ZAGREB, 18. prosinca (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman obratio se danas Poslanicom Hrvatskom državnom saboru, u prigodi promjene Ustava RH i obilježavanja sedme obljetnice proglašenja Ustava Republike
Hrvatske.
ZAGREB, 18. prosinca (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske dr.
Franjo Tuđman obratio se danas Poslanicom Hrvatskom državnom
saboru, u prigodi promjene Ustava RH i obilježavanja sedme
obljetnice proglašenja Ustava Republike Hrvatske.#L#
Poslanicu predsjednika Tuđmana objavljujemo u cijelosti.
Štovani predsjedniče Hrvatskoga državnog sabora,
Štovana predsjednice Županijskog doma,
Dame i gospodo, zastupnici oba Doma Hrvatskoga državnog sabora,
Štovani članovi hrvatske Vlade, i svi predstavnici izvršne i
sudbene vlasti,
Cijenjeni gosti, uzvanici i svi nazočnici!
Kada smo, u ove dane, prije sedam godina donijeli Ustav Republike
Hrvatske, bio je to događaj od jedinstvenoga povijesnog značenja.
Njegovim proglašenjem objavili smo svijetu, na najviši mogući
demokratski način — Ustavom, da je hrvatski narod, na osnovi
međunarodno priznatog prava na samoodređenje, odlučio ostvariti
svoju samostalnu i suverenu državu.
Međutim, Hrvatska tada, ni u političko-pravnom, ni u političko-
stvarnom smislu, nije još bila, niti je mogla biti, potpuno
samostalna i suverena.
U političko-pravnom smislu, Hrvatska je tada bila sastavni dio
jugoslavenske državne zajednice — SFRJ — vezana ne samo njezinim
ustavnim okvirima, već i međunarodnim poretkom, u kojem je održanju
Jugoslavije pridavana osobita važnost, s obzirom na njezin
geografski položaj i "multinacionalni" sastav.
U političko-stvarnom smislu, čitava Hrvatska bila je zaposjednuta
snagama Jugoslavenske armije (postrojbama kopnene vojske,
zrakoplovstva i mornarice), a k tomu JNA je imala izrazitu
naklonost vanjskih čimbenika.
Da je božićni Ustav iz 1990. godine nastao u prijelomnom, ali i
prijelaznom trenutku raskida s bivšim jugoslavenskim i
komunističko-socijalističkim sustavom, očito je i iz činjenice, da
ga je donio "Sabor Republike Hrvatske na sjednici Vijeća udruženog
rada, Vijeća općina i Društveno-političkog vijeća". Taj Sabor
radio je u sastavu koji je bio biran po prijašnjem Ustavu
Socijalističke Republike Hrvatske, koji smo prije toga — u ljetu te
godine — tek nešto izmijenili amandmanima.
Kao što je nekada izraelski narod — po riječima Mojsija — svoj
Zavjet s Gospodom učinio u strahotnim danima izbavljenja iz
egipatskog ropstva, tako je i hrvatski narod iznjedrio svoj Ustav
na tegobnu putu izbavljenja iz jugoslavenskoga i komunističkog
jarma, kao sveti zavjet svoje slobode i državne nezavisnosti.
Unatoč svim ograničenjima, uvjetovanim takvim unutarnjim i
međunarodnim okolnostima, u kojima su svi čimbenici, izvan
hrvatskog naroda, bili usmjereni na sprečavanje rađanja samostalne
Hrvatske, Ustav — što smo ga donijeli — bio je izraz nepokolebljive
odlučnosti hrvatskoga naroda da ostvari svoju državnu suverenost.
Taj Ustav bio je također uvjerljivo svjedočanstvo političke
zrelosti i odlučnoga demokratskog opredjeljenja hrvatskoga naroda
na početku puta svoje nezavisnosti.
Ustav današnje samostalne i suverene Hrvatske donijeli smo, a sada
još i domislili, na bogatim vlastitim pravnim tradicijama, ali i na
demokratskim stečevinama suvremena svijeta.
Održavajući svoju nacionalnu i državnu samobitnost, od
srednjovjekovne samostalnosti hrvatskih kneževina i hrvatskog
kraljevstva, a zatim, makar i u skučenim okvirima, u
višenacionalnim državnim zajednicama, hrvatski je narod čuvao i
razvijao, trajno i postojano, pravne osnove svoga života i
društveno-državnog uređenja.
Pravna misao i zbilja u hrvatskim zemljama, od srednjovjekovlja i
feudalizma, do najnovijeg doba, bila je, i razvijala se, na razini
drugih europskih zemalja.
Unatoč svim povijesnim nedaćama, hrvatsko državno i privatno
pravo, bili su utemeljeni na istim civilizacijskim vrednotama i
načelima kao i u drugim srednjoeuropskim državama i državama
europskog sredozemlja.
