB, 10. siječnja (Hina) - O najnovijoj Predsjedničkoj izjavi Vijeća sigurnosti o Hrvatskoj, piše Aleksandar Milošević. Nazvavši ovu izjavu jednim od "najoštrijih dokumenata usmjeren prema Hrvatskoj od proglašenja njezine neovisnosti, Milošević podsjeća kako je ona temeljena na izvješću galvnog tajnika Boutrosa Ghalija o stanju ljudskih prava i građanskih sloboda u Hrvatskoj nakon završetka 'Oluje', a potom izdvaja pojedine dijelove izjave i piše: "Ako se pozorno analizira sadržaj Predsjedničke izjave, onda će se vidjeti da ona u velikoj mjeri govori o činjenicama o kojima se službena Hrvatska već očitovala, zauzela stajalište i pokrenula mehanizme za rješavanje tih pitanja". #L# U nastavku 'Analize', Milošević ukazuje na neke bitne činjenice vezane uz tu izjavu i piše: "Sigurno da vrijeme donošenja ove Predsjedničke izjave nije slučajno odabrano. Poznato je također da je dio članica Vijeća sigurnosti ustrajavao na zahtjevu da se umjesto Predsjedničke izjave usvoji i rezolucija koja ima daleko veću političku težinu. Da se to dogodilo Hrvatska bi se našla na istoj razini s t.zv. SR Jugoslavijom. No, dio zemalja članica Vijeća sigurnosti, dobro upoznat sa stvarnim stanjem u Hrvatskoj, uspio je spriječiti donošenje rezolucije ali je očito iz razloga političke taktike morao pristati na Predsjedničku izjavu. Ovaj dokument nije slučajno donesen neposredno pred odlazak ministra Granića u Beograd; on je pravim idejnim tvorcima trebao poslužiti kao dodatni pritisak na Hrvatsku i slabljenje njezinih pozicija u pregovorima s Beogradom. Drugi razlog zbog kojeg je na Hrvatsku učinjen pritisak leži u njezinu čvrstom stavu da broj mirovnih snaga u hravtskom Podunavlju ne može iznositi više od pet tisuća, kao i u jasnim zahtjevima Zagreba za čvrstim rokovima izvršenja Temeljnog sporazuma potpisanog u Erdutu i Zagrebu. (...) Treći cilj pritiska na Hrvatsku odnosi se na jačanje napetosti u Mostaru. Nije tajna da dio političkih čimbenika u Vijeću sigurnosti hrvatsku stranu, a time i Zagreb, smatra odgovornim za nastalu krizu u tom predjelu BiH. Ovakav pritisak pokušava se, ne slučajno, u trenutku u kojem je Vijeće za suradnju Hrvatske i BiH donijelo prve konkretne odluke. Takvom brzopletom politikom dijela članica Vijeća sigurnosti može se dovesti u pitanje cjelokupna suradnja Zagreba i Sarajeva i otvoriti Pandorina kutija s nesagledivim posljedicama. Ako su se neki politički potencijali Boutrosa Ghalija u odnosu na Hrvatsku mogli tumačiti i njegovom nedovoljnom upućenosti, nakon njegova posljednjeg izvješća, na temelju kojeg je usvojena i Predsjednička izjava Vijeća sigurnosti, može se bez ustezanja reći da se radi o svjesnoj politici. Glavni tajnik očito ne može prihvatiti činjenicu hrvatske samostalnosti i opstojnosti kao međunarodnog pravnog subjekta. No, pojačani pritisci na Zagreb mogli bi se poput bumeranga vratiti na East River. Naravno, u svojoj vanjskoj politici Hrvatska će uvijek voditi računa o međunarodnom okruženju i odnosima snaga u svijetu, ali samo do one crte koja ne ugrožava njezine državne i nacionalne interese. Međutim, Predsjednička izjava usvojena u ponedjeljak, dokument je, koji, osim što polazi od pogrešno ocijenjenih i utvrđenih činjenica, grubo zadire u neotuđiva prava svake države da se legalnim zakonskim mjerama zaštiti i regulira odnose unutar svojih međunarodno priznatih granica. Nastavak pritiska na Zagreb dovest će na unutarnjem političkom planu do homogenizacije svih političkih čimbenika kada se ocijeni da su državni i nacionalni interesi dovedeni u pitanje. Svojim zakonima koji reguliraju ljudska prava i prava etničkih i nacionalnih manjina, Hrvatska je poštivala najviše međunarodne standarde i tražiti da se ide preko toga, znači zahtijevati da se odrekne dijela državnog i nacionalnog suvereniteta. Treba vjerovati da će pritisci na Hrvatsku popustiti kada se shvati da takva politika ne daje nikakva rezultata. Uostalom, Zagreb je i do sada pokazivao strpljivost i kooperativnost, ali do mjere koja nije značila odustajanje od povijesnih prava na suverenost i slobodu. Vijeće sigurnosti, odnosno one njegove članice koje se zanose idejom da će političkim pritiscima slomiti odlučnost Hrvatske da nastavi s učvršćivanjem države, ali i jačanjem prava svih građana na slobodu, morat će što prije promjeniti politiku. Pritisci ne daju nikada željene rezultate, a Hrvatska je to u svojoj kratkoj povijesti pokazala", zaključuje Milošević. U članku pod naslovom "Presudna je (ne)nazočnost srpskog pučanstva", Goranka Jureško također piše o Predsjedničkoj izjavi VS-a, posebice o dijelu u kojem Vijeće sigurnosti 'poziva hrvatsku Vladu da opozove odluku o suspendiranju nekoliko članaka Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama te pravima manjina". Objasnivši kako je, naime, riječ o tome da je u rujnu prošle godine Sabor prihvatio Ustavni zakon o privremenom neprimjenjivanju pojedinih odredbi Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj, a "razlog je neosporno drukčija etnička slika na oslobođenim područjima tijekom akcija 'Bljesak' i 'Oluja' nakon kojih je velik broj osoba srpske nacionalnosti napustio Hrvatsku pa se time promijenila i etnička slika tih područja, novinarka napominje: "Taj je Ustavni zakon privremeno suspendirao neke odredbe postojećeg zakona do novog popisa pučanstva određenog za travanj ove godine. Njime se ne krše ljudska prava niti prava etničkih i nacionalnih manjina pa bi se ovaj dio Predsjedničke izjave mogao tumačiti kao izravno miješanje u unutarnje stvari Hrvatske. Naime", objašnjava novinarka, "dokaže li popis stanovništva da je osnivanje kotareva moguće i da neke od nacionalnih manjina ima više od osam posto u tom će se slučaju aktivirati spomenuti Ustavni zakon". Novinarka još dodaje: "Činjenica je da se Ustavnim zakonom o privremenom primjenjivanju pojedinih odredbi Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih manjina odgađa primjena odredbe članka 13. po kojemu kotarevi u kojima su pripadnici etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u većini, imaju poseban položaj koji se uređuje statutom u skladu s ovim Zakonom. Kako je sasvim sigurno da u bivšim kotarevima Knin i Glina više nema većinskog srpskog pučanstva to je jasno da se u ovom trenutku ne može primijeniti niti ova odredba Zakona, a prava situacija znat će se doista tek po popisu stanovništva. (...) Zbog toga nije baš jasna namjera Vijeća sigurnosti UN-a odnosno barem taj dio Predsjedničke izjave kao ni razlog zbog kojeg je uopće izrečena", zaključuje novinarka. (Hina) dp mć 100743 MET jan 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