Pri tom, hrvatsko pravo, i hrvatska državnopravna i politička
misao, nikad nisu kaskali za europskim rješenjima, niti su tek
preuzimali već oblikovane pravne i državno-političke zasade i
običaje. Naprotiv. Razvijena pravna misao bila je jedan od
temeljnih čimbenika u borbi za očuvanje nacionalne samobitnosti i
opstojnosti hrvatskog suvereniteta i državnosti. Ona je svojim
postojanjem i naporima doprinosila pozitivnom djelovanju
hrvatskih predstavnika na pravnom, državno-političkom i ustavnom
području, u takvim višenacionalnim zajednicama kakve su bile
Habsburška Monarhija i bivša Jugoslavija. Zbog tih razloga
hrvatska pravna misao imala je odjeka i u širim europskim
okvirima.
U ovoj prigodi navest ću samo neke primjere koji dovoljno
uvjerljivo svjedoče u prilog ove ocjene.
O međunarodnim, državno-pravnim odnosima Hrvatske sa svijetom
postoje svjedočanstva o odnosima hrvatskih vladara, od sedmog do
dvanaestog stoljeća, sa Svetom Stolicom, kao tadašnjim vrhovnim
međunarodnim autoritetom. U kasnija doba, razvitak hrvatskog prava
i zbilje dijeli sudbinu osvajanja, podvajanja i napora za ponovno
sjedinjavanje hrvatskih zemalja, sve do današnjih dana.
Usprkos tome, a dijelom i baš zbog toga, u Hrvatskoj smo imali
tradiciju unutrašnjeg prava, na najširim, pa i najvišim,
osnovama.
U hrvatskim primorskim područjima (od Dubrovačke Republike i
Dalmacije do Istre), imali smo sustav samoupravno donijetih
statuta, a u unutrašnjim hrvatskim dijelovima imali smo sustav
sloboština, što su ih dodjeljivali vladari, herceg, ban ili kralj.
U velikom broju hrvatskih srednjovjekovnih statuta, koji su
zakonodavno uređivali čitav upravni život pojedinih gradova i
općina, najpoznatiji su:
Vinodolski zakonik (1288.g.), Dubrovački statut (1272.g.),
Korčulanski statut (najstariji od svih sačuvanih statuta),
Istarski-porečki (1363.g.), Krčki (1388.g.) i Poljički statut
(1440.g.).
No, da bi se vidjelo, da je riječ o razvijenom sustavu lokalne
uprave, valja spomenuti da su slične statute imali i gotovo svi
drugi gradovi na hrvatskim područjima: ŠSkradinski (XIII.st.),
Brački (1305.), Zadarski (1305.), Lastovski (1310.), Splitski
(1312.), Rapski (1328.), Hvarski (1331.), Mljetski (1345.),
Senjski (1388.), Šibenski (XIV.st.), Kastavski (1400.), Paški
(XV.st.), Novigradski (1402.g.), Bujski, Dvigradski (1413.),
Puljski (1431.), Buzetski (1435. i 1575.), Plominski (1438.),
Cresko-osorski (1441.), Balski (1467.), Zakon Kaštela Mošćenic
(1470.), Motovunski statut (1507.), Veprinački zakon (1507.),
Umaški statut (1528.), Riječki (1530.), Rovinjski (1531.),
Oprtaljski (1533.), Grožnjanski (1558.), Trsatski (1640.).Ć
Povelje o upravnim povlasticama, ili sloboštinama, gradova u
unutrašnjosti Hrvatske poznate su od XIII.st. (Varaždin 1220.g.,
Petrinja 1240., Zagreb 1242., Križevci 1252., Jastrebarsko 1257.,
Bihać 1289.g.), a sticane su i kasnije (u Jajcu u kome od kraja
XIV.st. vlada Hrvoje Vukčić Hrvatinić, i u kome je okrunjen, 1461.,
i pogubljen, 1463., posljednji bosanski kralj Stjepan Tomašević,
hrvatsko-ugarski kralj Matija Korvin uspostavlja 1463. Jajačku
banovinu, nakon što su to područje hrvatsko-ugarske snage
oslobodile od Turaka; Osijek ima vlastitu gradsku povelju od 1698.,
a 1809. dobio je status slobodnoga kraljevskog grada. ).
Ti podaci govore da je u hrvatskim područjima — i prije nego u mnogim
zapadnoeuropskim državama — postojao, odnosno postupno oblikovan
cjelovit sustav izvornoga, javnog i privatnog prava. Postojanje
takvog sustava nedvojbeno svjedoči o vlastitom pravnom izrazu,
koji je očito bio ne samo sastavni dio nego i doprinos razvitku
europskih kontinentalnih, tzv. rimsko-germanskih pravnih
tradicija.
Hrvatski je narod čuvao i njegovao — tijekom čitave svoje povijesti
— također, i osobito, i parlamentarne tradicije. Štoviše. U
okolnostima sveza, u okviru personalne, a zatim i stvarne, unije
najprije s Ugarskom, a potom i u habsburškoj i jugoslavenskoj
zajednici, ustrajno održavanje tih tradicija osnova su da se, u ime
i pozivom na Hrvatski Sabor, donose odluke i brane hrvatska
nacionalno-državna opstojnost i prava.
Primjeri su brojni, i od osobitog povijesnog značenja.
Na Cetinskom saboru 1526./7. hrvatski velikaši, nakon pogibije
hrvatsko-ugarskog kralja Ludovika II. na Mohaču, izabiru
Ferdinanda Habsburškog za hrvatskog kralja.
U Habsburškoj Monarhiji, hrvatski ban Ivan Erdödy, na zasjedanju
zajedničkog Sabora u Budimu 1790., izgovorio je — u ime hrvatskoga
parlamentarnog izaslanstva — glasovitu: "Regnum regno non
praescribit leges". Time je odlučno stavio do znanja da Hrvatski
sabor priznaje samo zajedničkog kralja, a ne i nadvlast tuđeg
sabora.
Revolucionarne 1848., u Zahtjevanjima naroda, sa skupštine u
Zagrebu, zahtijeva se "svakoljetni državni sabor" Trojedne
Kraljevine Dalmacije, Hrvatske i Slavonije. (Jelačić ga i saziva,
ali ne dolazi do sjedinjenja banske i dalmatinske Hrvatske).
Jedan od istaknutih hrvatskih preporoditelja Bogoslav Šulek, u
svojoj knjizi "Hrvatski Ustav ili Konstitucija" 1882.g. ističe, da
su hrvatske drevne državne ustanove, štoćereći, "hrvatsko državno
pravo", "očuvale hrvatsku državnost i neodvisnost, unatoč svim
pokušajima ugarskim i austrijskim da ju ograniče, pače ukinu".
A da su hrvatski političari ideju za postizanje pune hrvatske
državne nezavisnosti uvijek zasnivali na potki "hrvatskoga
državnoga sabora", evo i jednog više no očitog dokaza. Godine 1915.
Radićeva Pučka seljačka stranka objavljuje — u knjižici "Za
hrvatsku državu i za hrvatski seljački narod" — "osam najvažnijih
govora iz ratnoga zasjedanja Hrvatskoga državnoga sabora"!
(Govornici su bili, osim Stjepana Radića, Tomo Jalžabetić, seljak,
te Fran Novak i Stjepan Zagorac - župnici.)
Sabor kraljevina Hrvatske, Slavonije i Dalmacije donosi, 29.
listopada 1918., kao "Hrvatski državni sabor" odluku o prekidu
državnopravnih sveza Trojedne hrvatske kraljevine sa carevinom
Austrijom i Kraljevinom Mađarskom. Tom prigodom Stjepan Radić
oslovljava Sabor "Visoki državni sabore", a i Svetozar Pribićević
"Hrvatski državni sabore"!
Dosljedno tome, na zasjedanju Središnjeg odbora Narodnog vijeća
Slovenaca, Hrvata i Srba, u studenom 1918., Stjepan Radić traži da
uvjete sjedinjenja mora odobriti "Hrvatski državni sabor", a i
Svetozar Pribićević će se formalno opet pozivati na "Hrvatski
državni sabor", u svom obrazlaganju potrebe bezuvjetnog
sjedinjenja.
Tradicija hrvatske političko-pravne misli i povijesna iskustva
sadržana je — makar u različitom obliku i sadržaju — i u novijoj
povijesti.
U uspostavi Banovine Hrvatske (1939.) predviđeno je sazivanje
"Sabora Banovine Hrvatske".
U drugom svjetskom ratu, u okviru NDH bio je sazvan, "Hrvatski
državni sabor", ali on to nije mogao biti, ni zbog okolnosti
okupacije i rata, ni zbog vremena i načina saziva (sazvan samo
jednom 1942.).
"Zemaljsko antifašističko vijeće narodnog oslobođenja Hrvatske",
koje je oblikovano u okviru antifašističkog pokreta, kao
"predstavničko i zakonodavno tijelo", 1943.g. te nastavilo svoju
djelatnosti i nakon rata, imalo je stanovita svojstva hrvatskoga
državnog sabora, ali s ograničenjima avnojevskog prihvaćanja
jugoslavenske federacije. Valja spomenuti da su neki vijećnici (ne
samo Vladimir Nazor nego i Rade Pribičević) na samom zasjedanju
govorili o hrvatskoj državi i o ZAVNOH-u kao Hrvatskom državnom
saboru.
ZAVNOH se na svom IV. zasjedanju, u srpnju 1945., preimenovao u
"Narodni sabor Hrvatske", a ovaj, 26. veljače 1946., u "Sabor
Narodne Republike Hrvatske".
Od promjene Ustava iz 1963., Sabor se zove "Sabor Socijalističke
Republike Hrvatske", sve do naših dana, devedesete godine! (Kao što
vidite moralo je biti u genitivu.)
Za svo vrijeme tih mijena — u sklopu socijalističkog razdoblja —
hrvatska političko-pravna misao djeluje i na ustavno uređenje FNRJ
i SFRJ. A ono se, u ovisnosti od prosudbi komunističkog vodstva i
odnosa snaga, klatilo između federalističkih i centralističkih
osnova, da bi konačno s ustavnom reformom 1974. poprimilo i
konfederalne značajke, s izrazitijim priznanjem državnosti
republika i prava naroda na samoodređenje, u duhu zavnohovskih
izvorišta. A to je bilo od bitne važnosti, sa stanovišta
međunarodnog prava i međunarodnog poretka, za legalnost našeg
raskida s jugoslavenskom zajednicom.
Nakon uspostave demokratske vlasti 1990., i ustavne promjene od 25.
srpnja 1990., dotadašnji "Sabor SRH" nazvan je "Saborom Republike
Hrvatske".
Nakon što je taj Sabor, 25. lipnja 1991., donio odluku o izlasku iz
SFRJ, on je stvarno, u svakom — političko-pravnom i zbiljskom —
smislu, postao "Hrvatski državni sabor". To činjenično stanje sada
konačno i ustavno proglašavamo u skladu sa čitavom hrvatskom
tradicijom i njegovom povijesnom ulogom.
Ova promjena nema tek formalno terminološko značenje, nego je od
dubljega najvećeg značenja, u sadržajnom, tj. u političkom i
ustavno-pravnom smislu. I to zbog toga što "Hrvatski državni
sabor", pojmovno označava hrvatsku državu, koja ima svoj
teritorij, svoje stanovništvo i svoju vlast. Ovime ističemo
hrvatsku državu i njezinu suverenost, a ne zamjenjujemo, niti
potiskujemo, niti se odričemo Republike, kao oblika naše državne
vladavine.
Uvjeren sam da je i najširoj javnosti više nego jasno da
utemeljitelji današnje demokratske Hrvatske ne žele uspostaviti
nikakvu monarhiju kao oblik državne vladavine, već jedino do kraja
ozakoniti i duhovno domisliti hrvatsku državnu suverenost.
Oni što danas ne shvaćaju, ili ne mogu ili neće prihvatiti,
spomenutu utemeljenost naziva Hrvatskoga državnog sabora
svrstavaju se — uvjeren sam ponajviše nesvjesno — u redove onih
zaplašenih hrvatskih javnih djelatnika koji osluškuju umjesto svog
naroda glas tuđih ako ne gospodara a ono uzora. Ili pak onih
anarholiberalističkih, marksističkih ili nekih univerzalističkih
negiranja opravdanosti hrvatske države, s kojima je hrvatski narod
suočen od revolucionarne 1848. pa sve do danas, u ime tobože viših
revolucionarnih ili integralističkih ciljeva.
Osim ove bitne promjene naziva Sabora, druga najvažnija promjena
jest unošenje ustavne odredbe o zabrani udruživanja Hrvatske u bilo
kakve jugoslavenske ili balkanske okvire.
Dopunom članka 135. Ustava propisuje se ustavna zabrana pokretanja
postupka udruživanja Republike Hrvatske, u takve saveze s drugim
državama u kojima bi udruživanje dovelo, ili moglo dovesti, do
obnavljanja jugoslavenskoga državnog zajedništva, ili do neke
balkanske državne sveze u bilo kojem obliku.
Ovom, doista povijesnom ustavnom promjenom, politički je izraženo,
i ustavnopravno određeno, ono što je čvrsti i jednodušni zaključak
borbe hrvatskog naroda za nacionalnu slobodu i državnu
nezavisnost: Hrvatski narod nikada više ni u kakvoj jugo-
balkanskoj državnoj zajednici! Ovom ustavnom zabranom određeno je
i objavljeno, na najviši mogući način, ono što je — uvjeren sam — na
temelju sveukupnoga povijesnoga iskustva i danas i što će biti u
budućnosti, od bitnog i životnog interesa hrvatskog naroda, i
hrvatske države.
Osim spomenutih bitnih promjena treba spomenuti i dopunu
"Izvorišnih osnova", da je Ustavom od 1990. i pobjedom u
Domovinskom ratu (1991.-1995.) hrvatski narod očitovao svoju
odlučnost za uspostavu i očuvanje Republike Hrvatske, kao
samostalne i nezavisne, suverene i demokratske države.
Pokrećući, sukladno članku 136. Ustava, 28. listopada ove (1997.)
godine, svojim prijedlogom, postupak za promjenu hrvatskog Ustava
koji je donijet 22. prosinca 1990. polazio sam od sljedećih
prosudbi:
Prvo, da je promjena Ustava — tog najvišeg općeg pravnog propisa, i
temeljnog državno-svjetonazorskog političkog dokumenta, u kojem
se određuju načela sveukupnoga društvenog života i državne
sigurnosti, kojim se propisuje ustrojstvo državne vlasti, te
zajamčuju slobode i prava čovjeka i građanina — događaj od iznimnog
značenja i najveće važnosti u životu svakog naroda i države.
Drugo, da u ovom povijesnom trenutku — polazeći od sveukupnoga
dosadašnjeg iskustva, u izgradnji suverene i demokratske hrvatske
države — nije potrebno mijenjati niti jedno od ustavnih načela,
odredaba i duhovnih zasada. Smatram, naime, da se božićni hrvatski
Ustav iz 1990. godine, u proteklih sedam godina primjene, u
potpunosti potvrdio. Hrvatsko državno i društveno ustrojstvo,
kakvo je njime oblikovano i pravno razrađeno, od temeljnih načela i
odredaba o pravima i slobodama čovjeka i građanina, pa do
ustrojstva državne vlasti i lokalne uprave i samouprave, izdržalo
je sud vremena, odgovorivši uspješno različitim izazovima, i u
ratnim i u mirnodopskim okolnostima.
Sukladno toj i takvoj prosudbi, Ustav je trebalo promijeniti samo
glede onih njegovih odredbi, koje su bile uvjetovane time, što je u
trenutku proglašenja Ustava 1990. godine država Hrvatska još
formalno pravno bila u sastavu bivše SFRJ. Takve odredbe, kao i one
koje su se u pravno formalnom, vrijednosnom, pa i jezičnom, smislu
pokazale ostacima bivšeg sustava ukinute su, odnosno brisane su iz
ustavnih odredbi, ili pak promijenjene.
Ustavnim su promjenama, također pomnije određeni svi oni ustavni
pojmovi, za koje se u dosadašnjoj ustavnoj primjeni pokazalo, da
pružaju mogućnost različitog tumačenja. Pritom je dosljedno, u
čitavom ustavnom tekstu, primijenjeno izvorno hrvatsko
državnopravno nazivlje.
Prihvaćanjem i proglašenjem svih spomenutih ustavnih promjena,
hrvatski je Ustav iz 1990. godine, sadržajno, formalno pravno i
jezično dorađen i usavršen, ili, slikovito rečeno, stilski
dotjeran. Takav hrvatski Ustav danas je, doista, u cjelini i u svim
svojim odredbama, ono što mora biti ustav jedne nezavisne i
suverene, demokratske i socijalne države kakva Republika Hrvatska
jest, i želi u potpunosti biti, ustavnopravno i zbiljski.
Svojim Ustavom Republika Hrvatska u potpunosti se ustavnopravno
svrstava u krug onih suverenih srednjoeuropskih i zapadnoeuropskih
demokratskih država, kojima je civilizacijski i povijesno uvijek
pripadala. Tu bitnu povijesno utemeljenu činjenicu neki ni danas u
svijetu, pa i u nas, ne žele ili ne mogu shvatiti i prihvatiti,
zboreći kako bi se Hrvatska i hrvatski narod tek trebali uključiti,
ili priključiti, u suvremene demokratske, političke, pravne i ine
okvire razvitka i povezivanja naroda i država srednje i zapadne
Europe.
U prilog tome, osim već spomenutih svjedočanstava, mogu se navesti
i mnoga druga.
U zajednici hrvatsko-ugarskoj, podjednako pod krunom sv. Stjepana
i Habsburga, u razvijenom i kasnom srednjem, a zatim i u novom
vijeku, hrvatsko državno pravo temeljilo se u prvom redu na
shvaćanju te zajednice kao personalne unije, te na brojnim
zaključcima i zakonskim člancima Hrvatskoga državnog sabora. Sabor
je izvodio i branio državni subjektivitet Hrvatske, pozivajući se
na slobode, prava i privilegije Hrvatskog kraljevstva, a kasnije,
već od početka 18. stoljeća i na prirodno pravo naroda.
Istovrsno, i istodobno, temeljenje prava na državnu samostalnost,
iz kojeg je kasnije izveden i oblikovan pojam u suvremenom smislu o
pravu naroda na samoodređenje, odnosno na državni suverenitet,
prisutno je u svim europskim narodima, koji se bore za svoju
državnost.
Konačno, valja podsjetiti da je prvi demokratski oblik
parlamentarne vladavine, u vidu tzv. orleanskog parlamentarizma,
prema kojem je vlada odgovorna i državnom poglavaru i parlamentu, a
koji je, usput rečeno, institucionalno vrlo blizak suvremenoj tzv.
"polupredsjedničkoj" varijanti parlamentarizma, prihvaćen u
Hrvatskoj istodobno, pa i prije nego u mnogim drugim tadašnjim
europskim državama. Bilo je to 1848. godine, kad je ban Josip
Jelačić imenovao Bansko vijeće koje je — u svojstvu vlade —
odgovaralo i njemu i Hrvatskom državnom saboru.
Na toj crti, hrvatski je Ustav svojim sadržajem, u cjelini, izražaj
te europske konstantne sastavnice hrvatske pravne i
državnopolitičke misli, i ustavnopravne zbilje. Sukladno tome,
njegova je dalja zakonodavnopravna razrada, i zbiljska primjena,
pred približno istovrsnim temeljnim izazovima pred kakvima su
danas i ustavnopravni sustavi razvijenih europskih demokracija.
Tome, dakako, valja dodati i određene posebnosti svake zemlje, pa i
suvremene hrvatske osobitosti, na koje, valja i u ovom trenutku
hrvatskoga političkog, gospodarskog i društvenog života posebno
upozoriti.
Štovani predsjedniče i zastupnici
Hrvatskoga državnog sabora,
Ljudska nas mudrost, stečena sveukupnom poviješću, poučava da u
rješavanju svih životnih, pa i ustavnih, pitanja valja polaziti od
realnosti, tj. od zbiljske stvarnosti, uvjetovane sklopom
unutarnjih i međunarodnih okolnosti. Ne začuđuje što se s njome,
odnosno sa svim njenim zamršenim čvorovima ne mogu istinski snaći,
ili ne žele i ne usuđuju suočiti, neki nedorasli, neupućeni ili
naivni ljudi. S takvima se, a nažalost ne samo s njima, nego zbog
njih često i sa čitavim narodima, poigravaju životne i povijesne
silnice. Uvijek kad bivaju nezreli da se sprave s problemima, koji
ih okružuju, i koji priječe ostvarenje njihovih ideala ili
zamisli.
Nama — kojima je povijest dodijelila zadaću uspostave i obrane
samostalne i nezavisne, suverene i demokratske hrvatske države —
preostaje neizbježno i obveza da u potpunosti oživotvorimo ideale,
što smo ih upisali u Ustav, kojima teži svaki hrvatski građanin, svi
slojevi i stališi, čitav hrvatski narod. Ti ideali, koji obvezuju
sve nas utemeljitelje današnje Hrvatske, jesu: osiguranje hrvatske
slobode i državne suverenosti, te svih preduvjeta za jednakost svih
građana i poštivanje prava čovjeka, za demokratski višestranački
sustav, i socijalnu pravdu, za gospodarski razvitak i blagostanje,
za pravičnost i odgovornost za svoja djela i riječi, pred svojim
narodom i svojom državom.
U svrhu oživotvorenja ovih ideala, što smo ih pretočili u najviše
vrednote hrvatskoga ustavnog poretka, u ovom trenutku, držim ne
samo potrebnim, nego i od bitne važnosti, posebno progovoriti o dva
pitanja. Riječ je — po mom mišljenju — o dva temeljna uvjeta za dalji
svekoliki napredak hrvatskog društva i države, te za osiguranje
blagostanja i sreće svih hrvatskih građana.
Prvo, potrebno je mnogo sustavnije, cjelovitije i potpunije nego do
sada, ostvariti Ustavom i zakonima pravno oblikovan poredak
hrvatske demokracije. A to znači: vladavinu prava sa svim pravnim
jamstvima o zaštiti ljudskih, građanskih i socijalnih prava.
Hrvatska se demokracija, naime, na pravnoj razini može, bez ikakvog
pretjerivanja, usporediti s najrazvijenijim demokracijama u
svijetu, no u stvarnosti treba nam poduzeti još mnogo toga za
njezino puno oživotvorenje.
Više sam puta, proteklih godina, upozoravao na birokratizam, na
samovoljne i protuzakonite pojavnosti, te na svakovrsne zloporabe
i vlasti i javne djelatnosti, i posebno, na dosta često kršenje
pojedinih prava građana, ali i pravnih interesa države, ne samo
kriminalnim zloporabama, nego i prisvajanjem privilegija. Sve te
pojavnosti, osobito nedovoljna odlučnost u sprečavanju
gospodarskog kriminala i korupcije, sporost i neučinkovitost u
radu mnogih tijela državne uprave, i navlastito sudbene vlasti,
imaju, jamačno, mnoge uzroke, o kojima sam također već govorio. One
su uvjetovane, ne samo posljedicama prethodne jugokomunističke
vladavine i velikosrpske agresije, već i gospodarskim i društvenim
promjenama u prijelazu iz socijalističkog sustava u sustav
slobodnoga tržišnog i privatnog poduzetništva. Ove pojavnosti
opasne su same po sebi, jer narušavaju pravnu sigurnost i jednakost
građana, odnosno sustav vladavine prava, a posebno i stoga što koče
i razvitak hrvatske demokracije u cjelini. No, one su osobito
opasne za budući svekoliki razvitak i napredak hrvatskoga
građanskog društva, i hrvatske države. Ako se što prije, i
odlučnije, ne poduzmu koraci za njihovo suzbijanje, one bi mogle
utjecati na to da neupućeni dio, kako hrvatske tako i međunarodne,
javnosti počme pripisivati takve pojavnosti hrvatskoj vlasti u
cjelini, a ne pojedinim građanima, dužnosnicima i službenicima.
Zbog toga je, doista, nužno, da svi obnašatelji državnih poslova i
dužnosti, u svim dijelovima državne vlasti, zakonodavne, izvršne i
sudbene, te svi službenici u državnoj upravi, shvate da obavljaju
odgovornu službu, da služe hrvatskom narodu. Jer ovu demokratsku,
nezavisnu, suverenu hrvatsku državu stvorio je, i obranio,
hrvatski narod za sebe, i za sve hrvatske građane. Hrvatska stoga
mora, doista, biti u pravnom smislu narodna država, koja postoji
radi svoga naroda, i koja ostvaruje svoju vlast na dobrobit cjeline
naroda, i svih građana, a ne pojedinih skupina ili pojedinaca.
Drugo je pitanje, na koje želim skrenuti pozornost svim
zastupnicima Hrvatskoga državnog sabora, kako — u današnjem
hrvatskom gospodarskom i društvenom trenutku — uskladiti sustav
slobodnoga tržišnog gospodarstva i privatnog poduzetništva, sa
zahtjevima socijalne države, i s temeljnim načelima socijalne
pravde. Opće iskustvo upozorava, da slobodno tržišno poduzetništvo
— navlastito u početnom razdoblju — dovodi do raspojasanog
kapitalizma, ako nije usklađeno i uravnoteženo s propisima,
zasadama i običajima socijalne države i socijalne pravde. Ta pojava
očituje se i u svim drugim državama, osobito u novim demokracijama
bivših socijalističkih zemalja. Samo slobodno tržište uvjetuje
stanje u kome pojedinci mogu težiti bezobzirnom bogaćenju,
zaboravljajući pri tom da ne može biti gospodarskog napretka, ako
se ne osigura dostojan život radnih ljudi i svih slojeva i stališa.
Moramo shvatiti, da socijalna država nije samo, pa ni poglavito,
skrb za one koji su socijalno ugroženi, zbog toga što nemaju
dovoljno osnovnih sredstava za život. Temeljna je zadaća socijalne
države postignuće socijalne pravde. To, ponajprije, znači
omogućivanje prava na rad, te prava zaposlenih na takvu zaradu
kojom sebi i obitelji mogu osigurati slobodan i dostojan što
sigurniji, sretniji i bogatiji život, u ovisnosti od danih
gospodarskih uvjeta, i osobnih sposobnosti.
Hrvatska vlast — koja mora biti vlast narodne i socijalne države —
treba posvetiti osobitu brigu osiguranju što povoljnijeg života
hrvatskim umirovljenicima, u prvom redu povećanjem mirovina u
skladu sa skrajnjim mogućnostima.
Za oživotvorenje socijalne države, i socijalne pravde, neophodno
je ne dopustiti usko shvaćanje gospodarske učinkovitosti, prema
kojem je nepotrebno svako posebno izdvajanje sredstava za
osiguranje socijalne pravde. Nasuprot tome, valja shvatiti da nema
gospodarskog razvitka i civilizacijskog napretka bez zajamčene
određene pravednosti u raspodjeli društvenog proizvoda, i
nacionalnog bogatstva. Valja imati na umu, da je socijalna
ravnoteža jedan od temeljnih čimbenika napretka i društvene
stabilnosti, kojih nema bez solidarnosti i partnerstva poslodavaca
i radnika, uz djelotvorno posredništvo države.
Smatram, da mnoge činjenice upućuju na zaključak, da u našem
gospodarskom životu, zbog uvođenja slobodnoga tržišta i privatnog
poduzetništva, imamo nekih negativnih pojavnosti ne samo
suvremenog nego i ranijeg kapitalizma. Te su pojave u neku ruku i
neizbježne, ali se premalo sprečavaju i ograničavaju propisima i
strukovnim pravilima, pa i moralnim običajima socijalne i pravne
države.
Postavlja se pitanje što bi sve trebalo činiti da se radi postizanja
socijalne ravnoteže i suzbijanja negativnosti, ne koči već potiče
privatna inicijativa i poduzetništvo. Odgovor, načelno govoreći,
nije nimalo jednostavan, već vrlo složen, s motrišta, i današnje i
buduće, hrvatske gospodarske i društvene zbilje. Ravnotežu je
moguće postići samo razvojnom gospodarskom politikom, koja što
prije mora omogućiti veću zaposlenost i veće plaće, pa dakako i
znatno veće mirovine.
Smatram, da valja razmisliti i o nekim drugim pristupima, s kojima
bi se, barem u određenoj mjeri, preraspodijelilo društveno
bogatstvo, odnosno dobit, u korist siromašnijih hrvatskih građana.
To je moguće, ponajprije, odgovarajućim mjerama u poreznom sustavu
i poreznoj politici. Određenim financijskim rješenjima, npr.
progresivnim oporezivanjem dohotka i imovine, postići da bogatiji,
a napose oni najbogatiji, razmjerno svom bogatstvu, sudjeluju više
u podmirivanju javnih troškova. Na to nas obvezuju i odredbe
Ustava. U članku 51. Ustava propisuje se da je: "Svatko dužan
sudjelovati u podmirenju javnih troškova u skladu sa svojim
gospodarskim mogućnostima", te da se "porezni sustav temelji na
načelima jednakosti i pravednosti".
Sin Gospodnji, Isus Nazarećanin, navješćujući novu vjeru, govorio
je puku: nisam došao da poričem već da ispunim zakone!
A imamo i hrvatskih sinova čijih bi se misli i riječi valjalo i
prisjećati i pridržavati.
Sva misao Ante Starčevića svodila se na to, da objasni, prije svega
javnim djelatnicima, a zatim da uvjeri i svakog hrvatskog čovjeka,
o presudnoj važnosti države u životu, i za život, svakog naroda, i
navlastito, zbog povijesne prikraćenosti, hrvatskog naroda.
Sav nauk braće, Antuna i Stjepana Radića, a prije i poslije njih i
ideologa hrvatske ljevice, bio je usmjeren na tumačenje, da nikakva
država nema opravdanja, ako nije narodna država, ako nije socijalna
država, i ako ne djeluje u interesu radnih slojeva pučanstva. Po
jednima prije svega seljaštva, a po drugima radništva.
A da, u ovo doba, i u našoj narodnoj državi, koja mora biti i
socijalna država — radni svijet čini, ne samo seljaštvo i
radništvo, nego i svo građanstvo, odnosno svi intelektualni
slojevi i stališi, svi radnici kulturnog i znanstvenog života — to
jamačno, danas, više ni za koga ne bi trebalo biti sporno!
Da zaključim, štovani sabornici Hrvatskoga državnog sabora!
Uvjeren sam da je upravo sada — kada smo dovršili ustavno djelo
svoje slobode, a izlaskom na dunavske granice i svoje pune
suverenosti — trenutak kad možemo, i moramo, otvoriti raspravu i o
svim onim bitnim pitanjima mirnodopske svakodnevice, koja su od
životnog značenja za najšire slojeve naroda. I to stoga, ali i zato,
da bi ostvarili ideale koje smo upisali u naš Ustav. One ideale s
kojima smo, i radi kojih smo, krenuli u borbu za nacionalno i
socijalno oslobođenje hrvatskoga naroda, za slobodnu i nezavisnu
hrvatsku državu.
Ako smo htjeli, znali i mogli, ostvariti taj povijesni san
hrvatskoga naroda, ako smo znali, i mogli, pobijediti višestruko
nadmoćnog agresora u domovinskom ratu, i prevladati sve vanjske
zapreke, onda moramo htjeti, a siguran sam da umijemo, znamo i
možemo ostvariti i sve današnje ciljeve.
Na pragu 21. stoljeća, budimo svi odlučni i složni u oživotvorenju
svetih ideala suverene i demokratske, jedine i vječne nam Hrvatske,
radi trajne slobode Domovine, blagostanja i sreće svih hrvatskih
građana i sigurne budućnosti hrvatske države.
(Hina) pp ds
181340 MET dec 97